Bukefalos 28 år!

R

reykurboy

Nu är det så att ja har en liten katt-tjej på snart ett år som äter p-piller. Men förra veckan flyttade vi, så pillret glömdes helt bort.. :crazy: Denna veckan fick hon sitt piller som vanligt (i torsdags) men det har inte hjälpt.. Hon ligger bara å jamar å kråmar sig å verkar va jättesugen, vad ska man göra??? Ge henne ett til eller bara vänta ut henne???? Som hon är nu törs ja detenitift inte att släppa ut henne..
 
Vänta med att släppa ut henne ett tag och fortsätt med pillrena som man ska. Men om jag vore du och inte ska avla på henne så skulle jag kastrera henne för det är inte bra att ge dem p-piller. De kan få cancer och bölder och blir lätt överviktiga.
Lycka till med din ljudliga kisse.
 
Vet inte exakt hur dte funkar men de p-piller vår flicka fick så kunde man häva löpningen genom att ge dem 5 piller (1/dag) under löpningen. Men det är säkert olika från preparat till preparat. Kolla bipackssedeln.

Annars tycker jag att kastrering är det bästa för katten om hon inte ska avlas på.

Lycka till!
 
Du kan avbryta löpet genom att ge henne 1 piller/dag tills hon helt är ur löpet och då gå tillbaka till 1/vecka. Detta går att göra med alla märken.

Men såfort hon är ur löp så är det kanske idé att kastrera? P-piller är inte nyttigt och med kastrering så slipper ni detta bekymmer. Eftersom hon är utekatt så antar jag att hon inte är tänkt för avel heller.
 
Vi har 3 katthonor som alla åt p-piller. De har opererats alla 3 eftersom de fick juvertumörer. Vet trodde det berodde på p-pillrena. De blev kastrerade samtidigt som de tog tumörerna kan jag tillägga... Därför rekommenderar jag också kastrering.

M.
 
Till Alla..
Tack för svaren!! :)
Ringde idag å bestälde tid för sterelisering, vill absolut inte att hon ska få cancer.. Så den 26:e juli bär det i väg till veterinären.. :smirk:
 
Har precis kastrerat min hona (det heter kastrering på honor med) och det är så skönt att slippa pillrena. Nu är hon iofs bara 4 år och avelshona, men av olika skäl så blev kastrering ett måste.
Hon är nu, fast det bara gått drygt 1,5 v mycket tryggare i sig själv och snällare. Då är detta en hona som haft ett enormt hett humör. Så jag tycker du gör helt rätt. Både för katten och dig. :bow: :bow:
 
kan ju alltid hoppas att hon blir lite lugnare.. Har aldrig träffat en vildare katt.. :crazy: :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 557
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 742
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp