Bukefalos 28 år!

Pälsfällning,ett problem???

A

angelhorse

min valack blir som förbytt när han börja fälla päls ,annars snäll och go.Idag skulle jag longera han bara studsade runt på bakbenen,försökte rulla sig och hör och häpna klia sig på magen????Ett tag trodde jag att det var kolik varning på g....och exakt samma tid förra året blev han som förbytt ,rädd ,trotsig om vartannat.Är det hormonerna som spökar ,han fyller 5 i år..Vad göra???Obs ,det är inget ledarskaps problem,
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

Misstänker att det kliar o de kan få ett förändrat beteende vid päls fällning ell sättning, ev hormonellt ? Själv brukar jag vara tidig på att ge linfrökaka och ibland helklippa hästen i februari så att den hinner få en nyutväxt kort päls till Aprill.
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

Misstänker att det kliar o de kan få ett förändrat beteende vid päls fällning ell sättning, ev hormonellt ? Själv brukar jag vara tidig på att ge linfrökaka och ibland helklippa hästen i februari så att den hinner få en nyutväxt kort päls till Aprill.


Jag ger honom linfröolja som ger en fin och blank päls,annars har mitt
halvblod ,riktig fullblodspäls så jag vill inte riktig hel klippa.ska prova med munkpeppar och ta av täcket så mycket som möjligt ,han kliar sig mycket mer nu än bara för en vecka sedan ,tack för svar:bow:
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

Ja, att ta av täcket kan va skönt, mindre varmt. Vi har ju här 6 pluss ute, vårväder:)
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

Intressant.....Jag köpte min fjording i fjol i mars(mitt i hårfällningsperioden) Han var en nervös och osäker 5 åring.
Med vår"terapi" här hemma hela sommaren och hösten har han blivit som förbytt.
Förra veckan märkte jag att han var spänd och ovanligt lättskrämd.Han lossnar hår så att det står härliga till....
Kan detta verkligen ha ett samband???? För han har fortsatt att vara lite märklig nu också.
Verkligt intressant!!
Fler erfarenheter??
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

min gamla valack blev en b*tch under fällning. kan ge lite extra b-vitamin...funkar bra på min nya häst
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

B-vitamin...Det ska jag pröva .Tack för tipset:bow:
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

har snackat med folk i stallet och det är fler som har "problem"med att deras hästar/ponnyer blir lite förbytta jan-april ,der är därför många hel klipper sina hästar/ponnyer jan/feb för att underlätta pälsfällningen.Dessutom spökar hormonerna "vår känslor"Man lär sig alltid något nytt........:p
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

min valack blir som förbytt när han börja fälla päls ,annars snäll och go.Idag skulle jag longera han bara studsade runt på bakbenen,försökte rulla sig och hör och häpna klia sig på magen????Ett tag trodde jag att det var kolik varning på g....och exakt samma tid förra året blev han som förbytt ,rädd ,trotsig om vartannat.Är det hormonerna som spökar ,han fyller 5 i år..Vad göra???Obs ,det är inget ledarskaps problem,
Hjälp honom på traven genom att massera med gummiskrapa varje dag och sedan en skvätt b-vitamin så här framåt vårkanten är jättebra:)
 
Sv: Pälsfällning,ett problem???

Min ena häst blir alltid sur och grining vid pälsfällning. Jag ger honom linfrön då och jag har fått för mig att det blir bättre av det! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp