Outbildad ryttare med många timmar på hästryggen

Vera

Trådstartare
Hej
Jag är en tjej som i vuxen ålder har tagit upp ridningen igen. Totalt har jag ridit i ca 6 år, men bara 5 terminer på ridskola. Det betyder mao att jag är ganska outbildad men har många timmar på hästryggen.
Nu har jag fått möjlighet att börja rida i ett stall där hästarna tävlas en del i hoppning. Jag kommer väl mest att rida ut, men är så himla rädd att ägaren ska tycka jag är en dålig ryttare. Har dessutom ganska dåligt självförtroende. Jag vill gärna utvecklas och göra rätt. Hur ser ni hästägare på en medryttare som inte är så duktig?
 
Var noga att berätta hur mycket du kan och så får ägaren bestämma vad hen tycker. :)

Brukar lugna eventuella nerver också genom att veta att ägaren trots allt låter dig komma och rida hästarna. För mig personligen väger viljan att lära upp över hur "utbildad" man är från ridskola. Jag lärde mig mer privat på ett halvår än jag gjorde under mina 6 år på ridskolan. ;)
 
Jag är inte särskilt duktig som ryttare, men när jag jobbade som hästskötare fick jag ändå rida hästar med prislappar i miljonklassen. Jag jobbade åt duktiga ryttare som själva kunde utbilda och vidareutveckla sina hästar och inte hade något behov av hjälp med just den biten, utan ville bara ha hästarna motionerade och mjuka mellan gångerna de red själva. De uppskattade att jag hade en vettig sits och mjuka händer och inte "förstörde" något, och hästarna trivdes med mina låga krav som avslappning mellan de "riktiga" träningspassen.
Vila och avslappning är en viktig del i ett bra träningsupplägg, så bara för att man inte kan tillföra något utbildningsmässigt betyder det inte att man inte kan vara en viktig del av en hästs träning och uppskattad utav ägaren.
 
Hur ser ni hästägare på en medryttare som inte är så duktig?
Vet många hästägare som har medryttare som inte är utbildade men som kan skogsrida så att säga, är det en någorlunda okomplicerad häst så fungerar det oftast bra.

Sålänge det finns ett intresse av att lära sig så brukar det aldrig vara ett problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 800
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp