Bukefalos 28 år!

pälsfällning, ont

M

mustbeforever

Brukar era hästar få ont när de släpper tex i ryggen?
Brukar ni låta bli att rida isåfall eller rider ni ändå?
 
Min häst har ont av en annan anledning men jag har aldrig hört att en häst skulle få ont i ryggen av att fälla! :confused: Jag skulle inte rida på hästen om den har ont i ryggen.
 
Min pålla blir lite öm, spec iryggen vid pälsfällning. Dessutom så blir hon trött, flåsig och allmänt "trist" i temperamentet. Det som hjälper är att ge B-vitaminer, märks stoooor skillnad på henen om man ger 1 hg varannan dag (som vi alltid gjort med våra pållar vid vår/höst) eller om man ger 1 hg varje dag. Det sistnämnda hjälper ;)
 
hästen blir öm av att den släpper päls, jag trodde det var ganska vanligt.
 
Jo, jag vet att B-vitaminer är bra.
Men du rider henne som vanligt även om hon är öm? eller är hon inte det då hon får b-vit?
 
Har haft en häste som fick väldigt int vid fällningen, gav honom b-vit just då och så fick kan vila dom dagrana då han hade ont!!
 
Min häst reagerar vid rykt när hon fäller, blir sur och kröker hela sidan så att hon ser ut som en banan! Men det märks inget vid ridning.
 
Har också en häst som blir öm i ryggen när han fäller. Han får B-vitaminer och det blir han mycket bättre av. Jag rider honom ändå men jag tar det lite lugnare, rider mest i skogen och kräver inte så mycket av honom. Försöker jag rida ihop honom och samla honom så kan han protestera genom att slå så då är det bättre att ta det lugnt. Jag kör honom också för då reagerar han inte alls!
 
när jag ryktar just på ryggen vid fällning, så märker jag att min pålle är extra känslig där just nu. Och trurig! :eek:
 
hej! många hästar får faktiskt ont litegranna av att fälla.
min arab var jättetjurig och ville inte att jag skulle borsta henne eller rida!! :bump:
 
Men att hästen är öm i pälsen eller huden tvivlar jag inte på, därav det obehagliga med borstningen! :p
 
Nja, hon är som vanligt när hon får B-vitaminer alltså rider jag.

Men min lilla tös är lite knas, hon har typ alltid liite ont i ryggen trots olika "behandlingar". Ska ta ut massören snart igen o kolla, oftast tycker alla som kollar henne att jag bara är för petigt men jag vet inte... Så hon är väl inget bra ex egentligen ;) Fast hon blir ju bättre av B-vitaminer ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: slant98
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 402
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
668
Senast: Ramona
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp