Taraxacum

Trådstartare
Hej allihop
Jag undrar vad ni har för erfarenhet av hästar med överbett. Riktigt rejält sådant, där framtänderna går hel omlott med underkäkens tänder bakom överkäkens.

Hästen i fråga rids med bett i mun, och har uppenbarligen inga problem att äta då den är rund. Nästan för rund. Kindtänderna ligger helt som de ska mot varandra.

Kan det bli problem i framtiden?
Erfarenheter/synpunkter någon?
 
Ett föl där jag jobbade i England hade så kallad parrot mouth som d beskriver med framtänderna. Det pratades om att det skulle gå bra för honom ändå men att han skulle behöva tandläkaren två gånger om året. Inte så mycket hjälp kanske. Vad säger veterinär?
 
Ett föl där jag jobbade i England hade så kallad parrot mouth som d beskriver med framtänderna. Det pratades om att det skulle gå bra för honom ändå men att han skulle behöva tandläkaren två gånger om året. Inte så mycket hjälp kanske. Vad säger veterinär?
Hästen har under hela livet kollats 2 ggr/år. Inga problem enl veterinär. Men det ser ju för läskigt ut :crazy:
 
Hade tidigare en sådan i vårt stall (även om den inte ägdes av mig).

Han kunde inte beta gräset lika nära marken som de andra hästarna, men i övrigt inga problem med att hålla hull (trots stor häst på 180+cm mkh). Han var hos tandläkaren 2ggr/år men det var inget större problem. Han var 17 år när han såldes, så han klarade sig tills dess, utan större problem.
 
Mitt ena fullblod har överbett, och det ger hakbett. Han har varit bettlös i ca 12 år och enl. hästtandl.veterinär väldigt fin i mun, men behövde under en tid 3 gånger om året, nu 2 gånger om året behandlas av veterinär.
 
Det som är viktigt om de har över- eller underbett utan tandkontakt mellan över- och underkäken är att veta om det är hela käken som är förskjuten eller om det bara är främre delen av käken som är "för lång" i förhållande till sin matchande kompis.
Är hela käken förskjuten så är risken stor att man får hakar framtill i överkäken och baktill i underkäken om hästen har överbett.

Sen måste man också se till att de får mat ordentligt, även på sommaren, för det är svårare för hästar med såna bettfel att beta om gräset är kort.

Jag har ett levande exempel på att man kan ha ett gott liv trots ett rejält underbett. Vår shetlandsvalack Rasmus är 29 år och än så länge i ett gott skick.
I hans fall är det bara främre delen av underkäken som är för lång, hans tuggtänder är helt i nivå med varandra och han får inga hakar.
Foto från förra sommaren
13435434_10153731687982404_1593480922004891670_n.jpg
 
Just överbett kan vara både medfött och sas konstruerat.
Vid vissa typer av bettproblematik kan hästarna dra tillbaks sin underkäke för att försöka undgå smärta. Det ser ut som att de har överbett trots att de rent fysiskt inte har det.
När de får bettytorna/tandytorna gjorda biomekaniskt korrekt och inte bara ta bort vassa hakar etc så kommer underkäken fram.
Man kan också hjälpa dem och ta bort lite mer än normalt baktill på de bakersta tänderna för att minimera belastning på käkled när de har sånt problem.
I ditt fall låter det dock som betydligt större problem än endast att den har konstruerat överbett.
Det kan dock vara så att den både har medfött OCH konstruerat överbett.
Då hade jag sett till att få hjälp av en tandläkare som gått långa skolan i USA. De har annan utbildning i att hjälpa hästar få biomekaniskt fungerande bettytor och hjälpa dem ha full rörlighet i underkäke, nacke etc.
 
Hej allihop
Jag undrar vad ni har för erfarenhet av hästar med överbett. Riktigt rejält sådant, där framtänderna går hel omlott med underkäkens tänder bakom överkäkens.

Hästen i fråga rids med bett i mun, och har uppenbarligen inga problem att äta då den är rund. Nästan för rund. Kindtänderna ligger helt som de ska mot varandra.

Kan det bli problem i framtiden?
Erfarenheter/synpunkter någon?

Skulle kontakta veterinär-jenny, dock har hon väl i och för sig semester? Men går ju alltid att slänga iväg ett sms och säga att hon bara behöver svara om hon har ork och möjlighet :)
Min första häst hade rejält överbett, men på den tiden hade jag en gammal veterinär som bara raspade på rutin, men han sa att hästen behövdes raspas varje halvår istället för varje år! För övrigt fungerade hästen som andra hästar :)
 
Tack för era svar! :banana:

Hästen ifråga var till salu och jag var väldigt sugen på att köpa den. Men av andra orsaker än bettfelet blev det inget köp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: Sigvard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp