Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

Vad är det som gör att du anser att din rätt att ligga runt går före din partners rätt att leva monogamt? Är det inte något man bör vara överrens om öht i ett förhållande? Min man vill inte ha barn, jag kan tänka mig ett eller två till innan jag blir för gammal, skall min rätt gå före även där eller är det så att det är bäst att vara överrens? Är det viktigt med fler barn för mig får jag kanske hitta en annan man, inte gå bakom ryggen och ta ur spiralen när jag lever med en man som absolut inte vill ha barn. Samma med monogami/polygami, någonstans om det är viktigt att ligga med andra får man kanske då vara öppen med det så att mannen själv kan avgöra om han vill ha ts eller inte, alternativt hitta en man som vill ha det så. Högt älskad lär dock mannen inte vara av ts.
TS skriver dessutom att hon är otrogen så det behöver vi inte ens spekulera i.
Det är ju just det jag inte gör? Ingen rätt går före någon annan, därför tycker jag att det är fel att döma ut TS som respektlös mot sin partner baserat på den information som finns. Om det nu går ut på att man ska vara överens (vilket jag håller med om) bör man ju inte lägga skulden på ena parten, om det är två stycken som inte är överens?
 
Jag tycker som flera andra att TS bör låta bli att dricka alt ta hjälp med alkoholbruket för det verkar vara nära missbruk (jag tänker inte komma med diagnoser online...). Det är det stora problemet i den här situationen.

Sedan är det ju tydligt att det är enkelt att stenhårt döma någon som brutit mot monogaminormen vilket är så himla sunkigt. Jag säger som jag alltid säger, världen behöver mer kärlek och förståelse, inte mindre. Att komma med att otrohet är det värsta som finns och att gradera TS känslor för sin partner utifrån otroheten är så vansinnigt dömande.
 
Det är ju just det jag inte gör? Ingen rätt går före någon annan, därför tycker jag att det är fel att döma ut TS som respektlös mot sin partner baserat på den information som finns. Om det nu går ut på att man ska vara överens (vilket jag håller med om) bör man ju inte lägga skulden på ena parten, om det är två stycken som inte är överens?
Det är ju uppenbart (vad vi vet) bara en partner som går bakom ryggen på den andras vilja i en så pass viktig fråga. Folk får gärna leva i öppna förhållanden, men gå bakom ryggen är ett rätt unket beteende. Jag tror ingen här hade hållit mig om ryggen om jag tagit ur spiralen och lurat min man och blivit gravid, jag ser inte varför man helt plötsligt tycker det är okej av en del i ett partnerskap att gå bakom ryggen och ligga med andra om förhållandet är uttalat monogamt, är det så viktigt att ligga med andra får man tala om för partnern att det är viktigt för mig och sedan låta partnern bestämma därifrån hur denne vill göra, alternativt göra slut och hitta en partner som motsvarar de leverne eller krav man själv har i ett förhållande.
 
Det är ju uppenbart (vad vi vet) bara en partner som går bakom ryggen på den andras vilja i en så pass viktig fråga. Folk får gärna leva i öppna förhållanden, men gå bakom ryggen är ett rätt unket beteende. Jag tror ingen här hade hållit mig om ryggen om jag tagit ur spiralen och lurat min man och blivit gravid, jag ser inte varför man helt plötsligt tycker det är okej av en del i ett partnerskap att gå bakom ryggen och ligga med andra om förhållandet är uttalat monogamt, är det så viktigt att ligga med andra får man tala om för partnern att det är viktigt för mig och sedan låta partnern bestämma därifrån hur denne vill göra, alternativt göra slut och hitta en partner som motsvarar de leverne eller krav man själv har i ett förhållande.
Fast är det någon som skrivit att de tycker det TS gjort är okej? Måste allt vara svart eller vitt, antingen är det fritt fram eller så är man är hemsk idiot? Kan det inte finnas nyanser däremellan?

Vad jag förstått av TS är hon inte själv medveten om varför hon beter sig som hon gör. Det är väl lite den hjälpen hon frågar efter i trådstarten också? Det är ju inte säkert att ett polygamiskt/öppet förhållande är lösningen för TS, ifall beteendet beror på något annat.
 
Det är ju uppenbart (vad vi vet) bara en partner som går bakom ryggen på den andras vilja i en så pass viktig fråga. Folk får gärna leva i öppna förhållanden, men gå bakom ryggen är ett rätt unket beteende. Jag tror ingen här hade hållit mig om ryggen om jag tagit ur spiralen och lurat min man och blivit gravid, jag ser inte varför man helt plötsligt tycker det är okej av en del i ett partnerskap att gå bakom ryggen och ligga med andra om förhållandet är uttalat monogamt, är det så viktigt att ligga med andra får man tala om för partnern att det är viktigt för mig och sedan låta partnern bestämma därifrån hur denne vill göra, alternativt göra slut och hitta en partner som motsvarar de leverne eller krav man själv har i ett förhållande.
Ser inte riktigt sambandet mellan ditt inlägg och TS som mår dåligt över att hon dryckiit för mycket och haft sex med en annan än partnern
 
Instämmer. Plus att termen "ligga runt" har verkligen en obehaglig klang (jag har nog aldrig sett den brukas på ett positivt sätt...).
Jag reagerade också på att "ligga runt/knulla runt" tycks betyda "ligga utanför relationen". Jag hade ditintills bara hört det i betydelsen "ligga med många". Och då är väl t ex större delen av dejtingtråden ute på hal is. Det är dock ett riktigt fult uttryck.
 
Jag reagerade också på att "ligga runt/knulla runt" tycks betyda "ligga utanför relationen". Jag hade ditintills bara hört det i betydelsen "ligga med många". Och då är väl t ex större delen av dejtingtråden ute på hal is. Det är dock ett riktigt fult uttryck.

Helt klart och jag har oftast hört den användas om en kvinna och som sagt, aldrig i en positiv mening... och jodå, jag har fått den kastad i ansiktet som singel när jag hade flera sexparters.
 
Ser inte riktigt sambandet mellan ditt inlägg och TS som mår dåligt över att hon dryckiit för mycket och haft sex med en annan än partnern
Tja, jag tycker det hänger ihop. Mår hon bara dåligt att hon druckit för mycket så torde hon ju kunna tala om att hon varit otrogen, att det beror på att hon inte kan hantera alkohol och få hjälp av mannen med stöd i att bli nykter. Eller så gör mannen som jag gjorde när de undanflykterna kom, inser att det inte blir bättre efter tionde gången och går till någon som vill leva samma liv som han själv.
 
Den här tråden fascinerar mig. Främst hur normer påverkar folk väldigt starkt.

Vad jag kan se har inte TS skrivit någonstans att de har ett uttalat monogamt förhållande?

Läser vi samma tråd :confused:
Han var kategorisk och skulle aldrig vilja "dela" mig med någon annan.

Jag vill också vara i ett monogamt förhållande

Anser jag fastställa att de har ett uttalat monogamt förhållande, så mannen tror ju att han lever i ett monogamt förhållande. Dvs han lever i en lögn och kommer beklagligt nog för honom också fortsätta leva i en lögn.
 
Det jag har problem med är när folk automatiskt dömer ut TS som den respektlösa för att hon inte respekterar sin partners vilja, jag ser något betydligt mer komplext än så.

Det respektlösa är att hon ljuger om något som hon vet är väldigt viktigt för sin partner.
Och självklar är hela situationen komplex med alkoholproblem och bristande självkontroll osv, men att ljuga gör knappast situationen "bättre".
 
Läser vi samma tråd :confused:

Anser jag fastställa att de har ett uttalat monogamt förhållande, så mannen tror ju att han lever i ett monogamt förhållande. Dvs han lever i en lögn och kommer beklagligt nog för honom också fortsätta leva i en lögn.

Då tolkar vi det olika. Jag likställer inte att vilja något med att det är bestämt/uttalat.

Men absolut, jag kan säkert färgas av att jag själv aldrig uttalat/bestämt med en partner att vårt förhållande ska vara monogamt. Det är bara något jag förutsatt, för att inget annat uttalats, helt enkelt för att jag själv också påverkas av rådande normer.
 
Då tolkar vi det olika. Jag likställer inte att vilja något med att det är bestämt/uttalat.

Men absolut, jag kan säkert färgas av att jag själv aldrig uttalat/bestämt med en partner att vårt förhållande ska vara monogamt. Det är bara något jag förutsatt, för att inget annat uttalats, helt enkelt för att jag själv också påverkas av rådande normer.
Jag tänker väldigt likt dig. Att det är något outtalat att monogami ska råda, och att TS faktiskt inte gett sitt samtycke till det men böjer sig efter sin sambos vilja. Hon säger att hon är rädd att förlora honom, men om han är lika rädd för att förlora henne så bör de ju kunna diskutera frågan i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
550
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 711
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 837
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp