Paddock-ångest!

Lickety

Trådstartare
Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och nu hade vi bomberad mark som skulle få sätta sig över vintern för att vi fick ta bort så mycket sten - risk för gropar etc.
Nåväl, nu har banan börjat sätta sig och det dyker upp ännu mer sten - stora så in i vassen! :nailbiting:
Plan B har hela tiden varit att i stället anlägga med stenmjöl.
Just nu är läget att ännu mer sten måste bort, eller täckas över, om vi ska ha paddex. Eller så dränerar vi lite bättre, markduk, bärlager, stenmjöl.
What to do? :confused:
 
Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och nu hade vi bomberad mark som skulle få sätta sig över vintern för att vi fick ta bort så mycket sten - risk för gropar etc.
Nåväl, nu har banan börjat sätta sig och det dyker upp ännu mer sten - stora så in i vassen! :nailbiting:
Plan B har hela tiden varit att i stället anlägga med stenmjöl.
Just nu är läget att ännu mer sten måste bort, eller täckas över, om vi ska ha paddex. Eller så dränerar vi lite bättre, markduk, bärlager, stenmjöl.
What to do? :confused:
Ja, den som säger att sten inte växer ur marken har aldrig bort hemma hos mig brukar jag säga Hur som helst skulle jag satsa på dräneringslager (ta bort matjord och så mycket stora stenar som möjligt. Dräneringslager (ca 20-30 cm) vägduk och så stenmjöl på. När stenmjölet sätt sig ordentligt borde det gå att lägga topplager efter smak om man vill ( jag har fortfarande stenmjöl och det är helt okej fortfarande efter 3-4 år )
 
Ja, den som säger att sten inte växer ur marken har aldrig bort hemma hos mig brukar jag säga Hur som helst skulle jag satsa på dräneringslager (ta bort matjord och så mycket stora stenar som möjligt. Dräneringslager (ca 20-30 cm) vägduk och så stenmjöl på. När stenmjölet sätt sig ordentligt borde det gå att lägga topplager efter smak om man vill ( jag har fortfarande stenmjöl och det är helt okej fortfarande efter 3-4 år )
Ja, det är lite så jag resonerar också just nu - stenen lär ju inte sluta växa upp än på ett bra tag då vi gjorde grundarbetet i våras...
 
Ja, den som säger att sten inte växer ur marken har aldrig bort hemma hos mig brukar jag säga Hur som helst skulle jag satsa på dräneringslager (ta bort matjord och så mycket stora stenar som möjligt. Dräneringslager (ca 20-30 cm) vägduk och så stenmjöl på. När stenmjölet sätt sig ordentligt borde det gå att lägga topplager efter smak om man vill ( jag har fortfarande stenmjöl och det är helt okej fortfarande efter 3-4 år )
Har du 0-8 stenmjöl eller 0-4 stenmjöl på banan?
 
Kan man inte bygga ridbanan uppåt istället? Dvs bygga ram, lägga grus över kvarvarande stenar och packa runt om så det blir stabilt och sen paddex ovanpå?

Om paddexen fungerar med det dvs, hört att det fungerar bäst på blöt lerjord med bara lite diken runtom.
 
Om paddexen fungerar med det dvs, hört att det fungerar bäst på blöt lerjord med bara lite diken runtom.
Ja, det var just det... Att bygga med paddex kostar ungefär lika mycket som en stenmjölsbana: dyrare material men man behöver inte dränera och bygga uppåt som på vanliga paddockar. Måste man göra det finns risken för kass och extra dyr paddexbana... :down:
 
Ett alternativ till grus är att i stället köra hit jord och fylla upp paddocken runt stenarna och låta den sätta sig över vintern....
 
Ett alternativ till grus är att i stället köra hit jord och fylla upp paddocken runt stenarna och låta den sätta sig över vintern....
Jord är ju inte jättebilligt det heller (?) om det inte är fyllnadsmassor. Är det fyllnadsmassor finns ju risketn att det förljer med en massa stora stenar med massorna :p
 
Jord är ju inte jättebilligt det heller (?) om det inte är fyllnadsmassor. Är det fyllnadsmassor finns ju risketn att det förljer med en massa stora stenar med massorna :p
Precis... :banghead: Jord kostar som typ stenmjöl, men om planen paddex ska fullföljas så finns fördelarna: a) funkar med paddex, b) behövs inte så tjockt för att täcka stenarna.
Förbaskade stenar! Grävaren kommer och kikar nästa vecka :bow:
 
Så längden du inte schaktar djupt och fyller upp rejält med lager ovanpå så kommer det tränga upp sten. Min ridbana schaktades av för 25 år sedan och då lade vi på stenmjöl och 08 grus och jag har plockat sten efter varje harvning! På våren tränger det upp stora stena och då är bara att ta fram spettet! I somras jämnade jag den igen och lade på 12 CM MacHippo hopp och den är jättefin, men jag räknar med att även fortsättningsvis behöva ta bort en och annan sten!
 
Så längden du inte schaktar djupt och fyller upp rejält med lager ovanpå så kommer det tränga upp sten. Min ridbana schaktades av för 25 år sedan och då lade vi på stenmjöl och 08 grus och jag har plockat sten efter varje harvning! På våren tränger det upp stora stena och då är bara att ta fram spettet! I somras jämnade jag den igen och lade på 12 CM MacHippo hopp och den är jättefin, men jag räknar med att även fortsättningsvis behöva ta bort en och annan sten!
Har du nån markduk? Det tänkte vi ha iaf. Problemet här är att stenarna inte går att få upp med spett för de är för stora. Både jag och maken har provat. Så insats med maskin behövs i vilket fall.
 
Har du nån markduk? Det tänkte vi ha iaf. Problemet här är att stenarna inte går att få upp med spett för de är för stora. Både jag och maken har provat. Så insats med maskin behövs i vilket fall.
Nej, ingen markduk. Men markduken lär väl bara hålla småsten på plats, stora stenar lär väl putta upp duken.
 
Ang markduk så bör du ha ett rejält lager även ovanpå en sådan. Min granne lade markduk direkt på marken och sedan underlaget direkt på denna i sitt ridhus. Det blev inte bra - markduken kom upp genom underlaget på de ställen där slitaget var som störst.
 
Jag tycker att du ska anlita någon som är expert på att anlägga ridbanor.
Det är i regel värt att lägga ner lite extra pengar för att få något som funkar bra.
Jag byggde ridhus nyligen och lät en erfaren person göra underlaget. Det blev jättebra till ett rimligt pris. Lät sedan hen även fixa till uteridbanan som även den blev jättebra.
 
Skriver under på @Ridinglady s sista post .

@Lickety tycker det låter vansinne att lägga pengar på ngt som paddex om du inte har koll på /bra grund i botten på ridbanan läggs .

Ta hjälp av ridbanekunnig entrepeneur . Der är värt det och billigare i slutänden .
 
Senast ändrad:
Jodå, de har gjort paddexbanor med gott resultat tidigare, vi får se vad de säger nästa vecka. Men marken kan vara fel för det materialet - därför funderingarna på byte av plan...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Anläggning Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute? Har inga ridvägar ingen...
Svar
15
· Visningar
2 121
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp