Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag gillar ovanliga namn, så länge de inte känns alldeles hemmagjorda och krångliga. Hemska stavningar med t.ex. z avskyr jag :crazy:

Jag gillar gamla ovanliga och lättuttalade namn. Inget som är svårstavat eller som man måste "veta" hur det uttalas för att kunna säga det.

Mina söner heter Elis och Alvin. Kunde ju ha stavat Eliz och Alfvin, men det ser aningens löjligt ut ;)

En bekant döpte sin dotter till Mildah. Ganska ovanligt, men för mig förknippat med margarin.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi har och kommer inte döpa vår son, men han heter Loke. Tycker det är ett vackert namn plus att nordisk mytologi är fascinerande.

Många vet inte vad hans namn är för namn. Jag fick lära mig i skolan...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag är rätt allergisk mot egentillverkade namn som ser/känns egentillverkade. Gillar inte heller namn med alltför annorlunda stavning (och verkligen inte de som får fel uttal, typ Cevin).
Det finns väldigt många existerande namn som är ovanliga och bärs av ett fåtal personer. Jag blev själv förvånad över hur många män som heter Annika! Däremot skulle jag inte backa från att använda ett "favoritnamn" bara för att det blivit populärt. Det visar ju att fler har samma goda smak!:p
/Sar (namnkräsen)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Såge en tjej på tv i förra veckan som hette Umer....:crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Får vi en dotter kommer hon att få ett väldigt ovanligt namn. Men det känns inte alls ovanligt eller konstigt på nåt vis. Faller väldigt naturligt och jag tror inte att någon som hör det skulle tro att det är så ovanligt som det är, för det låter som ett namn.

Eftersom att sambon är same har vi valt samiska/sameinspirerade namn både som pojknamn och flicknamn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Såge en tjej på tv i förra veckan som hette Umer....:crazy:

Såg också detta, det var på Deal or no Deal eller vad programmet nu heter. Hon hade ju själv kommit på detta namn och bytt när hon var 13.

När jag fick sonen så ville jag helst inte ha namn på 10-i-topplistan. Tycker det är roligt med lite ovanliga namn, däremot ska de inte var svåra att uttala eller att stava till och inte låta alltför amerikanskt. Gärna namn som funnits i Sverige/Norden förut, men glömts av lite.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

De barn som växer upp nu, kommer nog inte behöva bli mobbade för att de har annorlunda namn, det är nästan ovanligt att nån döper sitt barn till nåt namn som var inne för 20-30 år sen. Ser inga Annor och Marior, Johan eller Anders i dagens födelseannonser.
I min gymnasieklass (är 26 år) fanns Gerd, Arvid, Hjalmar, Torkel. Det var ovanliga namn då...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min mamma har ett ovanligt namn och hon har hatat det eftersom alla glömmer vad hon heter och alla frågor om det.
Jag heter Ramona, vilket är relativt ovanligt, men kanske inte så konstigt. Hur som helst så har jag helt andra erfarenheter än din mamma, jag tycker att folk kommer ihåg vad jag heter pga att jag har ett "konstigt" namn. Själv har jag lättare att minnas vad någon heter ifall det utmärker sig på något vis. Man kommer inte ihåg Anna lika lätt som man kommer ihåg Amalia.

Jag tycker om lite ovanliga namn, men det får inte bli galet. Ovanligt namn är bra, konstig stavning är bara jobbigt. Cevin, Razmuz, Dejana etc går bort.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag har ett ovanligt namn, eller snarare den svenska varianten av ett väldigt vanligt franskt namn. Jag tycker det har varit jättebra, det har alltid bara funnits jag som har hetat så i skolan etc, och såvitt jag vet är det bara jag som har den kombinationen av förnamn och efternamn i Sverige (och eftersom det är väldigt svenska namn lär det knappast finnas någon utomlands heller). Så jag kommer nog också försöka ge mina barn lite mer ovanliga namn.

Mitt namn har mig veterligen aldrig varit modernt eller särskilt vanligt, den svenska varianten som jag har slog väl aldrig igenom, helt enkelt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

kl

Jag tycker det är svårt att hitta namn som är sådär lagom ovanliga och ändå fina. Jag heter Kajsa och det var ju aldrig några problem så länge jag bodde i Sverige.... Här får man säga det ett par gånger innan de har vant sej, och sen blir de helt paffa när de ska stava det för då blir det Keydjsa typ :D

Jag är jätteförtjust i Alva och har även hittat det i irländska mytologin, visste inte det var så poppis i Sverige. Här är det typ ingen som heter det.

TS om du har funderat på det här namnet i tio år lär det funka. Annars hade du nog tyckt "usch fy" vid det här laget. Så go for it säger jag! Och berätta såklart, jag är jättenyfiken på vilket namn du har hittat på! :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag struntar i om namnet är mordernt/omodernt eller med på någon topplista eller inte! Hittar man ett namn man gillar är det väl skitsamma eller??
.

Jag tycker inte det är skitsamma.

Jag har svårt att förstå att folk lägger ned så lite tid på att namnge sina barn jämfört med tex sina föl :p

När ett islandsföl ska få sitt namn forskas det i oändlighet om betydelse, stavning, uttal, vanlighet etc.

När samma familj får barn så väljer man något "som man gillar" utan att reflektera över varför (dvs vad man påverkats av) eller på vilket sätt det passar/påverkar bäraren.

:confused:

Jag tycker det är jättebra att ha barn som är ensamma om sina förnamn på skolan, men att de ändå är lätta att stava och känna igen. Och att de betyder något jag kan stå för.

Jag hade absolut dissat namnen om de var för vanliga eller betytt "gudfruktig" eller "krigare" :eek:.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi ville inte ha för ovanligt å inte för vanligt. Lova blev det, det är ju absolut inte ovanligt men heller ingen vi känner eller vet heter det. Hade det blitt en kille hade det nog varit lite ovanligare namn "Todd"....
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag haller med dig! T.ex. sa hade mina svarforaldrar en tanke bakom sina barns namnval: Svarforaldrarna heter Ian och Ann, och de ville att alla barnen skulle ha "an" i sina namn for att binda ihop familjen s.a.s. Sa de doptes till Joanne, Antonia och Brendan.

Vi hade forst bestamt att vara flickor skulle ha svenska namn som helst uttalades likadant pa engelska som pa svenska. Men det blev engelska namn till sist iaf..... daremot skall de fa svenska mellannamn.

Apropa vanliga namn, nar jag vaxte upp var det bara jag och en tjej till i hela skolan (600+ elever) som hette likadant men tyvarr gick vi i samma klass sa jag fick iaf dras med forsta bokstaven i efternamnet for att skilja oss at! Tror det ar svart att gardera sig...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag älskar ovanliga namn, däremot får man inte ha löjliga stavningar det är så fult.
Våra barn heter Melissa(lite ovanligt o vackert)Yvonne(efter Farmor)Kerstin(efter mormor).
Miranda(fint)Apple Lilja heter nr 2.:bump:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vårt barn har ett ganska ovanligt förnamn. Det är 402 stycken som har hennes namn som tilltalsnamn enligt SCB.
(http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp)

Vi tycker inte det är konstigt men har fått en del synpunkter på det.

Vår BVC-tant kan inte uttala det alls och min mans mormors kommentar var:
- Jaha, jag förstår mig inte på såna där moderna namn!

Hon heter Nike som är ett gammalt grekiskt gudinnenamn! Så mycket för det moderna:)

Vår bvc-tant uttalar det Nicke eller Nick, trots att vi upprepade gånger talat om för henne hur det uttalas!

Roligaste var ändå min pappas fru:
- Ska hon heta NAJK? Men ni är ju inte fotbolls-intresserade!!!!

:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker om lite ovanliga namn, men det får inte bli galet. Ovanligt namn är bra, konstig stavning är bara jobbigt. Cevin, Razmuz, Dejana etc går bort.

Heheh!

Fast Dejana är ett normalt namn i forna jugoslavien.
Det utalas precis som det stavas. Den manliga formen är Dejan.

Dvs, det ska inte uttalas Diana!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

jag döpte min son till milo det e inte förvanligt men samtidigt inte jätteovanligt
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vårt barn har ett ganska ovanligt förnamn. Det är 402 stycken som har hennes namn som tilltalsnamn enligt SCB.
(http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp)

Vi tycker inte det är konstigt men har fått en del synpunkter på det.

Vår BVC-tant kan inte uttala det alls och min mans mormors kommentar var:
- Jaha, jag förstår mig inte på såna där moderna namn!

Hon heter Nike som är ett gammalt grekiskt gudinnenamn! Så mycket för det moderna:)

Vår bvc-tant uttalar det Nicke eller Nick, trots att vi upprepade gånger talat om för henne hur det uttalas!

Roligaste var ändå min pappas fru:
- Ska hon heta NAJK? Men ni är ju inte fotbolls-intresserade!!!!

:)

Nike är världens finaste namn!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

min farfar är nog den enda i hela sverige som heter Neimar. De är ett ihopplock av två namn tror ja. Min bror har fått tagit vidare de namnet som mellan namn. Jag tkr inte att de låter så konstigt då ja är van att höra de.

Finns 5 st som heter så i Sverige, varav 1 har det som tilltalsnamn :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 608
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp