På vilken sida rider man??

M

mirona

När man rider efter en väg på vilken sida rider man??? Rider man åt den riktingen bilarna åker eller är det tvärt om?? Eller finns det nån speciell sida som man alltid rider på ?? Jag och en kompis diskutera detta men kom fram till att vi faktiskt inte vet.. Så finns det nån som kan säga svaret på detta??
 
Sv: På vilken sida rider man??

Hästen räknas som fordon, så man rider alltid på höger sida av vägen. Alltså åt samma håll som bilarna...
 
Sv: På vilken sida rider man??

Om det är en tom väg spelar ju det inte nån roll. Men om man är på en väg där bilar kör brukar man rida på högersidan. På en vanlig gång- och cykelväg vet jag faktiskt inte :D
 
Sv: På vilken sida rider man??

hästen är som sagt ett fordon i trafiken, så höger är det som gäller och sedan får man inte rida på gång och cyckelvägar!!

Vilket är lite synd för ibland hade det känts mycket bättre att rida på cykelbanan än på 70-vägen:angel:
 
Sv: På vilken sida rider man??

absolut...men jag har fått för mig att man får leda hästen på gångvägen, alltså att det är okej så länge man inte sitter på..Men är inte säker alls, men det kan man ju kolla upp!
 
Sv: På vilken sida rider man??

haha oj, det visste jag inte :p
 
Sv: På vilken sida rider man??

Då kan jag passa på att fråga, om man går med hästen, vilken sida av vägen ska man gå på då? Fortfarande höger?
 
Sv: På vilken sida rider man??

hästen är som sagt ett fordon i trafiken, så höger är det som gäller och sedan får man inte rida på gång och cyckelvägar!!

men visst får man väl rida på cykelvägar?! såvida det inte står att man inte får rida på dem, för man får ju nämligen köra moppe på cykelvägar om det inte finns en särskild skylt som förbjuder det, och är moppe förbjuden så gäller det häst oxå har jag för mig... hm... får kolla upp det...
 
Sv: På vilken sida rider man??

har nu tittat runt lite... på vv står det att man inte får det... men på andra sidor som tex en sida på göteborgs komun står det att man rekomenderar att hästar färdas på cykelvägar om ekipaget utsätter sig för fara på den vanliga vägen.. så... jaha? antar att man inte får men att ingen kommerbötfälla en för det om man sköter sig...
 
Sv: På vilken sida rider man??

delvis kl

Jag rider nästan alltid på gång/cykelvägar och jag är en av MÅNGA.
Har alltid fått några klagomål..
 
Sv: På vilken sida rider man??

Jag rider nästan alltid på gång/cykelvägar och jag är en av MÅNGA.
Har alltid fått några klagomål..

Klagar någon varenda gång du rider där?

Här är det ofta insändare i tidningarna, där folk klagar över att det ligger hästskit på cykelvägar, trottoarer och t o m på gator i villaområden.
Jag tycker att det är onödigt att reta upp kverulanterna i onödan.

Immer
 
Sv: På vilken sida rider man??

Stallägaren ringde till polisen och frågade om vi fick rida på gångbanan.. polisen sa absolut inte! Då sa stallägaren att då rider vi på vägen ist, å då ändrade dom sig och sa att det var okej att vi red på gångbanan... :crazy:

Vi tar alltid och putter ner hästskiten i dike. Jag tycker det är jättedåligt om man inte gör det. Typ när jag kör min moppe har jag inte lust att sick-sacka mellan massa skithögar.
 
Sv: På vilken sida rider man??

Som dom andra tidigare sagt så är hästen ett fordon. Som ryttare kan du dessutom få böter om du bryter mot trafikregler. Dit räknas även om du ridit på fel sida av vägen
Har dock aldrig hört om nån som fått det :p

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

Siden jeg er gammel og tverr så rir jeg konsekvent på venstre side - ganske enkelt pga av sikkerheten.

Min erfaring er at møtende trafikk tar mye mer hensyn enn den som kommer bakfra, dvs bilene senker farten mer og kjører mer til siden + at en får øyekontakt med bilføreren. Dessuten får du syklister mot deg, og ikke bakfra! I det hele tatt så er det lettere for å hester å få den nærmeste trafikken forfra...

Tar heller en bot enn skade. Om bilføreren må kjøre til side for hodet eller rumpen til hesten er jo revnende likegyldig...

I Norge ble det forsøkt å gjøre en lovendring, men myndighetene mente det ble for vanskelig å skille mellom ridende og de som kom kjørende med hest (som selvfølgelig må holde seg til høyre). Kjempevanskelig....
 
Sv: På vilken sida rider man??

Eftersom hästen inte har två ben så är det högertrafik som gäller, bara tvåbenta som går på vänster sida;D
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 375
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 060
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp