Ovanlig bettstorlek

kurakosz

Trådstartare
Jag vill köpa ett tredelat fullcheekbett till min Grabb med 11 cm i bettstorlek, men jag hittar bara bett i antingen 10,5 cm eller 11,5 cm. Så nu till min fråga - är det bättre att köpa ett lite för stort bett eller ett lite för litet?
Och ett fråga till - hur är Stübbens bett i storlek, är det någon som vet?
 
Har du mätt betten själv? Flertalet jag har mätt har inte överensstämt med angiven storlek utan ligger mitt emellan så har du inte mätt själv så är det ett tips :)

Annars får du helt enkelt prova dig fram som @Cherarriduracell skriver. Har hästen tjocka läppar kan ett större ligga bättre och vice versa. Sedan är det en smaksak också vad just din häst föredrar.
 
Det är typ aldrig avgörande med 0,5 cm hur ett bett passar hästen annat än om det blir för kort och klämmer .
 
Bombers bett går att få i stl 11 cm. Lagom stl på bettet beror också på vilken typ av mundel och vilka bettringar det är; tex kan en rak mundel med eggbutt-ringar vara lite mindre, medan ett tredelat med lösa ringar behöver vara lite större.
 
Tack för era svar! Jag kommer nog köpa ett i storlek 11,5 cm till honom, hans Nova-bett mäter nästan 12 cm mellan "hålen" som bettringarna sitter i och är egentligen för stort för honom, men han ville absolut inte ha en mindre storlek i det bettet så han trivs nog med att ha lite mer "wiggle room". :-)
Angående Bombers bett så finns inte just den modellen (Bombers Full Cheek Elliptical) jag skulle kunna vara intresserad av i storlek 11 cm, bara i 10,5 cm och 11,5 cm och uppåt.
 
Ett tips är att mäta :) har en häst som har ganska stora mjuka läppar, 11,5 blir för litet och 12,5 för stort. Så jag har mätt till honom. Eggbett kör jag 11,5 och raka bett brukar båda fungera :)
 
Tack för era svar! Jag kommer nog köpa ett i storlek 11,5 cm till honom, hans Nova-bett mäter nästan 12 cm mellan "hålen" som bettringarna sitter i och är egentligen för stort för honom, men han ville absolut inte ha en mindre storlek i det bettet så han trivs nog med att ha lite mer "wiggle room". :-)
Angående Bombers bett så finns inte just den modellen (Bombers Full Cheek Elliptical) jag skulle kunna vara intresserad av i storlek 11 cm, bara i 10,5 cm och 11,5 cm och uppåt.

Bombers Full cheek Elliptical går visst att beställa i stl 11 cm. Det kanske inte är något butiken har hemma, men det går att beställa.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 253
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp