Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

-Hur vet du vad hennes barn heter?

Jag väntar fortfarande på svar...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men om nu alla blev medvetna och valde namn utan belastning, skulle det inte då komma in barn med samma bakgrund som du ser idag, med samma boxers fist-skador, fast med andra namn? Och skulle du inte då få en ny samling namn med samma förutsättningar som Liam och Cassandra har idag?

Det är egentligen min enda invändning mot ditt resonemang i den här tråden.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men om nu alla blev medvetna och valde namn utan belastning, skulle det inte då komma in barn med samma bakgrund som du ser idag, med samma boxers fist-skador, fast med andra namn? Och skulle du inte då få en ny samling namn med samma förutsättningar som Liam och Cassandra har idag?

Det är egentligen min enda invändning mot ditt resonemang i den här tråden.

Eller ingen samling alls,kanske? Utan diverse namn som inte skiljer sig från vad barn heter i andra grupperingar?

Barnen med de bristfälliga förutsättningarna finns kvar, men vi placerar dem åtminstone inte utifrån så extremenkel information som vad de heter. Å andra sidan tycker ju jag att vi alla släpar runt på så många fullt synliga klassmarkörer, att namnet möjligen gör väldigt marginell skillnad. Å tredje sidan är det enkelt att välja ett annat namn, jämfört med att välja andra socioekonomiska villkor.

Alltså, jag har egentligen inte tänkt på det här själv, förutom att jag inte velat uppkalla barn efter klassens bråkstake och liknande. Vad gäller namn som Cassandra, tänker jag mer att det inte låter som mitt barn, än jag tänker på klass. Men jag tror att det trots det är en klassmarkör att Cassandra inte låter som mitt barn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Aha..:o

För att vända Eskil från Gud så kan jag berätta att i mitt område är Eskil mer känt under "Eskil och Ja".
Det är två (ökända) män i tyrolerkläder som roar folk på resturang Tyrolen på Liseberg med..tyroler och buskisvisor!

Inte så gudaktigt kanske!

Annars så står min uppfattning kvar.
Eskils namnkort brukar prydas av en gammal Biskop med spira!
Det är detta vi har haft så "roligt" åt.

Men nu när man vet att en användares barn heter det så slutar i a f jag att diskutera just det namnet!
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

-Hur vet du vad hennes barn heter?

Jag väntar fortfarande på svar...

Jag besokte silverkedjans hemsida. :o:o
Nu maste jag sluta sitta har inne. Jag ska packa och flyga till kalla och blasiga sverige i morgon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag skulle tro att det är skillnad på en liten bruksort i de här trakterna och Skåne där namnen är mer uppblandade?

Det finns ganska tydliga regionala tendenser också har jag märkt när jag jobbat på annan ort.

Alltså helt allvarligt - ALLA misshandelsfall under nyårshelgen hade "belastande" namn :crazy:

Så om man tar bort dessa namn så försvinner skadorna med då?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är namn som är populära nu. Hos oss 20-35 som döper våra barn efter mormor och farfar.

Våra barn kommer i sin tur döpa sina efter sina morfar och farmor - dvs namnen som våra mammor och pappor har. Tex Gunilla och Roger.

Ja visst är det namn som är populära just nu! Det om inte annat visar hur påverkbara vi är när vi väljer namn till våra barn. Det är ju knappast jag själv som fått upp ögonen för dessa namn utan jag har hängt på trenden...även om jag inte har några barn- ännu. Sambon och jag har för övrigt enats om att första pojken ska heta Olle- precis som både hans och min morfar!:love:

Man säger väl att namn brukar återkomma i 70-årscykler?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Eller ingen samling alls,kanske? Utan diverse namn som inte skiljer sig från vad barn heter i andra grupperingar?

Barnen med de bristfälliga förutsättningarna finns kvar, men vi placerar dem åtminstone inte utifrån så extremenkel information som vad de heter. Å andra sidan tycker ju jag att vi alla släpar runt på så många fullt synliga klassmarkörer, att namnet möjligen gör väldigt marginell skillnad. Å tredje sidan är det enkelt att välja ett annat namn, jämfört med att välja andra socioekonomiska villkor.

Alltså, jag har egentligen inte tänkt på det här själv, förutom att jag inte velat uppkalla barn efter klassens bråkstake och liknande. Vad gäller namn som Cassandra, tänker jag mer att det inte låter som mitt barn, än jag tänker på klass. Men jag tror att det trots det är en klassmarkör att Cassandra inte låter som mitt barn.


Det här är väl intressant! Att man utan att analysera närmre bara känner på sig att vissa namn gillar man och andra gillar man inte eller anser inte att de skulle passa till ens barn. Jag är likadan! Omedvetet lär man sig vilka normer som gäller...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Nä, nu är jag så jävla trött på att behöva ta bort dina pikar mot en viss användare att jag låser den här tråden för gott. Tack i alla fall för en givande diskussion, men nu stänger vi butiken för den här gången.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 606
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 382
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp