P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy fan vad arg man blir när man hör dokumentären och läser dotterns egna berättelse. Hur tänker man ens som människa? Fast det finns tyvärr människor som saknar empati och som lever med en sjuk världsbild.

Och varför är detta förbannade landet så passivt? Har sett flera tillfällen där rättssystemen inte är tillräckligt starkt oavsett om det gäller barn, vuxna eller djur under dåliga förhållanden.

Som exets pappa sa ”det är de laglydiga som straffas. Brottslingarna tycks alltid komma undan för lätt”.
 
Äh tänk vad låg brottstatistik vi skulle ha om vi helt enkelt bara förbjöd folk att vara offer. För skall vi vara helt ärliga så är det ju faktiskt offrens eget fel att gärningsmannen begår brott mot offret, det vet ju alla som har lite sunt förnuft mellan öronen ‭:idea:
 
Vilken ålder måste en landsbygdsbo uppnå innan han förstår?
Det kan ju du säkert som allvetande svara på. När en människa är kapabel att ta egna beslut och stå för dem..Kan ju vara den dagen man blir självständig och rer sig själv. Hästbranschen är en svart fågel i detta sammanhang. De gånger jag levererat hö till olika stall sent på nätterna , lastat av och mötts av minderåriga tjejer som arbetar med driften av stallet är otaliga. Hur många gånger man kommit in i travstall där 13, 14 åriga tjejer mockar ut och sköter om exklusiva hästar under i stort sett obetalt arbete...bara för att få vara med djuren. Skjut på det istället för mig som ställer obekväma frågor...:angel:
 
Det kan ju du säkert som allvetande svara på. När en människa är kapabel att ta egna beslut och stå för dem..Kan ju vara den dagen man blir självständig och rer sig själv. Hästbranschen är en svart fågel i detta sammanhang. De gånger jag levererat hö till olika stall sent på nätterna , lastat av och mötts av minderåriga tjejer som arbetar med driften av stallet är otaliga. Hur många gånger man kommit in i travstall där 13, 14 åriga tjejer mockar ut och sköter om exklusiva hästar under i stort sett obetalt arbete...bara för att få vara med djuren. Skjut på det istället för mig som ställer obekväma frågor...:angel:
Vi pratar fortfarande om övergrepp, inte arbetsvillkor.
 
Det kan ju du säkert som allvetande svara på. När en människa är kapabel att ta egna beslut och stå för dem..Kan ju vara den dagen man blir självständig och rer sig själv. Hästbranschen är en svart fågel i detta sammanhang. De gånger jag levererat hö till olika stall sent på nätterna , lastat av och mötts av minderåriga tjejer som arbetar med driften av stallet är otaliga. Hur många gånger man kommit in i travstall där 13, 14 åriga tjejer mockar ut och sköter om exklusiva hästar under i stort sett obetalt arbete...bara för att få vara med djuren. Skjut på det istället för mig som ställer obekväma frågor...:angel:
Det är ett helt annat ämne och du är välkommen att starta en tråd om det, förslagsvis under Hästmänniska.

Här diskuterar vi P1-dokumentären och inget annat.

/mod
 
Det är ett helt annat ämne och du är välkommen att starta en tråd om det, förslagsvis under Hästmänniska.

Här diskuterar vi P1-dokumentären och inget annat.

/mod
Vi pratar fortfarande om övergrepp, inte arbetsvillkor.
Så jag är den ende som ser förbindelsen Arbetsgivare-underåriga som blir känslomässigt bundna....
Den här typen av övergrepp fodrar två saker.
1 en individ med vilja och förmåga samt med de resurser som krävs
2 En individ i ett sårbart utsatt läge, En beroendeställning om man så vill, med, i det här fallet, hästar som katalysator.
 
Fy fn , lyssnat igenom skiten nu. Illa, det här är något annat än det jag någonsin upplevt. Dragning åt det hållet det @landsbygdsbo diskuterar har funnits hela tiden i min värld när jag var ung, Dvs seriöst usla arbetsförhållanden. Jag tycker det är seriöst fel när inte usla arbetsförhållanden för ungdomar kan få vara med i diskussionen. Jag skadade mig tidigt , på annan sport, så jag var aldrig så bra i min kropp så att jag var någon talang så jag slapp de här större institutionella ställena. Nu har jag egna hästar vill inte ens ta in medryttare för jag har inte lust att utnyttja folk. Jag har heller ingen mer lust att bli utnyttjad och någon medryttare härjar runt med mina hästar.

Ett av det strukturella är att han hugger de som är talangfulla och duktiga och bryter ned dem.
 
Fy fn , lyssnat igenom skiten nu. Illa, det här är något annat än det jag någonsin upplevt. Dragning åt det hållet det @landsbygdsbo diskuterar har funnits hela tiden i min värld när jag var ung, Dvs seriöst usla arbetsförhållanden. Jag tycker det är seriöst fel när inte usla arbetsförhållanden för ungdomar kan få vara med i diskussionen. Jag skadade mig tidigt , på annan sport, så jag var aldrig så bra i min kropp så att jag var någon talang så jag slapp de här större institutionella ställena. Nu har jag egna hästar vill inte ens ta in medryttare för jag har inte lust att utnyttja folk. Jag har heller ingen mer lust att bli utnyttjad och någon medryttare härjar runt med mina hästar.

Ett av det strukturella är att han hugger de som är talangfulla och duktiga och bryter ned dem.

Inte någon gång under tiden jag lyssnade tänkte jag på usla arbetsförhållanden. Kärnan i det här är ju något helt annat, tycker jag. Usla arbetsförhållanden i hästsporten är ett ämne att diskutera, men i mina ögon har det väldigt lite med det här fallet att göra. Men det kanske tolkas olika.
 
Inte någon gång under tiden jag lyssnade tänkte jag på usla arbetsförhållanden. Kärnan i det här är ju något helt annat, tycker jag. Usla arbetsförhållanden i hästsporten är ett ämne att diskutera, men i mina ögon har det väldigt lite med det här fallet att göra. Men det kanske tolkas olika.
Usla arbetsförhållanden = att utnyttja folk = att hitta individer desperata nog att förödmjuka sig för att få tillgång till...exempelvis hästar...
 
Att vara tillräknelig och arbetsförhållanden är väl totalt OT @LenaH?! Det dokumentären handlar om är ju BARN som börjat på ridskolan och som han groomat. Längre fram låter det som att vissa blivit något likt "anställda" men det är ju en petitess i detta fallet i mina ögon. Ska hälsa min vän det att hon bara skulle dissat de dåliga arbetsförhållandena istället för att knäcka för många ben i ryggen och kroppen i så unga år. Redan utan en tyrann som JJ är det svårt nog för unga tjejer i stall som dessa att inte riskera för mycket av sin framtid.
 
Förmodligen inte, LBB verkar ha ett behov av att skriva att han redan påstått det, samma i tråd efter tråd, Vad var det jag sa?
Å du igen och " vad var det jag sa" igen..då är allt som det brukar ;) Och som vanligt exponerar du ett behov att uttrycka vad jag har för behov..Kunde du inte uttrycka lite egna åsikter för en gångs skull...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp