Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

*Kl*

Mitt barn om de blir en tjej ska hete Bláthnaid, finns ingen i Sverige som har det som tilltalsnamn. Det är ett Irlänskt (celtiskt namn) som betyder lilla blomma.
Även ett till namn jag tycker om är Genevive där finnsde 2 i Sverige som har det som mallannamn.

Killen ska heta Deaglán som betyder full av godhet. Finns ingen i Sverige som heter det heller. Även detta är ett keltiskt namn.

Tycker om dom Irländska namnen. :love:
Grattis :smirk: det är ju verkligen inte att göra det lättare för folk om du döper dina barn till namn som folk varken kan stava till eller uttala (i Sverige).
 
Sv: Ovanliga namn till barn

:rofl:

Jag är spyless på vissa moderna namn... hur många 90-talister heter inte Liam och Noel? Hello oasis liksom! (Yeak)

Jag är ganska less på att det så sällan kommer nya killnamn jag tycker det är bra att det förnyas lite. Vi har ju alltid tagit influenser får andra länder förr var det adel och kungligheter vad är skilnaden?
När jag växte upp hadde hälften av alla i min klass samma mamn som någon annan hur kul är det? Smeknamn i min bekantskapskrets kommer ofta av flera som heter lika dant och man vill lätt tala om vem man menar utan att säga både för och efternamn. Visst kommer det finnas flera Noel och Lian i samma klass framöver men det tillför i alla fall lite nya namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Den dagen vår lilla bebbe kommer ut kommer det om det blir en pojke bli Linus och om det blir en flicka Malva. Om vi inte hinner ändra oss under tiden.
Båda namnen har någon ankytning till oss på olika sätt.
Andra namn som vi haft med i tankarna i första hand som andra namn är George, Viola, Thyra, Alexander och Kristina. Alla har någon anknytning till våra släkter både i när tid och en bit tillbaka i tiden.

Sen tycker vi båda om namns som Lukas, Rasmus och Hampus men dom går bort pga av djur i familjen med dessa namn.
Tror folk tycker vi har dålig fantasi om vi skulle döpa en son till Lukas då vår häst heter det :angel:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag måste erkänna att jag har svårt för en del nya namn. På dagis så finns det en liten tjej som heter Ocean, hur fanken ska man uttala det? Åssian, oooschen, osian.

Vi har vanliga namn på våran T liga, endast dottern som heter Tara heter något udda, hon har många gånger fått bli kallad Sara vilket inte uppskattats av damen. När hon var liten kunde hon skrika sig hes på speciellt äldre damer som kallade henne Sara, " Jag heter TARA"
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi har "vanliga" namn på våra barn, Jonatan och Anton, men till trean nu har vi bara flicknamn. Hon ska heta Lina. Blir det en pojk är jag rädd att han blir namnlös. Vi bryr oss inte så mycket om ifall namnet ligger på topplistan, men nr 1-10 skulle nog gå bort iaf...

Vårat tjejnamn ligger också på topp 10 listan, har legat 1:a med för något år sedan.. Men vi gillar det och vill ha det namnet ändå så vi bryr oss inte om det :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tjejnamnet = BLAW nid
Killnamnet Deaglán= DEG lawn

Bananbambi; Dom är inte så jobbiga att ropa, ungefär lika jobbigt so att ropa Madeleine. :D

Oki, tack! Det r nog stavningen på namnen som gör att man inte riktigt vet hur de ska uttalas och gör att man tror det är 'svåra' namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi har liknande problem vissa vill höra fel och vill inte acceptera namnet helt enkelt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vår lille kille ska nog få heta Theus som inte är så jättevanligt. Kommer ju av Matteus (Guds gåva) men känns lite "lättare".
 
Sv: Ovanliga namn till barn

KL.

Vad jag vet har väl i princip alla namn varit ovanliga en gång i tiden... Även namnen med bibliskt ursprung måste ju ha känts avigt när Sverige hade asatro! :cool:

Jag har haft som hobby att tänka ut namn åt eventuella barn... De namnen jag har valt har en betydelse för mig, även om de kanske inte är så ovanliga.... Skulle jag få en dotter skulle jag vilja döpa henne till Elysium, men eftersom det inte tycks vara allmänt accepterat har jag valt att "normalisera" hennes namn enligt gällande norm, alltså: Elyssa.

(Får jag en pojke ska han heta Albin Gustav Waldemar/Walthemar eller Walther eller Werner :D . Blir det en flicka så blir det Elyssa Emma Josefine. De två senare namnen är jag påtvingad av min mor att döpa ett ev barnbarn till :angel: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag var Anna H, sen hade vi en Anna S, Anna M och Anna A i klassen också. Skittråkigt måste jag få säga.

Ja, själv heter jag Evelina och när man presenterar sig för folk kan de säga saker i stil med "oj så ovanligt" eller "oj vilket fint ovanligt namn"... Men när jag gick i låg/mellanstadiet fanns det i klassen Evelina S, Evelina HÅ och så Evelina O... Och en annan lustig detalj var att vi antaligen döptes samma dag också, för det var tre Evelinor som skulle döpas samtidigt :cool:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

KLar mig själv...

Nu har jag läst hela tråden, tycker inte att det verkar speciellt sjysst att klanka ner på någon bara för att de valt ett "annorlunda" och utländskt namn...

Kanske tycker jag detta för att jag själv vill ha ett halvkeltiskt namn? Men jag tycker inte att någon ska stå med pekpinne och peka på ett "ok" namn att döpa sina barn till, överlåt det åt de som godkänner och "registrerar" namnet när ungen väl är född!

(Appropå dubbelnamn, jag vill döpa min dotter till Elyssa Emma-Josefine i enlighet med min mors önskningar, men min sambo som har dubbelnamn tänker inte gå med på det... Och jag förstår honom, även om dubbelnamnet är ett mellannamn... Han hatar sitt mellannamn och tänk om min dotter också kommer göra det i framtiden... Nog för att Mats-Ola är lite mer accepterat som hemskt än Emma-Josefine kan hända.)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Kl

Glömde skriva att ett av min krav på namn på min son var att det inte skulle gå att förkorta, tycker det är tråkigt att många långa namn i stort sett alltid blir förkortade t ex Alexander blir Alex, Josefine blir Josse osv. Då kan man lika bra döpa till förkortningen med en gång.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Därav är jag stenhård på mitt namn, svarar inte om dom förkortare det ;)

Heter Madelene även om vissa kallar mig Madde ( som jag förövrigt verkligen ogillar )
 
Sv: Ovanliga namn till barn

hej Madde Madde Madde Madde :devil:

sorry... jag va tvungen... det är ju sååå smidigt med Madde (även om det kanske inte är lika fint som Madelene :angel: )

Själv heter jag visst "mamma" nu för tiden... :rofl: var länge sedan ngn sa Johanna, så varje gång ngn gör det reagerar jag lite "oh just ja så heter jag ju" hahahaha

Gladaeo: Men så är det ju om mkt, folk är olika alla gillar inte vanliga namn alla gillar inte ovanliga namn... det gör ju det hela roligare.... och det är ett kul samtalsämne som mkt annat...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Bara stå på dig.:) Jag gillar verkligen inte när de förkortar namnen för det är ofta väldigt fina "orginal" men blir fula förkortade. Har två systersöner som heter Sebastian resp Alexander och vi i familjen kallar dem för hela deras namn, men alla deras kompisar säger Basse resp Alle. Har en systerson till (min andra systers) och han heter Kristoffer, men eftersom hans föräldrar och bror kallar honom för Krille så blir det tyvärr så att vi andra också gör det.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag måste erkänna att jag har svårt för en del nya namn. På dagis så finns det en liten tjej som heter Ocean, hur fanken ska man uttala det? Åssian, oooschen, osian.

Ricki Lake-ligan med namnförslag som Destiny, Krystal, Ocean, Kahsahndra, Star och liknande vet jag inte vad de tänkte på... Lika lite som jag vet vad hippiegenerationen tänkte på när ungarna fick heta Månstråle och Karma....

Behöver man varkligen ta i så man ramlar omkull när väljer ett namn, bara för att ungarna skall slippa kallas Anna A och Sara H....?

Engelska namn går att försvenska - Jenna, går att uttala även för gamla tanter, Gemma ochså om det skulle knipa.
Det är däremot svårt med Adrienne, eller Angelique. Tycker jag.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja jag själv tycker ju att Madelene ( uttalat e på slutet ) är jätte fint, men Madde är riktigt riktigt fult ..

Kallades Lene när jag var mindre och det är helt ok om någon nu måste kalla mig för något smeknamn ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*KL*

Jag gav mina barn namn som inte låg på topp-tio (i alla fall inte det året som jag gav dem namnen) men ändå inte är jätte-ovanliga. Kravet var också att de skulle vara internationella ifall barnen sedermera skulle t ex vilja plugga utomlands.
Vill man ha konstiga, svåruttalade namn till sina barn går det väl helt utmärkt att ge dem som mellannamn istället för tilltalsnamn?

har själv både ovanligt för- mellan och efternamn och det var inte alltid så roligt, speciellt inte i typ mellan/högstadiet :crazy: Då hade man gjort vad som helst för att heta typ Jessica men numera trivs jag mkt bra med mina namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min son fick två lite mer vanliga mellanamn men tilltalsnamnet gillar han så det är inga problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 634
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 502
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp