Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

Absolut, det är skitsvårt. Min poäng är ju dock att det inte framgår om TS faktiskt sagt "okej" till ett monogamt förhållande, även om hon valt att försöka anpassa sig och därför ser sig otrogen (spekulationer alltså, jag vet ju inte hur det faktiskt ser ut). Det jag har problem med är när folk automatiskt dömer ut TS som den respektlösa för att hon inte respekterar sin partners vilja, jag ser något betydligt mer komplext än så.

Där är vi eniga. Dessutom verkar utefter tråden TS just vilja respektera partnerns önskan. Och problemet är att hon - vid enstaka tillfälle - misslyckats med det. Och vill försöka se till att det inte upprepas.

Så själva otroheten behöver inte betyda varken respektlöshet, mindre känslor för den andra eller att man önskar ditt eller datt.

Och innan någon drar det så ja lögnen kan vara respektlös. Motivet till den kan också vara det. Men det går inte rakt av översätta till att TS inte känner si eller så för partnern.
 
Det är ju uppenbart (vad vi vet) bara en partner som går bakom ryggen på den andras vilja i en så pass viktig fråga. Folk får gärna leva i öppna förhållanden, men gå bakom ryggen är ett rätt unket beteende. Jag tror ingen här hade hållit mig om ryggen om jag tagit ur spiralen och lurat min man och blivit gravid, jag ser inte varför man helt plötsligt tycker det är okej av en del i ett partnerskap att gå bakom ryggen och ligga med andra om förhållandet är uttalat monogamt, är det så viktigt att ligga med andra får man tala om för partnern att det är viktigt för mig och sedan låta partnern bestämma därifrån hur denne vill göra, alternativt göra slut och hitta en partner som motsvarar de leverne eller krav man själv har i ett förhållande.

Om du i fyllan och villan glömt p-piller, blivit gravid (med din partner) och konsekvent vägrat abort fast han inte vill ha barn. Hur blir det då? För det är betydligt mer jämförbart än alt medvetet och beräknande plocka ur en spiral i syfte att bli gravid mot partnerns vilja och utan hans vetskap.

Inget tyder på att TS planerade att vara otrogen.
 
Om du i fyllan och villan glömt p-piller, blivit gravid (med din partner) och konsekvent vägrat abort fast han inte vill ha barn. Hur blir det då? För det är betydligt mer jämförbart än alt medvetet och beräknande plocka ur en spiral i syfte att bli gravid mot partnerns vilja och utan hans vetskap.

Inget tyder på att TS planerade att vara otrogen.
Sant, jag är säkert även jag färgad av min egen verklighet. Jag har levt med en partner med alkoholproblem som inte visste vilken säng han hörde hemma i och diverse andra bortförklaringar, det slutade med att jag packade och drog till en man som också lever monogamt så långt det är möjligt (och definitivt skulle lämna mig om jag gjorde ett snedsteg, fylla eller ej, liksom jag skulle lämna honom). Och jag vet också en sak - hade jag blivit gravid i "fyllan och villan" hade definitivt min partner fått reda på det - och då kunnat avgöra själv om han vill stötta eller gå.

(sedan tycker jag väl personligen att båda är att gå bakom ryggen på sin partner, har man alkoholproblem bör man lösa de dock i första hand, för sin egen skull om inte annat).
 
Sant, jag är säkert även jag färgad av min egen verklighet. Jag har levt med en partner med alkoholproblem som inte visste vilken säng han hörde hemma i och diverse andra bortförklaringar, det slutade med att jag packade och drog till en man som också lever monogamt så långt det är möjligt (och definitivt skulle lämna mig om jag gjorde ett snedsteg, fylla eller ej, liksom jag skulle lämna honom). Och jag vet också en sak - hade jag blivit gravid i "fyllan och villan" hade definitivt min partner fått reda på det - och då kunnat avgöra själv om han vill stötta eller gå.
Kanske ska du försöka se förbi dina egna erfarenheter, som så radikalt skiljer sig från vad den här tråden handlar om?

Det blir bara elakt mot TS - citerar @Alexandra_W -
"Dessutom verkar utefter tråden TS just vilja respektera partnerns önskan. Och problemet är att hon - vid enstaka tillfälle - misslyckats med det. Och vill försöka se till att det inte upprepas."

Kan du förhålla dig till det när du skriver istället för att skriva om din tidigare partner? Det blir lite märkligt om du skriver om honom istället för till TS.
 
Kanske ska du försöka se förbi dina egna erfarenheter, som så radikalt skiljer sig från vad den här tråden handlar om?

Det blir bara elakt mot TS - citerar @Alexandra_W -
"Dessutom verkar utefter tråden TS just vilja respektera partnerns önskan. Och problemet är att hon - vid enstaka tillfälle - misslyckats med det. Och vill försöka se till att det inte upprepas."

Kan du förhålla dig till det när du skriver istället för att skriva om din tidigare partner? Det blir lite märkligt om du skriver om honom istället för till TS.
Finns ju andra som gör det också men som vanligt är det den som inte delar åsikten att det inte är så farligt som inte ska dra in sina egna erfarenheter. Om det bara handlat om att hon inte kan hantera alkoholen torde hon ju kunna berätta om sitt snedsteg för sin man och att hon inte kan hantera alkohol. Då får han väl stötta henne i det problemet om det är där problemet ligger. Men det är det troligen inte.
 
Sant, jag är säkert även jag färgad av min egen verklighet. Jag har levt med en partner med alkoholproblem som inte visste vilken säng han hörde hemma i och diverse andra bortförklaringar, det slutade med att jag packade och drog till en man som också lever monogamt så långt det är möjligt (och definitivt skulle lämna mig om jag gjorde ett snedsteg, fylla eller ej, liksom jag skulle lämna honom). Och jag vet också en sak - hade jag blivit gravid i "fyllan och villan" hade definitivt min partner fått reda på det - och då kunnat avgöra själv om han vill stötta eller gå.

(sedan tycker jag väl personligen att båda är att gå bakom ryggen på sin partner, har man alkoholproblem bör man lösa de dock i första hand, för sin egen skull om inte annat).
Det är ju inte ett dugg konstigt, det är ju så vi fungerar. :) Vi reagerar och drar slutsatser utifrån våra egna perspektiv och erfarenheter, att göra motsatsen är skitsvårt. Men jag tänker att det aldrig är fel att försöka.

Jag tycker dessutom att det är positivt, ur den synvinkeln, att olika åsikter och erfarenheter dyker upp i en sån här tråd. Men man bör nog vara försiktig med att tillskriva andra känslor och egenskaper baserat på ens eget perspektiv.
 
Hej ts!
Jag har inte läst hela tråden men svarar eftersom jag har kunnat skriva något liknande typ tvåhundra gånger.
Jag tror det handlar om spänning flirt kicksökning och bekräftelse. Det är inte samma orsak varje gång. Ibland är det mycket jobb bakom och ibland tidsfördriv. Och tusen skäl därimellan. Ibland kärlek och ibland lite attraktion bara. Eller som ett manligt ex med samma personlighet, runka i nån annan.
Det enda råd jag kan ge som jag insett efter många år i förnekelse är att undvika alkohol i de perioder jag vill ha koll på vem jag ligger med.
 
Finns ju andra som gör det också men som vanligt är det den som inte delar åsikten att det inte är så farligt som inte ska dra in sina egna erfarenheter. Om det bara handlat om att hon inte kan hantera alkoholen torde hon ju kunna berätta om sitt snedsteg för sin man och att hon inte kan hantera alkohol. Då får han väl stötta henne i det problemet om det är där problemet ligger. Men det är det troligen inte.

Jag anser lögner är en total dealbreaker. I de flesta fall otrohet med. TS agerar inte utefter mina moraliska värderingar och jag håller inte med henne.

Men jag har full förståelse för och kapacitet att sätta mig in i att man,i ett läge där men begått ett misstag eller agerat på ett vis man vet som minst kommer såra partnern oerhört och även kan innebära en risk att partnern lämnar, ser lögnen eller att låta bli att berätta sanningen framstår som det minst dåliga alternativet.

Jag är också medveten att en troligen inte så vacker dag kan jag själv sitta i en situation där jag av en eller annan anledning skulle välja att gå rakt emot allt jag tidigare stått för och trott på och agera på ett vis jag idag ser som förkastligt. Men då som åtminstone förklarligt.

Vilket gör att jag inte ser det som så svårt tänka utanför mig och mitt.

Hade TS skrivit att hon beräknande och medvetet bedrog partnern och njöt av det och tänkte fortsätta med det hade jag reagerat annorlunda. Men TS har begått ett eller två misstag, mår skit av det och det finns en möjlighet att det finns en beroende- eller missbruksproblematik som utlösare av beteendet. Och TS uttrycker vilja att förändras. Så mkt mer kan man inte göra. Och jag kan förstå på ett rent teoretiskt plan varför hon väljer att inte berätta.
 
Ts, jag läste en artikel i tidning,en Modern Psykologi (senaste numret), där just otrohet tas upp. Tydligen finns det en amerikansk forskare som förea året skrev en bok om ämnet, Esther Perel. Hon verkar mena att skälen sällan finns i ex. dåligt sexliv utan istället finns att finna hos den som bedrar. Hittade en intervju från Dn också: https://www.dn.se/nyheter/varlden/esther-perel-utmanar-var-syn-pa-sex-och-otrohet/


Hoppas att det kan vara av intresse för dig.
 
Jag anser lögner är en total dealbreaker. I de flesta fall otrohet med. TS agerar inte utefter mina moraliska värderingar och jag håller inte med henne.

Men jag har full förståelse för och kapacitet att sätta mig in i att man,i ett läge där men begått ett misstag eller agerat på ett vis man vet som minst kommer såra partnern oerhört och även kan innebära en risk att partnern lämnar, ser lögnen eller att låta bli att berätta sanningen framstår som det minst dåliga alternativet.

Jag är också medveten att en troligen inte så vacker dag kan jag själv sitta i en situation där jag av en eller annan anledning skulle välja att gå rakt emot allt jag tidigare stått för och trott på och agera på ett vis jag idag ser som förkastligt. Men då som åtminstone förklarligt.

Vilket gör att jag inte ser det som så svårt tänka utanför mig och mitt.

Hade TS skrivit att hon beräknande och medvetet bedrog partnern och njöt av det och tänkte fortsätta med det hade jag reagerat annorlunda. Men TS har begått ett eller två misstag, mår skit av det och det finns en möjlighet att det finns en beroende- eller missbruksproblematik som utlösare av beteendet. Och TS uttrycker vilja att förändras. Så mkt mer kan man inte göra. Och jag kan förstå på ett rent teoretiskt plan varför hon väljer att inte berätta.
Ledsen, har svårt med förståelsen. En gång är ingen gång. Två gånger en för mycket. Det kommer säkerligen bli en tredje med samma ångest och bortförklaringar också. Men du har helt rätt i att ts måste ta tag i sina alkoholproblem. För sådana har hon om hon anser att det är alkoholen som gör att hon inte kan hindra sig att hoppa i säng med andra. Men förståelse får hon inte från mig i alla fall....
 
Ledsen, har svårt med förståelsen. En gång är ingen gång. Två gånger en för mycket. Det kommer säkerligen bli en tredje med samma ångest och bortförklaringar också. Men du har helt rätt i att ts måste ta tag i sina alkoholproblem. För sådana har hon om hon anser att det är alkoholen som gör att hon inte kan hindra sig att hoppa i säng med andra. Men förståelse får hon inte från mig i alla fall....

Antalet är inte det relevanta så länge man inte vet anledningen. Finns det tex en missbruks- eller beroendeproblematik så är det helt oväsentligt om det är 2 eller 5 gånger, sett ur hur det ev (eller mest inte) definierar TS.

Så utan att veta varför kan antal misslyckanden inte på minsta vis användas för att värdera intention, känsla eller vilja. Eller för att döma TS.
 
Ledsen, har svårt med förståelsen. En gång är ingen gång. Två gånger en för mycket. Det kommer säkerligen bli en tredje med samma ångest och bortförklaringar också. Men du har helt rätt i att ts måste ta tag i sina alkoholproblem. För sådana har hon om hon anser att det är alkoholen som gör att hon inte kan hindra sig att hoppa i säng med andra. Men förståelse får hon inte från mig i alla fall....
Förstå behöver man ju inte, men TS ber ju om hjälp och vill ju uppenbarligen ta reda på varför hon gör detta och vad hon kan göra åt det. Är det inte lite trist att då döma med mantrat "en gång otrogen, alltid otrogen"? Jag har svårt att se hur det skulle hjälpa TS, snarare är väl risken att det slår åt andra hållet eftersom folk brukar tendera att tro på saker folk säger om en.
 
Antalet är inte det relevanta så länge man inte vet anledningen. Finns det tex en missbruks- eller beroendeproblematik så är det helt oväsentligt om det är 2 eller 5 gånger, sett ur hur det ev (eller mest inte) definierar TS.

Så utan att veta varför kan antal misslyckanden inte på minsta vis användas för att värdera intention, känsla eller vilja. Eller för att döma TS.
Jag kan bara svara utifrån min egen relation här - då hade löften om bättring, gråt att han mådde så dåligt och andra bortförklaringar och viljan att förändras definitivt i allra högsta grad att göra med trovärdigheten när det skedde fler än en gång. Fick reda på det fick jag också, så Jo. Mannen och ta förhållande är byggd på en lögn vilket alkoholproblem ofta blir. Som medberoende (nu utifrån min egen erfarenhet, ts man är inte där än förmodar jag eftersom ts inte tycker hon behöver diskutera sina problem med honom) är det också svårt att stötta någon som gång på gång säger att hen ska jobba med sina problem. Nu är det bara två gånger det skett men säg inte att hur många gånger det sker är orelevant för det är det i de allra flesta relationer.
 
Antalet är inte det relevanta så länge man inte vet anledningen. Finns det tex en missbruks- eller beroendeproblematik så är det helt oväsentligt om det är 2 eller 5 gånger, sett ur hur det ev (eller mest inte) definierar TS.

Så utan att veta varför kan antal misslyckanden inte på minsta vis användas för att värdera intention, känsla eller vilja. Eller för att döma TS.
Jag kan bara svara utifrån min egen relation här - då hade löften om bättring, gråt att han mådde så dåligt och andra bortförklaringar och viljan att förändras definitivt i allra högsta grad att göra med trovärdigheten när det skedde fler än en gång. Fick reda på det fick jag också, så Jo. Mannen och ts förhållande är byggd på en lögn vilket alkoholproblem ofta blir. Som medberoende (nu utifrån min egen erfarenhet, ts man är inte där än förmodar jag eftersom ts inte tycker hon behöver diskutera sina problem med honom) är det också svårt att stötta någon som gång på gång säger att hen ska jobba med sina problem. Nu är det bara två gånger det skett men säg inte att hur många gånger det sker är orelevant för det är det i de allra flesta relationer.
 
Förstå behöver man ju inte, men TS ber ju om hjälp och vill ju uppenbarligen ta reda på varför hon gör detta och vad hon kan göra åt det. Är det inte lite trist att då döma med mantrat "en gång otrogen, alltid otrogen"? Jag har svårt att se hur det skulle hjälpa TS, snarare är väl risken att det slår åt andra hållet eftersom folk brukar tendera att tro på saker folk säger om en.
Det får slå åt vilket håll som helst. Tycker hon mest har kommit med en massa märkliga ursäkter när folk inte ryggdunkat "alla hon varit otrogna med har själva haft fru eller sambo" etc (låter som det är rätt många det handlar om, inte bara två). Är det så att hon har alkoholproblem och det är där skon klämmer, så hjälper det knappast att beklaga sig på ett forum. Sorry. JAG har varit tillsammans med ts men en manlig version då. Jag är inte här för att bli medberoende en gång till och jag köper heller inte ursäkterna. Vare sig det handlar om alkoholproblem eller att hon vill ha ett polygamisk förhållande men inte vågar ta upp det.
 
Det får slå åt vilket håll som helst. Tycker hon mest har kommit med en massa märkliga ursäkter när folk inte ryggdunkat "alla hon varit otrogna med har själva haft fru eller sambo" etc (låter som det är rätt många det handlar om, inte bara två). Är det så att hon har alkoholproblem och det är där skon klämmer, så hjälper det knappast att beklaga sig på ett forum. Sorry. JAG har varit tillsammans med ts men en manlig version då. Jag är inte här för att bli medberoende en gång till och jag köper heller inte ursäkterna. Vare sig det handlar om alkoholproblem eller att hon vill ha ett polygamisk förhållande men inte vågar ta upp det.
Du förutsätter alltså att alla människor är likadana och fungerar på samma sätt? Eftersom du uppenbarligen känner TS enbart baserat på det hon skrivit här. Att du ser samma ursäkter är en sak, att du ser samma person är bara dömande.

Jag har otroligt svårt att tro att du på allvar tror att du kan bli medberoende av att skriva i en tråd på ett forum och återigen - det finns nyanser. Det finns massor av personer som skrivit i tråden och absolut inte klappat TS på ryggen, men utan att ha tillsatt TS en massa egenskaper de inte vet något om. Så det går uppenbarligen alldeles utmärkt. Klarar man inte av sånt för att man blir för provocerad och dömer personen på förhand, då kanske det inte är rätt tråd att skriva i?
 
Du förutsätter alltså att alla människor är likadana och fungerar på samma sätt? Eftersom du uppenbarligen känner TS enbart baserat på det hon skrivit här. Att du ser samma ursäkter är en sak, att du ser samma person är bara dömande.

Jag har otroligt svårt att tro att du på allvar tror att du kan bli medberoende av att skriva i en tråd på ett forum och återigen - det finns nyanser. Det finns massor av personer som skrivit i tråden och absolut inte klappat TS på ryggen, men utan att ha tillsatt TS en massa egenskaper de inte vet något om. Så det går uppenbarligen alldeles utmärkt. Klarar man inte av sånt för att man blir för provocerad och dömer personen på förhand, då kanske det inte är rätt tråd att skriva i?
Jag känner igen problemet jäkligt väl. Och jag kan inte gå på annat än vad ts skrivit det kan ingen av oss. Och hon får varken medhåll eller ryggdunk eller förståelse från mig. Det är ett öppet forum så vitt jag vet. Det är märkligt så fort någon har en annan åsikt och inte håller med att den inte får skriva här på buke.
 
Jag känner igen problemet jäkligt väl. Och jag kan inte gå på annat än vad ts skrivit det kan ingen av oss. Och hon får varken medhåll eller ryggdunk eller förståelse från mig. Det är ett öppet forum så vitt jag vet. Det är märkligt så fort någon har en annan åsikt och inte håller med att den inte får skriva här på buke.
Dt är ett diskussionsforum. Alla är välkomna att diskutera.
Dock, upplever jag att du inte diskuterar TS ämne utan bearbetar din egen historia. Och iom det tillskriver TS en massa som inte finns skrivet och som du inte har en aning om.

Ingen har bett dig ryggdunka TS - Men kanske du kan diskutera ämnet? Många olika synvinklar på ett problem är konstruktivt. Men att skälla på TS är det inte.

Kom igen. Du är smart och verbal - det har du visat så många gånger tidigare. Du kan bättre än såhär.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
553
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 814
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 843
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp