Överbliven sill, tips?

Teilani

Trådstartare
Då var den glada helgen slut och släkten har åkt hem. Efter sig lämnar de kylen full av rester som ska ätas upp, pytt-i-panna hela veckan.

Men vad ska jag göra med den inlagda sillen?
Vi är inga stora sillätare, den ansjoviskryddade går nog att göra en jansson på, men löksillen?

Håller en öppnad sillburk fram till midsommar i kylen?
 
Jag hade inte sparat en öppnad sillburk fram till midsommar, nej.
Här är det bara maken som äter sill. Han brukar koka sig lite potatis och äta sill till nån gång till efter påsk, sen häller vi ut resten.
 
Jag har slutat köpa sill till min familj, vi får alltid rester och så står burkeländena kvar i kylskåpet till midsommar/jul/påsk och då fårjag noppran och hivar ut det.

Men, det har hänt att jag gjort köpt ändå enkom för sillröra, det är ganska gott.

Skär eller klipp sillbitarna i småsmå bitar, lägg i bytta.
Finhacka en bit purjolök, hiva i byttan.
Hårdkoka ett ägg eller två (beror på mängden sill), hacka i småbitar och hiva i byttan.
Ev kaviar, lagom mängd efter tycke och smak
En låda gräddfil
En skvätt majonäs
I bästa fall - en knippa nedklippt gräslök
Blanda, servera till kokt färsk el delikatesspotatis. Eller ät på kavring, eller knäcke.

Sill är fullt lagligt att äta även när det inte är storhelg liksom. :)
Krämig inlagd sill håller i ca 2 veckor, klar sill som löksill håller längre. Beroende på hur man hanterat förstås, men 1½ månad är inga problem. Lukta och smaka!
 
Nej, jag hade VERKLIGEN inte sparat en öppnad sillburk till midsommar! Hade gjort som ameo föreslår, dvs ätit det man orkade/ville inom några få dagar och sedan kastat resten. Jag vet, jag är inte heller glad för att kasta mat, men sill brukar inte precis vara dyrt och man kan ju inte äta bara för att det ska ätas heller... Tycker inte jag i alla fall :)!
 
Sillsallad kanske? Om man tycker det är lite gott iaf...

Finns olika varianter, en som kallas gubbsallad tror jag. sen kan det va gott med grönt äpple, ägg o sill med någon form av dressing. googla sillsallad så får du flera förslag på varianter som är smaskiga.
 
Jag köper inte sill själv, jag vet att jag inte vill äta mer än nån liten bit och sen är det bra och resten står bara och blir dåligt. Men släkten inbillar sig att de vill ha sill, så de köper med sig 4-5 olika smaker varje gång vi firar en helg ihop. Det är bara det att de äter inte heller sill!

I julas lyckades jag skicka med sillen hem till släkten igen, men den här gången står jag med den, som en annan Svarte-Petter. Skärgårdssillen tog slut, löksillen togs väl några bitar av, resterade 3 burkar tror jag inte vi öppnade en gång. De håller sig kanske bättre, får kolla datum.

Mannen äter inte sill alls, men om jag kan gömma den i nån lagad rätt så kanske vi inte behöver slänga den. För det tar verkligen emot att göra det. När man vill leva klimatsmart och vet att fisk är en ändlig resurs vi borde ta vara på så känner jag mig som en skurk när sillen hälls ut på komposten.

Nä, katten vill inte heller ha den...
 
De burkar ni inte öppnade kan det nog vara rätt lång hållbarhet på, gissar jag.

Och jag FÖRSTÅR verkligen ovilja till att kasta mat. Jag tycker också att det är jättejobbigt :(, MEN man ska inte heller tvinga i sig det man verkligen inte vill äta, tycker jag. Ibland måste det få vara okej att göra undantag också! Nu hade du ju inte ens köpt den själv...
 
Sill, skicka den till mig. ;)
Har du ingen vän som gillar sill som vill ha burkarna?
Ta med till jobbet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp