Ovärdigt liv

Tack för alla era svar!

Känns rimligt det där med att de inte borde få D-vitaminbrist. Skönt, då slipper jag fundera på det :)

Jag har nu påbörjat operation övertala stallchef men har fått som motargument att de är så pass gamla att de kommer försöka springa hem om man flyttar på dem. Vad säger ni om det? Känns delvis som en skröna för mig. Är ju hur många katter som helst som byter hem dels genom att ägaren flyttar och tar med sig kattern men också via omplacering. Ni får gärna komma med bra argument. Jag tänker att jag provar att ta hem någon/några katter och ser hur det fungerar och funkar det inte får de väl helt enkelt flytta tillbaka tills en kommer på en annan lösning.
 
Jag tycker det är ett dåligt motargument, om katterna är till mest besvär i dennes ögon så spelar det väl ingen roll om du försöker göra något åt saken? Springer de tillbaka så är de ju där och lyckas du ge dem bra hem och kärlek de så väl behöver slipper stallägaren ha dem.
 
Tack för alla era svar!

Känns rimligt det där med att de inte borde få D-vitaminbrist. Skönt, då slipper jag fundera på det :)

Jag har nu påbörjat operation övertala stallchef men har fått som motargument att de är så pass gamla att de kommer försöka springa hem om man flyttar på dem. Vad säger ni om det? Känns delvis som en skröna för mig. Är ju hur många katter som helst som byter hem dels genom att ägaren flyttar och tar med sig kattern men också via omplacering. Ni får gärna komma med bra argument. Jag tänker att jag provar att ta hem någon/några katter och ser hur det fungerar och funkar det inte får de väl helt enkelt flytta tillbaka tills en kommer på en annan lösning.

Ja skulle du ta dem i en bur, köra hem till dig och släppa ut dem genast så hade de nog försökt ta sig hem men så gör man ju inte. En katt som flyttar med sin familj, alltså där allt utom bostaden är detsamma rekommenderar man att hålla katterna inne i minst två veckor och flyttar katterna till en helt ny familj, nya saker, lukter och människor så bör de vara inne minst en månad efter att de har visat sig vara trygga i sin nya miljö och med människorna.

Katter är otroliga på att hitta hem. En bekant flyttade 20 mil och oturligt nog lyckades katten rymma ur buren precis när de kommit fram. Efter två veckor kunde katten fångas in utanför porten till sitt förra hem. Hon hade då alltså tagit sig 20 mil. Den katten hade varit innekatt hela sitt liv, var bara runt året gammal och ändå hittade hon hem.
 
Det märkligaste jag varit med om är en stallkatt som efter att jag flyttat en mil + att även den flyttat mer än en mil fick jag veta senare, hittade hem till mig! :eek:

Tyvärr försvann den igen efter att jag lyckats hitta familjen som tog hand om den efter min flytt och den kom aldrig tillbaka. Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag svek honom. :cry:
 
Tur för dessa stackars katter att det finns vettiga, snälla djurmänniskor. :up:
Jag förstår inte vad det är för fel på vissa hundmänniskor som låter hundarna jaga katter och andra både tama och vilda djur, sånna borde inte få ha några djur alls. :rage:

Jag tror inte det vore några problem att omplacera katterna om du får tillåtelse till det. De är mer anpassningsbara än man tror. Hoppas att det går vägen!
 
Jag tycker det är ett dåligt motargument, om katterna är till mest besvär i dennes ögon så spelar det väl ingen roll om du försöker göra något åt saken? Springer de tillbaka så är de ju där och lyckas du ge dem bra hem och kärlek de så väl behöver slipper stallägaren ha dem.

Jag håller med dig, de vill ju egentligen bli av med katterna men jag tror att om de accepterar att jag tar dem så har de liksom erkänt att de inte har det bra idag :meh:
 
Jag håller med dig, de vill ju egentligen bli av med katterna men jag tror att om de accepterar att jag tar dem så har de liksom erkänt att de inte har det bra idag :meh:
Fast det kan ju vara ett problem som de inte orkat ta tag i utan hoppas katterna ska försvinna av sig själva?
 
Fast det kan ju vara ett problem som de inte orkat ta tag i utan hoppas katterna ska försvinna av sig själva?
Ja ungefär så är det nog. Blir ledsen av hur de talar om katterna som att de är skräp så jag hoppas verkligen att det här kommer att lösa sig.
 
Ja skulle du ta dem i en bur, köra hem till dig och släppa ut dem genast så hade de nog försökt ta sig hem men så gör man ju inte. En katt som flyttar med sin familj, alltså där allt utom bostaden är detsamma rekommenderar man att hålla katterna inne i minst två veckor och flyttar katterna till en helt ny familj, nya saker, lukter och människor så bör de vara inne minst en månad efter att de har visat sig vara trygga i sin nya miljö och med människorna.

Katter är otroliga på att hitta hem. En bekant flyttade 20 mil och oturligt nog lyckades katten rymma ur buren precis när de kommit fram. Efter två veckor kunde katten fångas in utanför porten till sitt förra hem. Hon hade då alltså tagit sig 20 mil. Den katten hade varit innekatt hela sitt liv, var bara runt året gammal och ändå hittade hon hem.

Ja precis, man får nog ta det lite försiktigt. Min tanke är att även introducera katterna för min sambo (i stallet) så att de även känner igen honom och sedan ta hem dem när det är någon långhelg så att vi kan vara hemma med dem flera dagar i sträck. Har även tänkt att man kan gå ut med dem i koppel om det fungerar så att de får se lite på omgivningarna.
 
Nu händer det grejer! Snart ska katterna hem. Här sitter jag med lite skräckblandad förtjusning :nailbiting: Hur kommer detta gå? Bra såklart men det finns en del att fundera på. Min plan är att ta hem katterna och låta de vara inomhus ett tag för att bekanta sig lite mer med oss och nya hemmet för att sedan få gå ut i koppel. Hur låter det? Ni får gärna komma med lite pepp och tips!
 
Nu händer det grejer! Snart ska katterna hem. Här sitter jag med lite skräckblandad förtjusning :nailbiting: Hur kommer detta gå? Bra såklart men det finns en del att fundera på. Min plan är att ta hem katterna och låta de vara inomhus ett tag för att bekanta sig lite mer med oss och nya hemmet för att sedan få gå ut i koppel. Hur låter det? Ni får gärna komma med lite pepp och tips!

Vad kul :)

Begränsa utrymmet skulle jag säga är det viktigaste när de kommer hem och utvidga lite i taget när de känner sig hemma. Det gör att risken att de gör sina behov på fel ställe minskar avsevärt. Minst en låda mer än katter och prova gärna lite olika strö i lådorna så ser du snart vad de föredrar. Ett mindre utrymme gör också att katterna kan landa i lugn och ro med er när de får en chans att vara ifred ibland också. Skapa utrymme där de kan gömma sig om de vill. Kartonger är utmärkt men också gärna höga platser som de kan ligga och spana ifrån.
Låt dem komma till er för gos istället för att ni "tvingar" er på dem. Sätt er på golvet och var i rummet och greja så att de vänjer sig vid er.
När en katt flyttar till nya (delvis nya i det här fallet) människor och en ny plats bör man räkna med minst sex veckor innan de har landat så är det inte så att de står vid dörren och skriker så hade jag väntat med att gå ut med dem i koppel tills dess.

Stort lycka till!
 
Allting har hittils gått så bra :love: långt över förväntan! Vi har tagit hem två honkatter. De var lite oroliga i bilen i början men det höll sig på en rimlig nivå. Väl hemma släppte vi in dem i sovrummet men inom fem minuter så låg den ena katten på mattan i vardagsrummet och bara njöööt. Den andra var lite mer avvaktande och låg under sängen en stund men inatt sov vi med två kurrande filéer mellan oss :love: vi ställde både maten och vattnet i sovrummet inatt och båda har varit uppe och ätit och druckit och även varit på lådan vilket vi blev rätt förvånade över att det gick så smidigt eftersom det förmodligen var mååånga år sedan de hade tillgång till en låda. Tror det gjorde stor skillnad att de känner oss sen innan för de har verkligen tagit flytten med ro, vilket jag var lite orolig över då det bott på samma gård i över 10 år.
 
Det går fortsatt väldigt bra hemma. Katterna ligger mestadels inne och sover men är ute små korta turer på kvällarna. Känns väldigt fint att de alltid kommer när vi ropar och att de springer in i lägenheten om de blir skrämda. Det är också väldigt roligt att lära känna deras personligheter lite bättre, tidigare har vi bara träffat dem i stallet korta stunder och där har de aldrig kunnat koppla av men nu tar de verkligen för sig som katter bör och gör ;) och de har även blivit lite lekfulla vilket bara är roligt!

De tre katterna som är kvar i stallet har faktiskt fått det bättre. Jag har märkt när jag pratat med B att hen har haft dåligt samvete över hela situationen och själv varit väl medveten om att det inte har varit OK. Även om situationen med hundarna är densamma så får de iaf mat nu även om jag inte är där och har även fått komma ut i det lite större intilliggande rummet.
 
-Klipp-
Som resonemang till ägaren och hundägaren kan man ju jämföra situationen som om det vore hundar det gällde. Skulle det vara okej med en hund som inte vågade gå ut på hela dagen för att den blev jagad av andra hundar? Att den inte fick mat och vatten?
Hoppas personen inte skaffar nya katter sen. Och som tidigare nämnts är det friska väl omhändertagna katter som fångar flest möss, inte de som är hungriga.

"Men hundar och katter är olika djur du kan ju inte jämföra dom två, katter är halvvilda och de överlever själv och om de dör så är det naturens lag de klarar sig hundar är mer beroende av människan och behöver särskilt omhändertagas och skötas av sina ägare osv. osv.", man har ju hört det mesta i sådana där argument och resonemang. :meh:

Stor elogé till att du tog hand om de små katterna, :love: de lär få ett bra hem hos dig!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp