P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
I det aktuella fallet var våld och hot inblandat exakt hela tiden. Både subtilt och uttalat. Fysiskt och psykiskt. Hela jävla tiden.
Rädsla, för att inte säga skräck, är ett extremt starkt maktmedel.
Och det syns inte på utsidan. Man arbetar med för andra osynliga trådar och gör människor till marionetter.
 
Gå tillbaka och kolla hur många trådinlägg som handlar om själva principfrågan och hur många som diskuterar dramadokumentären. Jag är långt ifrån ensam om att ha en åsikt rent principiellt..
Och för den som ser objektivt på det hela så är just involverande av unga tjejer som stallskötare utan vettig ersättning porten in till det som många utsätts för. Jag har inte levererat varor till ngt stall med fler än 5 hästar där inte småflickor varit stalldrängar...

Och jag har varit med i en hel del jaktlag där de yngsta medlemmarna förväntas göra både det ena och det andra som de äldre herrarna inte behöver göra då de står på arrendekontraktet under premissen att "De unga ska lära sig". Vad är skillnaden?
 
Gå tillbaka och kolla hur många trådinlägg som handlar om själva principfrågan och hur många som diskuterar dramadokumentären. Jag är långt ifrån ensam om att ha en åsikt rent principiellt..
Och för den som ser objektivt på det hela så är just involverande av unga tjejer som stallskötare utan vettig ersättning porten in till det som många utsätts för. Jag har inte levererat varor till ngt stall med fler än 5 hästar där inte småflickor varit stalldrängar...
Men det är inte det som hela det här handlar om. Genom åren har arbetsvillkor diskuterats i säkert 500 trådar här på buke. Kan inte komma ihåg att jag sett ditt namn i en enda, men nu måste du alltså vara OT i en tråd och diskutera det för att du tycker det ska diskuteras? Varför startar du inte en egen tråd? Om du inte lyssnat på dokumentären vet jag inte varför du väljer att gå in i tråd om just dokumentären, speciellt med den kvinnosynen du har? Lite feeling får man liksom ha. Tråden handlar inte om arbetsvillkor eller att kvinnor ska ta eget ansvar från att bli våldtagna eller misshandlade. Och, icke att förglömma, det är ett häst forum. Det sitter de som varit utsatta och som säkert har ångest över det här. Ha lite feeling. Starta en egen tråd om arbetsvillkor. Låt denna tråd vara. Du förstör varje tråd du är med i, ha lite överseende med att den här tråden kan vara (och är vad jag utläser från flera användare) väldigt känslig.
 
Nej jag har inte lyssnat på hela dramadokumentären. Men såvitt jag förstått så blev killen dömd, domen vann laga kraft och sedan visar det sig att det hela inte skötts så snyggt från förbund och andra.
Dramadokumentären är lite för ensidig i mina ögon, man får inte höra så mycket från den andra sidan. Vilket det gör det i praktiken omöjligt att skapa sig en objektiv bild av skeendet. Man får en ingående bild av hur den ena sidan uppfattar det hela., Om hur vissa individer ändrar uppfattning men orsaken till (den anklagade mannen)det hela har jag inte hört så mycket av.
Rent principiellt är det väl dock så, att efter avtjänat straff så ska han ha full frihet att pyssla med vilken verksamhet som helst. Att det sedan kan diskuteras en lämplighet i att han ska få branschorganisationers stöd att fortsätta jobba med unga tjejer är naturligtvis klart.

Gå tillbaka och kolla hur många trådinlägg som handlar om själva principfrågan och hur många som diskuterar dramadokumentären. Jag är långt ifrån ensam om att ha en åsikt rent principiellt..
Och för den som ser objektivt på det hela så är just involverande av unga tjejer som stallskötare utan vettig ersättning porten in till det som många utsätts för. Jag har inte levererat varor till ngt stall med fler än 5 hästar där inte småflickor varit stalldrängar...

@Gunnar Hur kan det vara tillåtet att ta över en tråd såhär med OT utan att öht en ha ett intresse för trådstarten?
 
. Hm..och jag som betraktade kvinnor som självständigt tänkande och ansvarstagande individer. Har jag hela tiden haft fel då?
Nä. Nu tramsar du bara. Dessa processer gäller inte bara kvinnor utan är oberoende av kön om de blir utsatta av tillräckligt manipulerande människor.

Ta tex Höjdhoppar patrik Som blev utsatt av sin tränare. Tycker Du att han sålde sig för att få hoppa över en ribba?
 
@Gunnar Tillägg: Redan i #127 sa @LenaH åt LBB att starta en separat tråd.
Det är rätt många användare som skriver OT i rätt många trådar.
Håller med LenaH i det hon skrivit.
I övrigt är du lite sent ute, då jag varnat användaren för ett antal inlägg, borde kanske ha varit flera, vilket gör att han är avstängd ett litet tag.
Han kan faktiskt vara rätt vettig i vissa trådar och ha hyfsade argument, men i just denna typ av trådar verkar han tyvärr ha noll insikt om sitt beteende.
 
Nej jag har inte lyssnat på hela dramadokumentären. Men såvitt jag förstått så blev killen dömd, domen vann laga kraft och sedan visar det sig att det hela inte skötts så snyggt från förbund och andra.
Dramadokumentären är lite för ensidig i mina ögon, man får inte höra så mycket från den andra sidan. Vilket det gör det i praktiken omöjligt att skapa sig en objektiv bild av skeendet. Man får en ingående bild av hur den ena sidan uppfattar det hela., Om hur vissa individer ändrar uppfattning men orsaken till (den anklagade mannen)det hela har jag inte hört så mycket av.
Rent principiellt är det väl dock så, att efter avtjänat straff så ska han ha full frihet att pyssla med vilken verksamhet som helst. Att det sedan kan diskuteras en lämplighet i att han ska få branschorganisationers stöd att fortsätta jobba med unga tjejer är naturligtvis klart.

Den utpekade mannen var inte intresserad av att medverka i dokumentären - jag vet att det gjordes MÅNGA försök att få honom att medverka. Så ja det är ensidigt, men han har fått chansen att ge sin bild. Han ville inte.

Eftersom du inte har lyssnat så verkar det rätt konstigt att du ens diskuterar dokumentären
 
Det är rätt många användare som skriver OT i rätt många trådar.
Håller med LenaH i det hon skrivit.
I övrigt är du lite sent ute, då jag varnat användaren för ett antal inlägg, borde kanske ha varit flera, vilket gör att han är avstängd ett litet tag.
Han kan faktiskt vara rätt vettig i vissa trådar och ha hyfsade argument, men i just denna typ av trådar verkar han tyvärr ha noll insikt om sitt beteende.

Jag hänger mest i datingtråden o där har @LenaH kanske blivit hårdare än på övriga forumet med OT (?) och det fungerar så bra tycker jag 😃

Ok, sorry! Jag har inte riktigt fattat hur man ser det om man inte följer tråden slaviskt/kollar upp användaren innan varje svar (det kanske man ska i detta fallet låter det som).
 
Lyssnade på avsnitten dem senaste dagarna i bilen till och från jobb. Jag vet helt ärligt inte vad jag ska säga. Så mycket dessa stackars barn har fått utstå och sen bli hotade, nertryckta, manipulerade och tvingade att vara tysta. :cry: Jag satt och grät vid vissa delar. Stackars, stackars barn :heartheart:heart

Jag hoppas verkligen han får ruttna i helvetet på det allra värsta stället där finns. Där alla små djävular gör samma sak mot honom som han har gjort mot barnen i all evighet!!
 
Jag lyssnade till några delar av SR:s dokumentär och som jag förstod dömdes ridläraren i början av 90-talet till två och ett halvt års fängelse för övergrepp mot barn, händelser som nu alltså ligger trettio år tillbaka i tiden men är efter det inte dömd för något liknande? I programmet förs fram att övergreppen mot minderåriga ridelever fortsatt även efter domen, det är mycket allvarliga anklagelser som borde leda till ett långvarigt fängelsestraff.. Varför är inte mannen åtalad och dömd för dessa?

Vad är syftet med programmet? Att agera folkdomstol?
 
Lyssnade på avsnitten dem senaste dagarna i bilen till och från jobb. Jag vet helt ärligt inte vad jag ska säga. Så mycket dessa stackars barn har fått utstå och sen bli hotade, nertryckta, manipulerade och tvingade att vara tysta. :cry: Jag satt och grät vid vissa delar. Stackars, stackars barn :heartheart:heart

Jag hoppas verkligen han får ruttna i helvetet på det allra värsta stället där finns. Där alla små djävular gör samma sak mot honom som han har gjort mot barnen i all evighet!!

Och dokumentären tar ju inte alls upp hemförhållandena inom familjen. Det var mest det jag läste om för typ 1.5 år sedan. Det var nästan ännu vidrigare (vad man fått ta del av i båda fallen alltså) men på ett annat vis. Hemskt :(
 
Jag lyssnade till några delar av SR:s dokumentär och som jag förstod dömdes ridläraren i början av 90-talet till två och ett halvt års fängelse för övergrepp mot barn, händelser som nu alltså ligger trettio år tillbaka i tiden men är efter det inte dömd för något liknande? I programmet förs fram att övergreppen mot minderåriga ridelever fortsatt även efter domen, det är mycket allvarliga anklagelser som borde leda till ett långvarigt fängelsestraff.. Varför är inte mannen åtalad och dömd för dessa?

Vad är syftet med programmet? Att agera folkdomstol?

Han är inte dömd för att han inte är anmäld (mer än av en flicka - hon som i dokumentären kallas Saga - det blev nedlagt i brist på bevis). De flickor som varit utsatta de senaste 20 åren har inte yppat detta för någon innan, intervjuerna inför dokumentären - det är alltså många fler som är intervjuade men som inte är med i själva dokumentären av publicistiska skäl - var allra, allra första gången de berättade.
 
Eller för att åklagaren gör ett uselt jobb.

Han var åtalad för fyra år sedan för brott som inte nämns i dokumentären. Jag var åhörare på rättegången. Åklagaren hade kunnat gjort ett mycket bättre jobb.

Den rättegången var en fars och åklagaren var skandalöst dålig - han är nog snarast ökänd numera för att göra ett riktigt uselt jobb.
 
Han är inte dömd för att han inte är anmäld (mer än av en flicka - hon som i dokumentären kallas Saga - det blev nedlagt i brist på bevis). De flickor som varit utsatta de senaste 20 åren har inte yppat detta för någon innan, intervjuerna inför dokumentären - det är alltså många fler som är intervjuade men som inte är med i själva dokumentären av publicistiska skäl - var allra, allra första gången de berättade.

Och det är ju en stor del i problemt. Speciellt om sådana svar som du skriver ovan bemöts med typ "Det går ju inte att göra något åt sådant här om det inte anmäls...." JO. Om man jobbar för att förbättra klimatet att våga berätta tex (bland MASSOR såklart) istället för att fokusera på att den utsatta individen inte anmäler och indirekt (eller direkt) skuldbelägga pga det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 650
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 397
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
636
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp