Överföra BHS till svensk ridlärarlicens?

Janey

Trådstartare
Imorgon påbörjar jag min BHS stage 1 här i UK och planen är att gå coach vägen för att bli ridlärare/tränare. Eftersom jag bor och har bott här i många år är det den utbildningsvägen jag har att gå.

Jag satt nu och funderade på om jag någon gång vill jobba med det i Sverige. Kan man "överföra" sin BHS utbildning till svensk ridlärar licens eller kanske tränarlicens? BHS är ju en ganska accepterad och välkänd kvalifikation världen över så det är ju inte någon anonym utbildning tänker jag...

Jag jobbar för övrigt redan som ridlärare och ridguide i Hyde park Stables i centrala London så jag har en portfolio att bygga på också. Vet inte om det gör någon skillnad? (Tänker eftersom det står på ridsportförbundets hemsida att man ska ha gått utbildning ELLER många år av erfarenhet typ.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Du kan ju alltid gå upp och göra yrkesprovet för level I, men för att få din diplomering krävs ett antal timmar vid en till Svenska Ridsportförbundet ansluten ridskola/förening. Ring till Lena Annergård på Svenska Ridsportförbundet och prata med henne, hon har koll på det mesta i dessa frågor!
 
Det går att översätta BHS till svenska. Det var själva meningen när de började med "level" att det ska vara mer internationellt. Vad som motsvarar vad vet jag inte dock.
 
Tack för svar!

Har nu pratat med Lena på ridsportförbundet och det går alldeles utmärkt att översätta BHS till svensk ridlärare. Det enda jag behöver göra är att skicka in mina betyg till IGEQ och således få ett internationellt "pass". Då matchad min nivå med de svenska level. :)
 
AI = SRL1 fast AI är lättare enligt mig. Stage och PTT går inte att översätta men får du bara AI så går det som du redan skrivit att få ett internationellt pass.

Jag fick även göra tvärtom, jag hade nämligen hästskötarexamen från Sverige och fick då direct entry till PTT och Stage 3 och slapp göra alla stegen och riding & road safety. Så det kan vara ett tips om du har med dig nåt från Sverige, så slipper du göra alla dryga Stages, :)

Hälsa min Snoopy från mig :heart Och Dell och Buttons!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp