Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

Jag kan bara svara utifrån min egen relation här - då hade löften om bättring, gråt att han mådde så dåligt och andra bortförklaringar och viljan att förändras definitivt i allra högsta grad att göra med trovärdigheten när det skedde fler än en gång. Fick reda på det fick jag också, så Jo. Mannen och ta förhållande är byggd på en lögn vilket alkoholproblem ofta blir. Som medberoende (nu utifrån min egen erfarenhet, ts man är inte där än förmodar jag eftersom ts inte tycker hon behöver diskutera sina problem med honom) är det också svårt att stötta någon som gång på gång säger att hen ska jobba med sina problem. Nu är det bara två gånger det skett men säg inte att hur många gånger det sker är orelevant för det är det i de allra flesta relationer.

Fast din erfarenhet är viktig just som din erfarenhet. Men den är inte facit

Sen sitter det bog mycket i hur man ser på t ex ett beroendeproblem. Om man klarar att separera sjukdomen från personen. Vilket är extremt svårt när det är någon nära. Men på ett forum med en helt okänd borde man kunna försöka
 
Dt är ett diskussionsforum. Alla är välkomna att diskutera.
Dock, upplever jag att du inte diskuterar TS ämne utan bearbetar din egen historia. Och iom det tillskriver TS en massa som inte finns skrivet och som du inte har en aning om.

Ingen har bett dig ryggdunka TS - Men kanske du kan diskutera ämnet? Många olika synvinklar på ett problem är konstruktivt. Men att skälla på TS är det inte.

Kom igen. Du är smart och verbal - det har du visat så många gånger tidigare. Du kan bättre än såhär.
Jag anser att jag gör det, jag har på flera ställen skrivit vad hon borde göra . Inget kommer att göra att jag skulle svara annorlunda. Skriver man i ett öppet forum och sedan talar om för folk att det minsann är många som är otrogna etc (jag var inte inblandad de första tio sidorna) och försöker rättfärdiga beteendet (som man säger att man inte vill ha), då får man nog räkna med mothugg. Det finns inget rättfärdigande, problemet ligger helt och hållet hos ts vare sig det handlar om alkoholproblem eller att hon vill leva på ett annat sätt än vad mannen verkar ha sagt att han vill. Och en förutsättning för det är ju att prata med honom, få stöd eller komma fram till en annan lösning. Men. Då gick inte det heller. Då väljer man hellre leva i en lögn. Det är en klassiker när det kommer till alkoholrelaterade problem.
 
Jag känner igen problemet jäkligt väl. Och jag kan inte gå på annat än vad ts skrivit det kan ingen av oss. Och hon får varken medhåll eller ryggdunk eller förståelse från mig. Det är ett öppet forum så vitt jag vet. Det är märkligt så fort någon har en annan åsikt och inte håller med att den inte får skriva här på buke.
Om du läste vad jag skrev är det inte din åsikt som är problemet. Det är stor skillnad på att ha en annan åsikt/inte hålla med och att gå på personliga påhopp och tillsätta en okänd person egenskaper utifrån en erfarenhet av en annan person. Som sagt är det flera i den här tråden som klarat av det alldeles utmärkt.
 
Fast din erfarenhet är viktig just som din erfarenhet. Men den är inte facit

Sen sitter det bog mycket i hur man ser på t ex ett beroendeproblem. Om man klarar att separera sjukdomen från personen. Vilket är extremt svårt när det är någon nära. Men på ett forum med en helt okänd borde man kunna försöka
Det finns hur mycket forskning och utbildning som helst på hur man hanterar människor med svårigheter att hantera alkohol. Tro mig, vi är många som levt med partners eller vänner som har dessa problem. Så nej, jag är inte ensam. Långt ifrån.
 
Om du läste vad jag skrev är det inte din åsikt som är problemet. Det är stor skillnad på att ha en annan åsikt/inte hålla med och att gå på personliga påhopp och tillsätta en okänd person egenskaper utifrån en erfarenhet av en annan person. Som sagt är det flera i den här tråden som klarat av det alldeles utmärkt.
Jaja. Du får väl blocka mig om du inte vill ha mig här.
 
Det finns hur mycket forskning och utbildning som helst på hur man hanterar människor med svårigheter att hantera alkohol. Tro mig, vi är många som levt med partners eller vänner som har dessa problem. Så nej, jag är inte ensam. Långt ifrån.
Det är du inte, jag är en av dem också. Men jag väljer att tro på att människor kan förändras och förbättras tills de bevisat motsatsen, hellre än tvärtom.
 
Jag anser att jag gör det, jag har på flera ställen skrivit vad hon borde göra . Inget kommer att göra att jag skulle svara annorlunda. Skriver man i ett öppet forum och sedan talar om för folk att det minsann är många som är otrogna etc (jag var inte inblandad de första tio sidorna) och försöker rättfärdiga beteendet (som man säger att man inte vill ha), då får man nog räkna med mothugg. Det finns inget rättfärdigande, problemet ligger helt och hållet hos ts vare sig det handlar om alkoholproblem eller att hon vill leva på ett annat sätt än vad mannen verkar ha sagt att han vill. Och en förutsättning för det är ju att prata med honom, få stöd eller komma fram till en annan lösning. Men. Då gick inte det heller. Då väljer man hellre leva i en lögn. Det är en klassiker när det kommer till alkoholrelaterade problem.

Fast TS vill ju veta varför. Slippa göra om det. Etc. Och har tagit första steget mot det. Nej hon är inte beredd att berätta för partnern idag. Men ingen vet vad som händer om en vecka eller en månad.

Jag har inte träffat en enda person med beroendeproblematik eller missbruk som gått från noll till hundra i att erkänna, förstå och ta tag i beteendet. Så jag tror knappast TS hux flux kommer inse att ”det här beror ju på x och jag måste ju för att vi ska kunna gå framåt tillsammans berätta”. Kanske gör hon aldrig det. Men jag har inte sett något i tråden som tyder på att det är uteslutet att TS framöver kommer resonera helt annorlunda än nu. Men knappast om hon skuldbeläggs än mer än det hon redan lägger på sig själv..
 
Det är du inte, jag är en av dem också. Men jag väljer att tro på att människor kan förändras och förbättras tills de bevisat motsatsen, hellre än tvärtom.
Kan de absolut göra. Så ts borde söka hjälp och inte sitta och rättfärdiga ett beteende som hon säger att hon inte vill ha genom att säga att alla andra är otrogna. För det rimmar rätt illa med att man inte vill ha beteendet. Vill hon ha beteendet bör hon väl diskutera med mannen så de ligger på samma våglängd, vilket jag också skrev från början. Men det tycks du ha missat.
 
Fast TS vill ju veta varför. Slippa göra om det. Etc. Och har tagit första steget mot det. Nej hon är inte beredd att berätta för partnern idag. Men ingen vet vad som händer om en vecka eller en månad.

Jag har inte träffat en enda person med beroendeproblematik eller missbruk som gått från noll till hundra i att erkänna, förstå och ta tag i beteendet. Så jag tror knappast TS hux flux kommer inse att ”det här beror ju på x och jag måste ju för att vi ska kunna gå framåt tillsammans berätta”. Kanske gör hon aldrig det. Men jag har inte sett något i tråden som tyder på att det är uteslutet att TS framöver kommer resonera helt annorlunda än nu. Men knappast om hon skuldbeläggs än mer än det hon redan lägger på sig själv..
Och det kan ni tala om för henne varför utifrån vad hon skriver här menar du?
 
Kan de absolut göra. Så ta borde söka hjälp och inte sitta och rättfärdiga ett beteende som hon säger att hon inte vill ha genom att säga att alla andra är otrogna. För det rimmar rätt illa med att man inte vill ha beteendet. Vill hon ha beteendet bör hon väl diskutera med mannen så de ligger på samma våglängd, vilket jag också skrev från början. Men det tycks du ha missat.
Nja, jag tycker väl bara inte att det rättfärdigar personangrepp för att man gett tips först.
 
Kan inte se var jag kommit med personangrepp.
Här, när du skriver att du varit tillsammans med (en manlig version av) TS. Det är väl i allra högsta grad att säga att TS är precis, och besitter samma egenskaper, som ditt ex.
JAG har varit tillsammans med ts men en manlig version då.
Det kanske kan upplevas som petitesser av vissa, men det är en jäkla skillnad på att skriva att någon är som ens ex istället för att skriva att ens ex använde samma ursäkter. I det sistnämnda lämnar man öppet för att personerna faktiskt kan vara olika, fungera på olika sätt och ha olika egenskaper samt utvecklas åt olika håll, trots att de vid något tillfälle genomfört samma handlingar med samma ursäkter.
 
Här, när du skriver att du varit tillsammans med (en manlig version av) TS. Det är väl i allra högsta grad att säga att TS är precis, och besitter samma egenskaper, som ditt ex.

Det kanske kan upplevas som petitesser av vissa, men det är en jäkla skillnad på att skriva att någon är som ens ex istället för att skriva att ens ex använde samma ursäkter. I det sistnämnda lämnar man öppet för att personerna faktiskt kan vara olika, fungera på olika sätt och ha olika egenskaper samt utvecklas åt olika håll, trots att de vid något tillfälle genomfört samma handlingar med samma ursäkter.
Ok. Det kan jag stå för.
 
Ja, hon startade tråden för hon vill veta varför enligt dig. Kan du tala om det för henne genom att läsa vad hon skrivit här? Troligen lika lite som vi som du anser att vi som inte köper ursäkterna ska skriva här kanske eftersom vi inte känner ts?!

Nu tror jag du blandat ihop vad jag skrivit med vad andra skrivit? Annars förstår jag inte alls ovanstående.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
555
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 872
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp