Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Tillägg bara :

Det är "dökul" när ex engelsmän försöker uttala mitt namn som det stavas : Madelene ...

Det brukar ofta bli så att jag självmant stavar mitt namn Madeline när när jag åker utomlands just för att underlätta för de stackars engelskskpråkiga människorna :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag kommer med största sannolikhet välja ett ovanligt namn till mina barn.

Själv får jag boktstavera både för och efternamn. Det är två utländska namn utom någon "logisk" koppling (ryskt och engelskt)
Enda handikappet jag upplevde var att man inte kunde köpa saker med mitt namn tryckt på, men det är inga problem med dagens teknik. Tvärtom så är det skönt att om jag presenterat mig en gång så minns folk mig.

Något som dock kan vara lite mer irreterande är att när jag presenterat mig och de sen ber mig boktavera det så säger de "aha du menar xxxxx" och försöker "rätta" mitt uttal av mitt namn... Visst, namn och släktforskare har oliak teorier om varför det uttalas olika, men jag vet vad jag heter!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tillägg bara :

Det är "dökul" när ex engelsmän försöker uttala mitt namn som det stavas : Madelene ...

Det brukar ofta bli så att jag självmant stavar mitt namn Madeline när när jag åker utomlands just för att underlätta för de stackars engelskskpråkiga människorna :)

Jag fattar inte riktigt? Heter du inte Madelene => "Maddelinn" som det uttalas pa engelska (och Maddeleen pa svenska)? Eller ar det meningen att det ska vara "Madelajn" => Madeline???
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag heter Madelene, men det brukar vara svårt för engelskpråkiga att uttala så då blir det Madeline dvs ungefär såhär om jag ska översätta uttal till bokstäver : Mädelinn
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tillägg bara :

Det är "dökul" när ex engelsmän försöker uttala mitt namn som det stavas : Madelene ...

Det brukar ofta bli så att jag självmant stavar mitt namn Madeline när när jag åker utomlands just för att underlätta för de stackars engelskskpråkiga människorna :)

Varfor har engelsman svart att uttala ditt namn :confused:
For skojs skull, och som test, bokstaverade jag ditt namn till min man och till min basta vaninna (bada fodda och uppvuxna i England) och bada uttalade det ratt.

Eller har du nagot speciellt uttal pa det som inte framgar? For jag (som ar 100% svensk) skulle aldrig uttala ditt namn "Madeline" om det stavades "Madelene" :confused:
Hur i hela friden ska man kunna veta det :confused:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag heter Madelene, men det brukar vara svårt för engelskpråkiga att uttala så då blir det Madeline dvs ungefär såhär om jag ska översätta uttal till bokstäver : Mädelinn

Nu sag jag att du svarat samtidigt som jag fortydligade det jag skrivit innan. Ditt namn ska alltsa uttalas som Madeleine/Madelene/Madelen brukar uttalas? :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

aha - du vill ha det svenska uttalet pa namnet?

Jaja, jag heter Helena och det ar det valdigt fa utlanningar som kan uttala korrekt enligt det svenska sattet att saga namnet (inkl min man) - men det stor mig inte ett dugg :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja du fråga inte mig, jag har aldrig lyckats få någon från utlandet att uttala mitt namn rätt..

Alltså Madelene

Jag har släkt i england & i Usa och även dom har svårt att uttala det.

Det blir iaf Madeline när folk ska uttala det..

Nej inga konstigheter med mitt uttal: Det uttalas MADELENE

Sunshine:

Nej men i och med att det är svårt för utländska personer att uttala mitt namn om dom läser det från en lista ( dom vet inte riktigt hur dom ska säga ) så underlättar jag för dom istället :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Vad tycker ni om det?
Jag och sambon vill att våra barn ska ha namn som inte är alltför vanliga men de får helst inte vara helt udda heller. Nu har vi råkat fastna för ett namn som jag i stort sett hittade på för 10 år sedan. Jag och sambon tycker att det är fint och sambon vill verkligen ha det namnet medans jag tvekar för att vårt barn skulle bli det enda i hela Sverige (kanske mer än så?) som skulle heta det.
Min mamma har ett ovanligt namn och hon har hatat det eftersom alla glömmer vad hon heter och alla frågor om det. Själv har jag ett av världens vanligaste namn så jag vet inte hur det känns själv.

Jag ville döpa vår dotter till Beatrix efter huvukaraktären i Kill Bill.
På andra plats låg Althea.
Men hon såg varken ut som en Beatrix eller Althea, så det blev Ronja.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja du fråga inte mig, jag har aldrig lyckats få någon från utlandet att uttala mitt namn rätt..

Alltså Madelene

Jag har släkt i england & i Usa och även dom har svårt att uttala det.

Det blir iaf Madeline när folk ska uttala det..

Nej inga konstigheter med mitt uttal: Det uttalas MADELENE

Sunshine:

Nej men i och med att det är svårt för utländska personer att uttala mitt namn om dom läser det från en lista ( dom vet inte riktigt hur dom ska säga ) så underlättar jag för dom istället :)

Fast att folk uttalar namnet på sitt språk kan man väl leva med? Att kräva svenskt uttal är kanske att ta i. Värre är väl om de inte kan uttala det alls.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Haha men har jag skrivit väldigt otydligt?

Försöker igen !

Det enda jag har skrivit var att det är svårt att uttala mitt namn på engelska, därav brukar folk tycka att det är lite jobbigt att läsa mitt namn eftersom dom inte vet hur det uttalas ..

Eftersom det ändå blir Madeline så använder jag den stavning också när jag besöker utlandet, allt för att underlätta för min omgivning..

Förstår inte hur du kan ha misstolkat mina inlägg så mycket.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

När jag får barn ska de heta

Flicka: Lily-Rose eller Tiger-Lily :angel:
Kille: Hamlet :love:

Du skämtar, eller hur? *hoppas*

Om lille Hamlet sen växer upp och blir byggjobbare, blir inte det lite knäppt? För att inte tala om alla vitsar om dödskallar och trikåer han lär få sig till livs...

Tiger Lily var en prostituerad i Londons slum på 1800-talet, och Lily Rose är en lite väl uppenbar stöld från Johnny Depp och Vanessa Paradis.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jo, men som egennamn, menar jag. Det enda kända person som hetat Tiger Lily är sagda prostiuerade, som den (iofs eminenta) gruppen "The Tiger Lillies" tagit sitt namn från.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 532
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp