Överklaga polisens mätning

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har en bekant som behöver hjälp här och jag hittar inte det jag finner när jag googlar.
Kan också tillägga innan någon undrar hur jag blev inblandad i detta att mannen talar mycket dålig svenska och när jag översatte den text jag fann visade det sig att han förmodligen inte läser särskilt bra på sitt hemspråk heller.

Till frågan:
Han har kört i 58km/h på en 30-sträcka enligt beslutet om omhändertagandet av körtkortet.
Jag har hittat allt om vad som händer därefter men nu vill denne man på något sätt överklaga polisens mätning då han påstår att han inte kört så fort.
Kan man ens göra det?

Jag inser väl att hans utsikter inte är så goda kanske men han kan ju få prova iallafall tänkte jag och mitt uppdrag är ju endast att hitta information och förklara den, inte att döma honom.
 
Jag vet inget om böterna, han har bett om hjälp att överklaga lasermätningen som han tycker är för hög.
 
Jag vet inget om böterna, han har bett om hjälp att överklaga lasermätningen som han tycker är för hög.
Det är antagligen helt utsiktslöst.

På ena sidan ett kvalificerat mätinstrument. På andra sidan hans uppfattnning och hans bils hastighetsmätare.

borde finnas rättsfall?
 
Det är antagligen helt utsiktslöst.

På ena sidan ett kvalificerat mätinstrument. På andra sidan hans uppfattnning och hans bils hastighetsmätare.

borde finnas rättsfall?
Antagligen är det så, jag var mest nyfiken på om man ens kunde överklaga.
 
Aha, då förstår jag.
Fast det gjorde nog inte han när han skrev på!;)
Visst kan man överklaga förutsatt att man inte erkänt på plats. Då hamnar det i rätten. Ibland kan det vara så att mätningen inte skett korrekt tex m rätt kalibrering el under tillräckligt lång tid och u avbrott men det är jäkligt sällsynt
 
En av våra säljare bad om att få se kalibreringsintyget innan han skrev på något. Det hade inte polisen i bilen, vilket gjorde att de inte kunde intyga att det var rätt kalibrerat och så gick det till domstol där säljaren sedan friades.
Men, har han redan skrivit på är det kanske kört.
 
Om han inte har förstått vad han skrev på är ju det ett problem i sig. Även polisen borde vara förbundna att tillkalla tolk om den de har att göra med inte kan antas förstå beslutet.
Det kan man ju tycka.
Ska höra med honom när han dyker upp igen. Just nu är han ute och kör sina sista 48 timmar i sin bil:)
 
Om han behöver körkortet i sitt arbete ska arbetsgivaren kunna överklaga beslutet. Är dock inte hundra på hur det går till men kanske värt att kolla upp?
 
Det kan man ju tycka.
Ska höra med honom när han dyker upp igen. Just nu är han ute och kör sina sista 48 timmar i sin bil:)

Oavsett så borde det väl egentligen vara två olika saker? Det ena är väl fortlörningen i sig/boten på plats och det andra är indragning av körkort som väl borde vara ett separat beslut och kunna överklagas? Eller jag kanske har fel... men värt att kolla upp iaf.
 
Har han skrivit på så mal kvarnarna, han kan ev. ta kontakt och berätta att är tvungen att behålla körkortet för sin utkomsts skull
 
har hört att om dom höll instrumentet i händerna och det inte stod på stativ klarar inte mätningen en domstolsförhandling.Men det är bara hörsägen.men är det påskrivet är nog loppet kört.om han inte kan hänvisa till språksvårigheter.
 
har hört att om dom höll instrumentet i händerna och det inte stod på stativ klarar inte mätningen en domstolsförhandling.Men det är bara hörsägen.men är det påskrivet är nog loppet kört.om han inte kan hänvisa till språksvårigheter.

Det där stämmer inte. Har aldrig sett en polis som använt stativ när det mätts hastighet.

Kl

Gällande grundfrågan har personen i fråga som sagt erkänt brott och godkänt det om han skrivit på.
Har han inte skrivit på blir det rättegång som han nog inte lär vinna då polisen som kommer vittna har läst av sin laser, som stämmer väldigt bra. Det brukar vara väldigt noggrant med just kalibrering dessutom, så det lär nog vara kört.

Transportstyrelsen kan sedan besluta om ifall personen i fråga får tillbaka sitt körkort pga att han behöver det i tjänsten. Det gör inte polisen.
 
Har en bekant som behöver hjälp här och jag hittar inte det jag finner när jag googlar.
Kan också tillägga innan någon undrar hur jag blev inblandad i detta att mannen talar mycket dålig svenska och när jag översatte den text jag fann visade det sig att han förmodligen inte läser särskilt bra på sitt hemspråk heller.

Till frågan:
Han har kört i 58km/h på en 30-sträcka enligt beslutet om omhändertagandet av körtkortet.
Jag har hittat allt om vad som händer därefter men nu vill denne man på något sätt överklaga polisens mätning då han påstår att han inte kört så fort.
Kan man ens göra det?

Jag inser väl att hans utsikter inte är så goda kanske men han kan ju få prova iallafall tänkte jag och mitt uppdrag är ju endast att hitta information och förklara den, inte att döma honom.
Verkar chanslöst att diskutera kalibrering mellan 30 o 58
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp