På vilken sida rider man??

Sv: På vilken sida rider man??

Jag har en nervös häst, så jag rider alltid på fel sida så hon möter bilarna eller MCna. Detta efter att hon sparkat efter en MC så han for i diket, sedan sattte hon av i galopp hem. Vill ju inte att det ska hända igen. Jag rider bara 20 meter på vägen innan jag jag ska svänga av igen.
 
Sv: På vilken sida rider man??



men visst får man väl rida på cykelvägar?! såvida det inte står att man inte får rida på dem, för man får ju nämligen köra moppe på cykelvägar om det inte finns en särskild skylt som förbjuder det, och är moppe förbjuden så gäller det häst oxå har jag för mig... hm... får kolla upp det...
Nej, det får man inte. Helt säker på det.
 
Sv: På vilken sida rider man??

Jag har en nervös häst, så jag rider alltid på fel sida så hon möter bilarna eller MCna. Detta efter att hon sparkat efter en MC så han for i diket, sedan sattte hon av i galopp hem. Vill ju inte att det ska hända igen. Jag rider bara 20 meter på vägen innan jag jag ska svänga av igen.
Du är medveten om att du är olaglig då..?
 
Sv: På vilken sida rider man??

Om det är en tom väg spelar ju det inte nån roll. Men om man är på en väg där bilar kör brukar man rida på högersidan. På en vanlig gång- och cykelväg vet jag faktiskt inte :D

På gång och cykelväg får man INTE rida, ej heller trottoar...
 
Även om tråden är gammal.

Jag rider alltid på grusväg. Skiter i vilken sida, men alltid alltid alltid i yttersvängen då bilister genar i kurvorna. De har ingen chans att se mig i kurvan om jag är på innersidan.
 
Jag brukar normalt följa trafikreglerna och rider därmed oftast på höger sida vägen, men sätter säkerheten före reglerna. Alltså rider jag på gång-/cykelväg när alternativet är 70-väg utan vägren och jag rider på vänster sida vid behov, t.ex. om det behövs för att jag skall synas eller om jag har en häst som lätt blir rädd för saker som kommer bakifrån. Och ja, jag är medveten om att detta kan ge mig böter, men tar hellre böter än en olycka!
 
Jag rider inte vid kanten på grusväg eller byvägarna hemma där det typ aldrig kommer en bil. Men kommer det mot förmodan en så ställer jag mig i vägkanten på höger sida.

Rider/går alltid på högersidan på mer trafikerade vägar.
 
Hästen är ett fordon så for du sitter på den eller den har en vagn/sulky tillkopplad. Alltså när du leder hästen kan du gå var du vill, se den som en stor hund, men så fort du rider eller kör den så gäller samma regler som för en bil. Du får då heller inte rida/köra på gång/cykelbana.

I övrigt skulle jag säga att sunt förnuft överväger allt. Mitt inne i städer brukar det ändå finnas speciella ridvägar med hästskyltar medans ute på landet tycker man jag ska rida där det är säkrast för alla.

Jag har korsat vägar/ridit på "fel" sida av vägen förut för att om jag möter en bil har det varit enklare att gå ut i kanten på den sidan än på den "rätta" sidan till exempel,,,
 
Hästen, samhället och lagen är en bra liten bok. Men den kanske är gammal nu och om det kommit nya regler och förutsättningar? Jag hade den för runt 10 år sedan
 
Sv: På vilken sida rider man??

Om det är en tom väg spelar ju det inte nån roll. Men om man är på en väg där bilar kör brukar man rida på högersidan. På en vanlig gång- och cykelväg vet jag faktiskt inte :D

På vanlig gång- och cykelväg får man inte rida (med risk för att någon annan hunnit före).
 
Sv: På vilken sida rider man??

har nu tittat runt lite... på vv står det att man inte får det... men på andra sidor som tex en sida på göteborgs komun står det att man rekomenderar att hästar färdas på cykelvägar om ekipaget utsätter sig för fara på den vanliga vägen.. så... jaha? antar att man inte får men att ingen kommerbötfälla en för det om man sköter sig...

Det är upp till varje kommun och kan överenskommas olika och beroende på var och vilken väg tex . År 2017 och typ flera år tillbaka , med tanke på trådens väldigt gamla ålder .
 
Kan väl utöver det personligen intyga att jag har erf av cykelväg där kommunen godkänt ryttare/hästar.

Första exemplet : förutsatt att spillning sparkades undan . Detta utifrån hur gång och cykelvägen trafikerades av det tilltänkta klientelet och inställningen utifrån det - väldigt aktivt . (90 väg precis brevid men motiveringen från hästsidan var att folk ville skritta till ridhus 20 min bort, inte att det inte fanns andra möjligheter ang ridvägar i sig).

Funkade super en längre period men räckte att några ryttare sen "sket" i det hela så var godkännandet indraget.

Andra exemplet (i effekt än idag) : På gång/cykelväg längre ut på landet med mindre "trafik" av fotgängare/cyklister har vi direkt fått godkänt av kommunen att rida och aldrig några problem . (90 väg brevid och begränsat utifrån det att ta sig till ridvägarna) . Dessutom väldigt snälla cyklister de gånger man stöter på dem som saktar ner även de seriösa träningscyklisterna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 386
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp