Överlevnadstråden.

A

avslutat medlemskap

Spinofftråd och idéer om vad som kan göras den dagen landet angrips-blockeras av en fientlig armé.

En bra början är ju att läsa detta och visst, det är en publikation som försvarsmakten gett ut men med lite fantasi så finns det mycket som går att översätta i det "civila mörkret" den dan det hettar till.

http://www.vildvaxande.org/texter/handbok_overlevnad.pdf
 
Jag har nog inte så mycket överlevnad att komma med. Har inte ens utedass.:meh::D Inte har jag sett några vildnöffar här inte, inte heller kan jag fånga fisk. Å andra sidan finns det gott om ekollon som man kanske kan bli hög på. :cool:
 
Skulle det krisa till sig flyttar jag in i jaktstugan.
Ett gammalt torp med järnspis o kakelugn.
Lågt till tak och i massivt timmer med mycket mossa i springorna.

Källan tillhandahåller friskt vatten och i den gamla ladugården finns plats för en häst, ett par kor, grisar o höns.

Bränslebehovet ca 20 kubik, så det är inte alltför blodigt att hugga o klyva manuellt.
Jordkällaren är fortfarande intakt.

Vi är 4 pers o ett par hundar så 2 rum o kök är inte illa.

Har ca 500 plugg till den ena studsaren så för rent jaktligt bruk räcker det nog i 10 år
Grannen har ett kallblod jag kan få låna mot lite bete o hö....
skulle kunna ara en intressant upplevelse.
 
Frågan är väl inte vad varje enskild ska göra utan vad alla kan göra för att överleva. T.ex tips på hur man tillverkar sjyssta stenåldersvapen för jakt (för oss som inte äger vapen idag då dvs), på bästa sätt förvarar olika sorters mat, vad man kan hitta i skogen etc.

Undrar över det där med solceller. Vi har ju lite för lite sol vissa tider på året för att driva huset på solceller men en solcellsdriven radio vore kanske något, ifall att man skulle kunna driva radiostationerna. Man vill ju kunna höra uppdateringar om vad som händer i krigstiderna.

Annars återkommer jag när jag läst länken i ts.
 
Kom på, sambon är ex-scout och fick lära sig att riktigt gammalt, torrt hästbajs är bra att stoppa i sig om det är kris med mat. Inget vidare värst men vad gör man inte?
 
Allt det här är lite likt de gröna vågare som skulle ut på landsbygden för många år sedan.

Men det hela blir raskt betydligt mer komplicerat.

Hur många har kunskapen att slå med lie, att hässja hö sätta upp en spannmålskrake.
Hur många vet när det går att skörda, när spannmålen är lagringstorr.
Hur man vinter förvarar rovor, betor o potatis utan moderna kylrum
Hur man slår ikull en tjur, slaktar och tar tillvara på kött o ben så att ingenting förfars.

Hur gör man när man torkar, röker kött
osv listan blir lång.

Hur värmer du upp en lägenhet i en hyresfastighet när inte centralvärme eller el fungerar.
Hur fixar man till en "rysk skorsten" utan att bränna ner kåken eller rökförgifta dem som befinner sig i den,

Var får du tag i dricksvatten som inte är infekterat.

Visst det finns några som kan, några som har möjlighet att lära sig men de flesta står där utan resurser....
 
Det man inte kan så får man lära sig, svårare än så är det faktiskt inte och det finns alltid nån som vet, eller nån som vet nån som kan. Självhushållning med allt vad det innebär är ju inte precis nån raketforskning, bara lite know-how och en hel massa jävlaranamma.
 
Allt det här är lite likt de gröna vågare som skulle ut på landsbygden för många år sedan.

Men det hela blir raskt betydligt mer komplicerat.

Hur många har kunskapen att slå med lie, att hässja hö sätta upp en spannmålskrake.
Hur många vet när det går att skörda, när spannmålen är lagringstorr.
Hur man vinter förvarar rovor, betor o potatis utan moderna kylrum
Hur man slår ikull en tjur, slaktar och tar tillvara på kött o ben så att ingenting förfars.

Hur gör man när man torkar, röker kött
osv listan blir lång.

Hur värmer du upp en lägenhet i en hyresfastighet när inte centralvärme eller el fungerar.
Hur fixar man till en "rysk skorsten" utan att bränna ner kåken eller rökförgifta dem som befinner sig i den,

Var får du tag i dricksvatten som inte är infekterat.

Visst det finns några som kan, några som har möjlighet att lära sig men de flesta står där utan resurser....
Helt utan resurser är man ju aldrig, den viktigaste resursen man har är att man kan lära sig. Jag tror att jag kan ringa på hos min granne i samma trappa som jag kan förklara en del. Man kan inte bara lära från varandra utan även från en själv genom att försöka. Nöden har ingen lag. antingen lär man sig överleva eller så svälter man ihjäl. Jag vet vad jag väljer.
 
Förvara potatis och torka kött gör jag varje år. Jag är ganska så säker på att jag inte är den enda. Potatisland ser jag på många ställen, även villaträdgårdar, och på vårkanten hänger det kött på tork på var tredje husgavel eller så. Slakt och styckning går också bra men avlivning brukar visserligen ske med älgstudsare.

Jag tror som @Enya och flera andra att man kan lära sig om man vill. Det finns säkert människor som i nöd inte vill eller inte klarar av att lära sig men jag tror nog att de är i minoritet. Självklart är det lättare för de som bor på landet att klara sig men stadsbor är ju inte dummare än att de tar sig ut på landet vid en kris som kräver det.
 
Vad tror ni, kommer det bli en skyhög efterfrågan på tex Nordsvenskar och Ardennrar?
Eftersom vi verkar kunna utesluta traktorer och import så lär vi väl iaf behöva arbetshästar?
 
Spinofftråd och idéer om vad som kan göras den dagen landet angrips-blockeras av en fientlig armé.

En bra början är ju att läsa detta och visst, det är en publikation som försvarsmakten gett ut men med lite fantasi så finns det mycket som går att översätta i det "civila mörkret" den dan det hettar till.

http://www.vildvaxande.org/texter/handbok_overlevnad.pdf
Jag har i alla fall boken Överleva på naturens villkor". Alltid en början. (och i den hittade jag en del intressanta foton som jag glömt bort...)
 
Vad tror ni, kommer det bli en skyhög efterfrågan på tex Nordsvenskar och Ardennrar?
Eftersom vi verkar kunna utesluta traktorer och import så lär vi väl iaf behöva arbetshästar?

Det beror ju på hur primitivt vi måste ha det. Grova nordsvenskar och ardennrar blev det ju efterfrågan på först kring den industriella revolutionen när man kunde tillverka större (och tyngre) redskap. Innan det var hästarna (och redskapen) av mer blygsam storlek. Det beror även på var i landet man befinner sig, om markerna kräver en mindre och smidigare häst eller om det funkar bra med en stor men inte så smidig en.
 
Det beror ju på hur primitivt vi måste ha det. Grova nordsvenskar och ardennrar blev det ju efterfrågan på först kring den industriella revolutionen när man kunde tillverka större (och tyngre) redskap. Innan det var hästarna (och redskapen) av mer blygsam storlek. Det beror även på var i landet man befinner sig, om markerna kräver en mindre och smidigare häst eller om det funkar bra med en stor men inte så smidig en.

När vill man ha en liten smidig häst respektive en stor och stark?
Är det dags att köra in fullblodet, eller räcker det med islänningen? :D
Eller dags att köpa något starkt...
 
När vill man ha en liten smidig häst respektive en stor och stark?
Är det dags att köra in fullblodet, eller räcker det med islänningen? :D
Eller dags att köpa något starkt...
Jag tycker du ska köpa något starkt och bjuda mig på!:p

Varför inte köra in alla hästar. Det är ju himla praktiskt att kunna använda alla sina hästar på olika vis :D Alla hästarna i stallet liksom!
 
Jag tycker du ska köpa något starkt och bjuda mig på!:p

Varför inte köra in alla hästar. Det är ju himla praktiskt att kunna använda alla sina hästar på olika vis :D Alla hästarna i stallet liksom!

Jag överväger iaf att köpa mig en egen gård med både åkermark och skog.
Ska bara övertyga typ 17 delägare att dem ska sälja den till oss....:meh:

Hehe en bruksnordis eller två vore ju nice iaf.
Blodisen är ju en prinsesshäst så vete tusan om hon vill dra något tungt och bli smutsig om tassarna :D
Köper jag gård tvingar jag nog två kära bukefalister att flytta in med sina starka redan inkörda hästar :D

Kan nog lära mig att göra hembränt så du får dig något riktigt starkt :sneaky:
 
Intressant tråd. Jag har också funderat över hur man klarar sig om krisen står till. Lätt blir det ju inte men vissa saker har jag koll på eller i alla fall halvkoll. Jag vet hur man odlar käk och i många fall har jag också koll på hur man kan ta hand om skörden. Det finns källare under huset. Den hör till min hyresvärd men i en kris samarbetar man väl? Spannmålsodling för husbehov skulle jag väl också kunna klara, men kvarn saknas. Jag äger en lie och vet hur man använder den (något sånär i alla fall). En hässja kan jag också slå upp, men det var länge sedan jag gjorde det så jag kan ha glömt lite. Jag är hantverkskunnig och kan spinna garn av ullen från hyresvärdens får som jag sedan kan sticka kläder av. Dessvärre är min spinnrock väck men det går även utan, antingen med en slända eller en grenklyka från skogen. Jag har också viss erfarenhet av skinngarvning.

Hyresvärdens hästar går väl att köra in men var hittar man sedan redskap till dessa? Hyresvärden har ju en del mark så vi hjälps väl åt med att bruka den.

Skulle det bli en kris så skulle jag nog faktiskt bjuda in mitt ex hit också. Han är en fena på olika hantverk, även primitiva sådana (flintknackning t.ex.), så han skulle vara till nytta.

Tja, det verkar finnas en viss grund att stå på här i alla fall.
 
Det är väl i städerna det största problemen skulle kunna uppstå... I vårat fall så skulle det bli kris så skulle vi flytta ihop med svägerskan med familj, deras hus går att värma enbart med köksspisen och kakelugnar. 1,5 km hemifrån oss... Fullt med bönder i närheten med olika inriktningar, mängder av kluriga människor som hittar lösningar på de flesta problem och gott om färskt vatten. Dessutom jakthund, vi har jaktvapen och kunskaper om att ta rätt på vilt. Dessutom finns det tillgång på ull, vi kan få ihop ett par vävstolar, jag kan sticka, virka och sy... Det finns hästar runt om i närheten om det skulle behövas... Så nej någon större oro för egen del har jag inte... :D
 
Jag får nog vänta med att slakta tupparna. De kan ju hamna i en god gryta om det blir kris ;) Nä skämt åsido så tror jag att jag och närmaste skulle härda ut rätt länge. Kunskaper finns i mångt och mycket. En älg räcker länge i matväg om man fäller en sådan med studsaren. En egen rejäl flock med hönor som både ger ägg och kycklingar. Sambons släkt har alltid varit hamstrar så här kan vi få fram verktyg/redskap från Hedenhös tid...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 076
Senast: Djurvän
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 587
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp