Bukefalos 28 år!

På förslag att slopa MH för tävling..

Zantha

Trådstartare
Ja, nu är det tydligen uppe på förslag att man ska ta bort kravet på MH för brukstävlande hundar.

Vad tycker ni om det?

Mvh
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt varför så det lämnar jag till någon annan att förklara. Det är på regelrevideringskonferensen detta förslag har kommit.

Som jag ser det så visst, du får ju ändå tävla och nå framgång (om du kan) med vad för instabilt skräp till hund som helst som det är idag.. Bara du har gjort ett MH.

MEN alla kan ändå se att den eller den hunden har gjort ett riktigt dåligt MH eller att den eller den uppfödaren har många hundar som inte klarar sina MH. Nu säger ju klart inte ett MH allt men det är det vi har att gå efter och det ger en ändå en del.

Om man slopar kravet så kan man ta sin skräpdåliga hund, meritera den, låta bli att testa den och sedan låta den gå i avel. Alltid kan man lura någon på enbart meriter.. Om mamma/pappa är SBCh så måste H*n ju vara bra:grin:

Mvh
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Fast.. Om kravet på MH för registrering ligger kvar så kommer det ju inte hända..
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Var det inte den avgågne redaktören av Brukshunden som ansåg att ägarnas bedömning av sina hundar hade större betydelse för att välja ut avelshundar än MH?
Fast.. Om kravet på MH för registrering ligger kvar så kommer det ju inte hända..
Det lär ju kunna hända eftersom alla hundar inte går i avel.
Om jag födde upp brukshundar så skulle jag inte uppskatta om valpköpare inte MH ade sina hundar.

Jag tycker att hela soppan är oroväckande, speciellt med tanke på MH light som SKK verkar hålla på att ta fram.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Ja, nu är det tydligen uppe på förslag att man ska ta bort kravet på MH för brukstävlande hundar.

Vad tycker ni om det?

Mvh

Tja, varför måste man göra MH för att få tävla - är min lilla fråga. Det måste man ju oavsett ras och vad spelar det eg för roll? Jag som har småpudlar måste också göra MH för att kunna tävla och visst är det kul med MH och jag gör det gärna! men hur kan det spela roll för själva tävlandet? :confused:

Att visa raser kräver känd mental status för att få regga valpar är en helt annan sak, som jag hoppas att de inte slopar. Jag hade gärna sett att fler raser behövde känd mental status, men det lär ju aldrig inträffa. :angel:
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Jag kan inte heller se ett MH som något viktigt för att tävla. Det gör det bara svårare för alla avelshundar att komma med på MH. Det är väl bättre att Pelle och Klara kan tävla sina hundar, det ger väl mer för uppfödaren än att de fastnar i ett aldrig komma med på MH och därigenom aldrig får tävla??
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Ja, absolut. Det jag menade var att man fortfarande inte skulle "kunna" avla på en brukschampion utan MH om det krävs MH för registrering.

Sen är det ju jättetråkigt om folk skulle sluta gå MH med icke avelshundar. Där försvinner ju en hel del av grejen med MH, att kunne se resultat från hela kullar och linjer.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Tycker det är bra. För ser inte anledningen varför man ska behöva göra MH för att få starta bruks.

tydlingen så kom regeln för att de MH som anordnades inte blev fulla.

Idag finns inte det problemet då många gör MH utan att ha i tanken att starta bruks.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Fast det måste ju vara uppfödarens ansvar att pusha sina valpköpare. Vill de tävla är de nog lättare att få med på tåget och även göra MH. Man kan anordna uppfödarträffar m.m.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

För min egen del skulle det vara skitbra, jag planerar att börja tävla bruks men jag blir bortlottad från MH.na Eftersom att min hund inte "ska" gå mh. Brukshundarna går före så det blir nog lite tufft för mig att komma in...
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Var det inte den avgågne redaktören av Brukshunden som ansåg att ägarnas bedömning av sina hundar hade större betydelse för att välja ut avelshundar än MH?

Det lär ju kunna hända eftersom alla hundar inte går i avel.
Om jag födde upp brukshundar så skulle jag inte uppskatta om valpköpare inte MH ade sina hundar.

Jag tycker att hela soppan är oroväckande, speciellt med tanke på MH light som SKK verkar hålla på att ta fram.

"MH Light"??!? Kan det vara så mycket "light-are" än det redan är?!?
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

För min egen del skulle det vara skitbra, jag planerar att börja tävla bruks men jag blir bortlottad från MH.na Eftersom att min hund inte "ska" gå mh. Brukshundarna går före så det blir nog lite tufft för mig att komma in...
Om du blir bortlottad på din egen klubb så bryter de mot stadgarna.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Personligen tycker jag att det vore katastrof att skrota Mh't som krav för tävlingsekipage!!

Mh't är så mycket mer än en individuell bedömning av en enskild hund! Det är en av många utvärderingsmetoder för ett stort numerärt antal hundar.

Om testen inte vore ett krav för att få tävla så tror jag att fler skulle missa/glömma att göra det helt enkelt!
Vi människor fungerar ju tyvärr lite så! Är det inte ett uttalat krav så minskar frekvensen sakta men säkert.

Detta i sin tur skulle leda till att det skulle bli svårare att bedöma lämpligheten i ett presumtivt avelsmaterial.
Tänk en avelshund med ett okej Mh, som tävlat en del och är friröntgad. Hundens syskon är röntgade, några är tävlade, någon är Mh-testad, men det finns ingen enhetlig "bild" att titta på för att bedöma de genomgående styrkorna/svagheterna!

I dagsläget anser jag att just de "röda-trådarna" inom en linjes/en viss hanes avkommors mh-resultat ger en första fingervisning om linjen/hunden är intressant över huvud taget!

Så jag vill absolut att Mh kravet skall stå fast!!

/Swat
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Kan väl till viss del hålla med men samtidigt så är det inget avelsmeriterande inom andar raser än bruksraser att man måste göra MH.

Det jag skulle vilja ha med MH inom mina raser (golden o flatt) är ett tal där det talades om vad man ville ha för reaktion. Inte som nu att det går att jämföra med hur medel inom rasen är. Vad som är är ju inte säkert att det är det man vill ha. Ta tex goldens rädslor som finns. Det är ju inget man vill ha inom rasen.

Då man i dagläget bara har krav att göra MH när man ska tävla bruks ( o vissa raser för att få registrera. Så är det ju så många som smiter imellan i alla fall.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Men önskespindeln för varje ras bestämms ju utav rasklubbarna.
Fö så är det ganska många som går MH med sina hundar av diverse varierande raser, många sk sällskapshundar ex v.
När jag gick så var det en whippe oxå som gick, o detta på en OG.
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Jag tycker ABSOLUT att det är - som du skriver - "avelsmeriterande" med Mh för alla raser!

Man behöver ju inte vara någon expert för att kunna titta på ett spindel-diagram från ett Mh och utläsa de mest basic reaktioner!
Varken golden, flatte eller "min" ras labben skall ju ha några ytterlighets-reaktioner på tex. skärpa/försvar, inte heller på rädsla sedan skall de "överreagera", de skall gärna vara ganska nyfikna, gilla att kampa men kanske få lite "neddrag" pga deras retriever-bett osv.

Är man uppfödare så anser jag att man bör veta ungefär hur man vill att ens egna hundar skall se ut på ett Mh, vilka egenskaper man premierar och vilka man vill tona ner.

Personligen är jag dessutom glad för att det ännu inte finns en "mall" som labbarna behöver uppfylla för att anses rastypiska!

Jag VET nämligen att det JAG vill se i en bra labbe varken stämmer med utställningsfolket eller jaktfolket!

/Swat
 
Sv: På förslag att slopa MH för tävling..

Men önskespindeln för varje ras bestämms ju utav rasklubbarna.
Fö så är det ganska många som går MH med sina hundar av diverse varierande raser, många sk sällskapshundar ex v.
När jag gick så var det en whippe oxå som gick, o detta på en OG.

Japp, jag gick med min tibbe, där finns inte ett tillräckligt stort underlag att bestämma en rasspindel men man kan ju själv bestämma ungefär vad man vill ha och snacka ihop sig med andra om vad som är önskvärt.

En fördel är att MH kan rensa ut en del mindre önskvärda hundar innan de ställer till något, på MH jag gick så högg en rottis under hanteringen, Helt utan mellanläge så att säga.
Hellre det händer på MH där folk är beredda än någon annanstans.

Sen kan man ju beklaga att folk är så pengakåta eller vad de nu är så de parar en ung hane innan MHt....:mad:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 883
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 632
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp