Overall, storlek och modell

BernT

Trådstartare
Min syster ska få barn i början av november och vi (jag och min sambo) vill ju såklart ge en present eller två. Iaf har köpt bla en vinteroverall men kan en bebis född början november ha strl 62 i typ jan-mars? Den ser inte så stor ut men vår dotter hade 62 när hon var typ 6 månader. Både min syster + hennes sambo är dock längre så tänkte att deras kanske blir lång :angel:

Plus, har man användning för en vind och vattentät overall till en så liten? De bor längre norrut än vi (vi bor i göteborg) så det blir mkt kallare där. Men kanske en gosigare tjock overall är bättre, en sån som inte är vattentät alltså? Är en huva på med ''päls'' men den går att ta av.
 
Vi hade vinteroverall på dottern när vi åkte till fjällen och hon åkte pulka på våra skidturer, men det var enda gången vi hade användning för vinteroverall under hennes första vinter. Vi bor i Stockholm.
 
Vi hade vinteroverall på dottern när vi åkte till fjällen och hon åkte pulka på våra skidturer, men det var enda gången vi hade användning för vinteroverall under hennes första vinter. Vi bor i Stockholm.

Jag vet att de iaf planerar att ha barnet i sele när de är ute med hundarna (x antal timmar/dag) eftersom de inte funkar att ha med vagn + hundar så de önskade en overall. Men det är inte hela världen om den inte används, har inte köpt en Moncler för 4 papp ;)

Vi använde aldrig heller overall men hade henne inte i tex sele en enda gång då.
 
Min syster ska få barn i början av november och vi (jag och min sambo) vill ju såklart ge en present eller två. Iaf har köpt bla en vinteroverall men kan en bebis född början november ha strl 62 i typ jan-mars? Den ser inte så stor ut men vår dotter hade 62 när hon var typ 6 månader. Både min syster + hennes sambo är dock längre så tänkte att deras kanske blir lång :angel:

Plus, har man användning för en vind och vattentät overall till en så liten? De bor längre norrut än vi (vi bor i göteborg) så det blir mkt kallare där. Men kanske en gosigare tjock overall är bättre, en sån som inte är vattentät alltså? Är en huva på med ''päls'' men den går att ta av.
Storleken borde nog bli bra, vår plutt är 3,5mån och har 56-62 i kläder beroende på märke.
 
Jag vet att de iaf planerar att ha barnet i sele när de är ute med hundarna (x antal timmar/dag) eftersom de inte funkar att ha med vagn + hundar så de önskade en overall. Men det är inte hela världen om den inte används, har inte köpt en Moncler för 4 papp ;)

Vi använde aldrig heller overall men hade henne inte i tex sele en enda gång då.

När man bär är det smidigare att ha en bärjacka ovanpå både barn och förälder tycker jag. Och så typ fleece eller ull på barnet under :)
 
Jag vet att de iaf planerar att ha barnet i sele när de är ute med hundarna (x antal timmar/dag) eftersom de inte funkar att ha med vagn + hundar så de önskade en overall. Men det är inte hela världen om den inte används, har inte köpt en Moncler för 4 papp ;)

Vi använde aldrig heller overall men hade henne inte i tex sele en enda gång då.
Jag bar mycket i sjal och sele men hade inte vinteroverall då. Dottern hade fleeceoverall på sig och fodrat bärskydd utanpå selen. När det var snö och is blev det för övrigt mest barnvagnspromenader eftersom det kändes otryggt att halka omkring med bebisen i sele då.
 
Min dotter hade 62 när hon var tre månader, medan min son hade 68 (nu är han sex månader och har 74).
Jag har älskat alla typer av overaller som är mjuka (tjock fleece eller liknande) men jag har enbart haft barnen nerbäddade i vagn. Något vattentätt kanske är att föredra om de ska bära i sele. Luvor är toppen, vi har haft en tunn mössa under då bara.
 
Vi ska få barn i oktober och hoppas på att bära mycket. Kommer satsa på ullfleeceoverall och sen bärskydd till selen :)

Tjock overall blir nog knöligt i sele (och har man åkpåse i vagnen blir det ju lite kaka på kaka med tjock overall också :)
 
Min syster ska få barn i början av november och vi (jag och min sambo) vill ju såklart ge en present eller två. Iaf har köpt bla en vinteroverall men kan en bebis född början november ha strl 62 i typ jan-mars? Den ser inte så stor ut men vår dotter hade 62 när hon var typ 6 månader. Både min syster + hennes sambo är dock längre så tänkte att deras kanske blir lång :angel:

Plus, har man användning för en vind och vattentät overall till en så liten? De bor längre norrut än vi (vi bor i göteborg) så det blir mkt kallare där. Men kanske en gosigare tjock overall är bättre, en sån som inte är vattentät alltså? Är en huva på med ''päls'' men den går att ta av.
Vi hade en påsoverall. Benen gick att "dragkedja ihop" om det skulle behövts men våra hade den mest i påsläge. Smidig just att den gick att öppna så bältet satt och man sen kunde lägga över "benen" som ett täcke i en kall bil för att sen lyfta bort när det blev varmt. Bägge våra barn hade den när vi åkte hem från BB.
 
Eftersom barnet inte kommer att springa runt i overallen gör det ju inget om den är lite för stor, så kan hen ha den hela vintern, speciellt om det är norrut den kanske behövs april ut :p
 
Vårt barn är född i November och vi använde inte någon overall alls hans första år. Bar mycket i sele och då blir det ju rätt varmt ändå (åtminstone för vårt lilla elementbarn :D).
 
Jag har satsat på en tunnare overall som är både vind och vattentät till vår kommande bebis.
Vi hoppas att kunna bära mycket i sele då vi är mycket i skogen med hästarna och hundarna där vagn inte är lämpligt.
Djuren måste ju liksom ut oavsett väder och då känns någon skalvariant av overall lämplig.
 
Jag skulle gett dem en bärpanel. Det är en tygbit som skarvar ut ordinarie jacka så man får plats med en bebis i sele under. Och en dubbelfuskpoko i ull som gör det tätt och varmt vid halsen.

Att bära innanför den egna jackan är sjukt smidigt! Om bebis somnar när man är ute behöver man inte klä av när man kommer in. Man bara tar av sig jackan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 366
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 344
Senast: Hagstadius
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 699
Senast: alice
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 823
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp