P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemskt är precis vad det är. Red på gården och var insyltad i "tävlingsgruppen" när det begav sig, men hade en mamma som var klok nog att sätta rätt tydliga gränser för vad som var ok. Sov tex inte över på gården mer än enstaka gånger när det var "helgtjänstgöring" och blev inte insyltad i verksamheten.

Jag led med de som var utsatta redan då, främst hans familj som for hemskt illa av det som pågick. :(

Har lyssnat igenom det hela, och ja. Jag hoppas verkligen att det får ta slut någon gång.
 
Hemskt är precis vad det är. Red på gården och var insyltad i "tävlingsgruppen" när det begav sig, men hade en mamma som var klok nog att sätta rätt tydliga gränser för vad som var ok. Sov tex inte över på gården mer än enstaka gånger när det var "helgtjänstgöring" och blev inte insyltad i verksamheten.

Jag led med de som var utsatta redan då, främst hans familj som for hemskt illa av det som pågick. :(

Har lyssnat igenom det hela, och ja. Jag hoppas verkligen att det får ta slut någon gång.

Familjen har varit utsatt på ett alldeles förfärligt sätt, men de sexuella unyttjandena har alltid varit utanför familjen. Men det lidande som han utsatt sin familj för kommer aldrig ta slut, det mesta av det lidandet och utsattheten finns inte med i dokumentären av lite olika skäl, inte minst för att det är så extremt stora frågor och den enda som finns att ställa till svars ville inte medverka.
 
Jag blir oerhört glad över alla de modiga flickor och kvinnor som äntligen vågar berätta om vad de varit med om, och att vi nu börjar få ett sådant samhällsklimat där utsatta kvinnor blir trodda istället för anklagade att komma med lögner.
 
Familjen har varit utsatt på ett alldeles förfärligt sätt, men de sexuella unyttjandena har alltid varit utanför familjen. Men det lidande som han utsatt sin familj för kommer aldrig ta slut, det mesta av det lidandet och utsattheten finns inte med i dokumentären av lite olika skäl, inte minst för att det är så extremt stora frågor och den enda som finns att ställa till svars ville inte medverka.

Ja, det ska man vara tydlig med att det inte pågick något sexuellt inom familjen. Dock slet hela hans agerande på familjen, samt att det hände andra saker som inte tas upp. Ingen mådde bra av det hela.

Nu var det många år sen jag var ute. Jag hoppas att barnen och Anna får det lugnare, även om han nog tyvärr är typen som inte ger sig. :(
 
Blev lite besviken nu när jag såg att en viss person inom Sveriges ryttarelit är vän med honom på FB. Alla borde vända en sådan människa ryggen.
 
Beskrivningen av hur han får alla att tro på honom och vara lojala med honom är ett väldigt bra exempel på klassisk manipulation. Hur man väljer offer till hur man skapar ett vi och ett dom och varför alla som inte tillhör vi är fienden som ska bekämpas. Att förklara varför andra var ute efter honom med att de ville åt gården känns väldigt banalt om man är vuxen, det låter som en ungdomsbok om hästar, men det är genialiskt om man vill få unga flickor att sluta upp en.
Man kan dra paralleller mellan hur en sekt byggs upp, det är precis samma sorts psykologi.
 
Beskrivningen av hur han får alla att tro på honom och vara lojala med honom är ett väldigt bra exempel på klassisk manipulation. Hur man väljer offer till hur man skapar ett vi och ett dom och varför alla som inte tillhör vi är fienden som ska bekämpas. Att förklara varför andra var ute efter honom med att de ville åt gården känns väldigt banalt om man är vuxen, det låter som en ungdomsbok om hästar, men det är genialiskt om man vill få unga flickor att sluta upp en.
Man kan dra paralleller mellan hur en sekt byggs upp, det är precis samma sorts psykologi.
Precis! Det jag reagerade mycket på var att folk satte så mycket tillit till Anna, som bara var arton när hon fick barn med honom och som inte verkade ha kontrakt med sin familj och som hade sin försörjning genom honom.
Det är ju en oerhört utsatt position att vara i och jag är inte ett dugg överraskad att hon försvarade honom. Det är ju svart på vitt att han haft en olämplig relation med tonårig elev.

Det borde ju helt klart de inblandade vuxna insett.
 
Det pratades lite om det där på radion idag. Har inte bestämt mig för om jag ska lyssna eller om det blir för obehagligt/jobbigt...
 
Min spontana tanke om det här är att hästarna och hästintresset förvisso är en viktig del i just detta fallet, eftersom det är hästarna som lockat tjejerna till gården. Men det hade precis lika gärna kunnat handlat om precis vilket annat starkt intresse som helst. Kärnan i historien är ju en man som knyter unga tjejer till sig för att utnyttja dem sexuellt. Att det är just på en hästgård är ju egentligen av underordnad betydelse.
(med det vill jag säga att jag tycker att titeln på dokumentärserien kanske inte är helt idealisk)

Det pratades lite om det där på radion idag. Har inte bestämt mig för om jag ska lyssna eller om det blir för obehagligt/jobbigt...
Jag tyckte inte att det var obehagligt att lyssna på
Men jag kan inte heller svara på om det är för att jag hört en del av historien tidigare också, eller om det var en välgjord dokumentär.
 
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1086323?programid=909

Jag kommer ihåg när det här var i media när jag var rätt liten.

Jag har inte lyssnat på något avsnitt. Men jag känner familjen och har följt det här sen de lyckades slå sig fria och fly från mannen i fråga, trots att de hotades till livet.
Jag förstår bara inte hur det jävla aset, rent ut sagt, kunnat få hållas så länge. Han har ju fortfarande inte lämnat gården som rättsligt tillhör hans fd.
Hur fan man kan uppföra sig så jävla illa gentemot sina barn(ej sexuellt dock) utöver de vidrigheter, hot etc han utsatt andra för är helt ofattbart.
Och de som fortsatt hålla honom om ryggen och hjälpt till att förstöra företagets värde och köra det i botten bara för att han vill plåga sitt ex och deras gemensamma barn.. Usch!
Hoppas det där jävla aset åker in och att familjen äntligen kan få börja om och få tillbaks det som är deras.
 
Det pratades lite om det där på radion idag. Har inte bestämt mig för om jag ska lyssna eller om det blir för obehagligt/jobbigt...
Vissa delar där övergreppen beskrevs tycker jag var obehagligt att lyssna på, men dokumentären var välgjord och om man inte orkar så kan man spola förbi de delarna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 646
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 383
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp