Hej! Har en fråga angående ponnymätning.. Vi var SÅ dumma och köpte en ponny som inte var slutmätt. Eller, hon har tävlat så hon måste ju har varit slutmätt men vi hittade inget mätintyg..

Jag har mätt henne snabbt hemma och får henne till ca 143 cm, men min fråga är om ni tycker jag ska mäta ner henne till C ponny? Hon har C ponny galopp och tycker det skulle kännas bäst med C ponny avstånd på tävlingar istället för att tävla mot massa stora D ponnysar. Vill ha era åsikter! :) Ska tävla i sommar så innan dess ska vi till kliniken för att mäta.

Det går inte att mäta ner ponnyer. Är hon 143 cm så är hon D-ponny, det spelar ingen roll att hon känns som en C-ponny gångartsmässigt.
 
Det spelar ju ingen roll vad ägaren vill.
Ponnyn mäts av godkända mätmän på godkänd plats och så är den så hög som den är och placeras i rätt kategori!
 
Är det ingen som mäter ner nu för tiden? Det var väl vanligare förr då kanske. Har aldrig gjort det själv dock, bara haft en ponny och hon var slutmätt vid köp med intyg o allt. Har du inte riktiga verktyg m.m. skulle jag nog inte lita på den egna mätningen över huvudtaget, några cm hit eller dit kan det lätt bli och det är ju väldigt stor skillnad i sammanhanget. Är hon inte slutmätt eller intyg saknas borde det inte vara så svårt att ordna det, men vill du att hon ska vara c-ponny finns det inga moraliskt hållbara trolleritricks förutom att plocka bort skorna ;)
 
Är det ingen som mäter ner nu för tiden? Det var väl vanligare förr då kanske. Har aldrig gjort det själv dock, bara haft en ponny och hon var slutmätt vid köp med intyg o allt. Har du inte riktiga verktyg m.m. skulle jag nog inte lita på den egna mätningen över huvudtaget, några cm hit eller dit kan det lätt bli och det är ju väldigt stor skillnad i sammanhanget. Är hon inte slutmätt eller intyg saknas borde det inte vara så svårt att ordna det, men vill du att hon ska vara c-ponny finns det inga moraliskt hållbara trolleritricks förutom att plocka bort skorna ;)

Nu vet jag inte vad du räknar som mäta ner, men muta mätmannen etc är liksom rätt kört nuförtiden. Plocka av skorna vinner du ingenting alls på - det dras av 1 cm för skorna så.. (och de flesta skor är 8 mm höga när de är nya, så man förlorar två mm om man ska vara petig).

Med nya reglerna så är det dock mkt möjligt att en ponny som är hemmamätt till 143 cm med skor faktiskt ÄR en C-ponny vid mätning. Först dras en cm av för skorna, och sen så mäts numera bara i hela cm och man avrundar neråt. Så allt som är upp till 141.9 cm med skor kommer få mätintyg på 140 cm.
 
Nu vet jag inte vad du räknar som mäta ner, men muta mätmannen etc är liksom rätt kört nuförtiden. Plocka av skorna vinner du ingenting alls på - det dras av 1 cm för skorna så.. (och de flesta skor är 8 mm höga när de är nya, så man förlorar två mm om man ska vara petig).

Med nya reglerna så är det dock mkt möjligt att en ponny som är hemmamätt till 143 cm med skor faktiskt ÄR en C-ponny vid mätning. Först dras en cm av för skorna, och sen så mäts numera bara i hela cm och man avrundar neråt. Så allt som är upp till 141.9 cm med skor kommer få mätintyg på 140 cm.

Menade allt möjligt, har hört om folk (på internet, mest för länge sen) som rakat manken, verkat ner hovarna kraftigt, lämnat hästen utan dricka för att de skulle "sjunka ihop" när de står upp o.s.v. Det är ju väldigt skönt om sådant försvunnit. Väldigt intressant med de nya reglerna! Kände inte till dem alls. Då är det alltså smartare att sätta på skor och låta dem slitas ner, så att de är kanske säg 5 mm men det ändå dras bort 1 cm. Om det hamnar på ett nytt heltal då. Säger inte att det är rätt eller så, tänkte mest rent teoretiskt sett.
 
Menade allt möjligt, har hört om folk (på internet, mest för länge sen) som rakat manken, verkat ner hovarna kraftigt, lämnat hästen utan dricka för att de skulle "sjunka ihop" när de står upp o.s.v. Det är ju väldigt skönt om sådant försvunnit. Väldigt intressant med de nya reglerna! Kände inte till dem alls. Då är det alltså smartare att sätta på skor och låta dem slitas ner, så att de är kanske säg 5 mm men det ändå dras bort 1 cm. Om det hamnar på ett nytt heltal då. Säger inte att det är rätt eller så, tänkte mest rent teoretiskt sett.

Mycket av det där är nog skrönor. Men nu så är en veterinär närvarande, som är där för att se till att hästen är i mätmässigt skick. Så om man ridit hästen helt slut, den är uttorkad, för hårt verkad etc så kommer veterinären inte anse den i mätmässigt skick och då blir det ingen mätning.

Ja teoretiskt kan du med slitna skor hamna på andra sidan en kategorigräns. Men 3 mm mätskillnad är det sjukt mycket annat som påverkar plus eller minus, exakt var manken bedöms vara, om ponnyn sträcker på sig precis när den mäts osv. Så i verkligheten gör det nog sällan den avgörande skillnaden om skorna är 3 mm slitna eller ej - men i teorin, japp.

och nej, du kan inte komma med helt nedslitna skor - står i mätreglementet att "ponnyn ska vara normalskodd"
 
Att få en 143cm ponny till cponny är ingen omöjlighet. Det är svårt att få till en korrekt mätning hemma utan mätstock med vattenpass. Vi mätte en av stallets ponnyer själva, 143 var domen, och jag sa åt ägaren att räkna med att jag skulle komma tillbaka med en dponny när jag åkte till klinik för att få honom mätt. Hem kom jag med en c-ponny! Det utan att några avdrag för skor eftersom han var barfota, så fanns inga extra millimeter att vinna på skoavdrag heller. Och som någon nämnt tidigare dom avrundar neråt, 140.8 mättes ponnyn till =cponny :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Legenden H&M All In, sällar sig till skaran välkända sportatleter som efter avslutad karriär går vidare med ett eget klädmärke. Bakom...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var spännande in i det sista när Sweden H&M Grand Prix avgjordes. Två svenskar var till omhoppning – och publiken ville aldrig...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 346
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter För den danska ryttaren Charlotte Jorst så har hennes häst Nintendo varit hästen med stort H. Så för framtiden har hon säkrat honom...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp