Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Vad tycker ni om det?
Jag och sambon vill att våra barn ska ha namn som inte är alltför vanliga men de får helst inte vara helt udda heller. Nu har vi råkat fastna för ett namn som jag i stort sett hittade på för 10 år sedan. Jag och sambon tycker att det är fint och sambon vill verkligen ha det namnet medans jag tvekar för att vårt barn skulle bli det enda i hela Sverige (kanske mer än så?) som skulle heta det.
Min mamma har ett ovanligt namn och hon har hatat det eftersom alla glömmer vad hon heter och alla frågor om det. Själv har jag ett av världens vanligaste namn så jag vet inte hur det känns själv.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Skulle aldrig döpa mina barn till svenska , vanliga namn som alla andra har.
Har själv ett vanligt namn & är inte missnöjd men det hade varit häftigt med ngt som var mer ovanligt.
Självklart ska man inte döpa sina barn till ngt som låter så tokigt att de riskerar att bli mobbade för det dock.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi tänkte ungefär så också. Vill inte ha nåt vanligt, svenskt namn och absolut inget som riskerar att hamna på nån topp-lista. Namnet vi valde till sonen är så pass ovanligt men väldigt snyggt att jag inte ens vill skriva det, vill inte att nån snor det och gör det populärt. :angel:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det här namnet låter inte tokigt alls utan det är ett fint namn vilket de flesta håller med om men de flesta tycker att det är ett djurnamn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi har valt en gammalt och rätt så ovanligt namn till vår son Reid. I norge är det vanligare än i sverige (tror det är färre än 60 i sverige).

Ang mobbning så tror jag att när den här generationen växer upp kommer alla ha så ovanliga namn att man nog inte retas för namnet. Mobbare hittar alltid en ursäkt för att jävlas så vi kommer nog inte undan mobbningen iaf...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag förstår. Jag vill nog inte skriva ut "mitt namn" heller. Samtidigt kanske det skulle vara bra om någon mer vill ha det namnet för då har jag plötsligt inget problem längre. ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är ganska skönt att barn får ovanliga namn av den anledningen till att färre namn anses normala då.
Vårt första barn heter Joar. Det är ganska ovanligt men det finns ändå med bland de 100 vanligaste. Tror att Joar är ett vanligare namn i Norge än i Sverige.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag struntar i om namnet är mordernt/omodernt eller med på någon topplista eller inte! Hittar man ett namn man gillar är det väl skitsamma eller??

Tycker faktiskt att det är lite löjligt att bara fokusera sig på ett så orginellt namn som möjligt!

Att välja bort ett namn som man gillar just bara för att det är vanligt tycker jag bara är larv, barnet blir inte mer/mindre värd pga sitt namn.

Vi har ett jättevanligt namn på vår son, men trots det finns det varken någon annan på dagis eller skola som heter det.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

min farfar är nog den enda i hela sverige som heter Neimar. De är ett ihopplock av två namn tror ja. Min bror har fått tagit vidare de namnet som mellan namn. Jag tkr inte att de låter så konstigt då ja är van att höra de.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag heter Anna och det är ett av de vanligaste namnen i min egen åldersgrupp. Man har alltid fått leva med att heta "Anna O" etc. I en parallellklass på högstadiet fanns två Anna som till och med hade samma efternamn så de fick peta in en bokstav från ett mellannamn också för att det skulle gå att skilja dem åt.

Med detta i bakhuvudet så valde vi att prioritera bort namn som låg på övre halvan av 100-i-topp-listan.
Våra barns namn anser vi själva inte är så konstiga att de ska behöva känna sig utpekade, men samtidigt inte så vanliga att de blir en av 48.000....

Vill man välja ett egenkonstruerat namn så kanske man i alla fall bör se till att det inte är ett krångligt namn dessutom. Byt ut en bokstav i ett befintligt namn och du kanske blir ensam om det.
Jag har t.ex sett Selma, Velma, Belma, Telma och det går säkert att spinna vidare på det om man vill.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi ville inte heller ha ett namn som var på topplistan.
Men det blev Saga ändå.
Men det är efter min högt älskade och saknade gammelmormor. Så valet var självklart även om det är ett "modenamn" nu.

I mellannamn heter hon Gallie Elionor, först skulle det blivit Grace Saga Gallie, men sambon ville hellre ha en Elionor så det fick bli så.

Vi valde den äldre stavningen på Elionor. Gallie är efter sambons mamma och det är väldigt orginelt, men härstammar från Italienska Galli.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag heter Anna och det är ett av de vanligaste namnen i min egen åldersgrupp. Man har alltid fått leva med att heta "Anna O" etc.

Jag var Anna H, sen hade vi en Anna S, Anna M och Anna A i klassen också. Skittråkigt måste jag få säga.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag struntar i om namnet är mordernt/omodernt eller med på någon topplista eller inte! Hittar man ett namn man gillar är det väl skitsamma eller??

Tycker faktiskt att det är lite löjligt att bara fokusera sig på ett så orginellt namn som möjligt!

Att välja bort ett namn som man gillar just bara för att det är vanligt tycker jag bara är larv, barnet blir inte mer/mindre värd pga sitt namn.

Vi har ett jättevanligt namn på vår son, men trots det finns det varken någon annan på dagis eller skola som heter det.

Ja det borde vara skitsamma. Problemet är bara att jag bryr mig för mycket om vad andra tycker och tänker. Där är sambon bra för sånt skiter han i.
Nu är det ju inte så att vi vill ha ett orginellt namn. Vi vill ha ett fint namn som helst inte ligger på 10-topp listan och jag förstår att inte ett barn blir mindre värd. ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Sonen har ett ovanligt namn men inte okänt. Dotterna har ett mycket vanligt namn, det passar henne. Det ska ju inte enbart vara att namnet är ovanligt som styr men jag gillar ovanliga namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag ville ha ovanliga namn, inte nödvändigtvis unika eller nyskapade. Extra bonus är att kombinationen för- och efternamn däremot är helt unika.

Jag trodde också länge att jag var unik med mitt för- och efternamn. Det var svindlande att upptäcka att det finns en till som heter som jag. *Snyyyyyft*
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det här namnet är inte svårt att uttala och det är ganska likt ett namn som inte är helt ovanligt i Norge. Börjar bli mer och med övertygad om att det här namnet kanske inte är så dumt ändå :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Saga är ju ett fint namn. Gillar Saga och Alva men de är så vanliga nu.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag gillar ovanliga namn & har flera jag älskar, både kill & tjejnamn, tyvärr så blåvägrar min sambo dessa namn. han är övertygad om att ett barn som heter något av dom namnen skulle bli mobbade. Sååå ovanliga är dom dock inte... :smirk:

Så vi kom överrens om att det blev en Emil som vi båda gillade & om det ev blir en tjej i frmtiden så har vi angelica som vi båda gillar.

Något som jag ALDRIG skulle döpa till är dubbelnamn, har själv ett sådannt & hatar det. Har tyvärr blivit lite mobbad i tidiga skolåren pga av mitt namn samt fått måna öknamn (smeknamn...). Det har inte varit roligt alls. :( Visst finns det fina dubbelnman, men jag har fått avsmak...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min äldsta dotter har ett halvovanligt namn, hon har flera gånger talat om för mig att hon vill heta något vanligt. Själv heter jag ett av Sveriges vanligaste namn och tyckte (som flera andra här tydligen) att det var jättetråkigt.

Min son heter ett ganska vanligt namn men det passar honom kanon, har aldrig hört honom klaga på det (än?).

Min minsta dotter heter ett mycket ovanligt dubbelnamn. Men hon använder själv bara halva namnet, så då blir det ett vanligt namn ändå.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag har ett ovanligt efternamn som man alltid måste bokstavera och jag tycker det är jättetråkigt att få heta allt möjligt tokigt och att alltid bokstavera det så när sonen föddes så ville jag inte ha ett namn på honom som var krångligt att stava sedan brydde vi oss inte om det namnet fanns på topp 10 listan.

Jag vägrade att ge sonen mitt efternamn så han har sambons efternamn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 608
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp