Pålagringar

ac79

Trådstartare
Hej
Nu är jag orolig. Min häst fick i torsdags diagnosen pålagringar på båda bakknäna. Han fick behandling. Tuppcam och kortison. Jag ska ge honom metacam oxå. Han ska gå i liten hage och gå för hand 30 minuter om dagen. Återbesök om 3 veckor.
Han har krånglat med höger galoppen så därför bestämde jag mig för att åka och kolla upp honom på klinik. Vad har ni för erfarenheter av pålagringar. Jag är jättedålig på sånt här. Jag har bara haft kallblod förut och inte råkat på sånt här.
Tacksam för svar.
 
Med behandling försöker man utröna om man kan dämpa symptomen. Problemet är ju kroniska. Vissa hästar kan hållas hyggligt symtomfria med regelbunden behandling, andra går dessvärre inte at hjälpa.
 
Hej
Nu är jag orolig. Min häst fick i torsdags diagnosen pålagringar på båda bakknäna. Han fick behandling. Tuppcam och kortison. Jag ska ge honom metacam oxå. Han ska gå i liten hage och gå för hand 30 minuter om dagen. Återbesök om 3 veckor.
Han har krånglat med höger galoppen så därför bestämde jag mig för att åka och kolla upp honom på klinik. Vad har ni för erfarenheter av pålagringar. Jag är jättedålig på sånt här. Jag har bara haft kallblod förut och inte råkat på sånt här.
Tacksam för svar.

Min ponny har pålagringar i båda bakknän precis som din. Hon fick diagnosen i oktober -13 men har med största sannolikhet haft de bra många år. Hon fick kortison insprutat i lederna och sen åb efter 3v och då ohalt både på gången, longering och böjprov. Veterinären sa då att hon kan behöva sprutas var 6e månad för att hålla i schack men hittils har hon varit jättejättefin. 100% ren exakt hela tiden, peppar peppar. Hon rids som vanligt men vi tänker extra noga på att inte trava och galoppera på för hårt underlag, men i övrigt rider vi dressyr på böjt spår,mhoppar mindre hinder och rider uteritter precis som vanligt.

Anledningen till att vi åkte till kliniken var att hästens kiropraktor såg att hon var svullen på ett av bakknäna och hon var något oren vid samling på volt, vid tömkörning. Dessutom hade hon gått rätt hårt hela sommaren på kanske något för hårda underlag innan de upptäcktes så det är ytterligare en faktor som spelade in. Hon var ren vid "vanlig" ridning men märktes som sagt vid samling.

Idag är hon dock inte oren vid samling :) så pålagringar behöver inte betyda varken avlivning eller promenadridning men samtidigt vet jag många hästar som knappt kan gå i hagen utan att ha ont så det är givetvis väldigt inviduellt!
 
Min erfarenhet (har so far sluppit personlig erfarenhet från egna hästar) är att det är väldigt olika hur pålagringar påverkar hästen. Hur mycket det är, var de sitter, hur "känslig" hästen är, på vilken nivå hästen ska prestera, på vilken nivå hästen kan prestera... Pålagringarna är ju kroniska, men frågan är om problemen kommer att bestå (eller bli värre. Det sista går såklart inte att säga annat än med tiden.) eller om symptomen går att dämpa/få bort. En del hästar har pålagringar och rids och tränas, andra kan med lite vilja gå som sällskapshästar och andra är i princip bara att avliva.

Jag hoppas att det går bra för dig och din häst!
 
Precis som tidigare har skrivit så är pålagringar/ artros kroniskt, men kan innebära olika saker för olika individer. Med hjälp av rätt behandling, rätt tänk i ridning/ träning och en gnutta tur kan din häst vara symtomfri i många år framöver. Med fel behandling, om man inte tänker till vad gäller träningen eller otur så kan hästen bli oridbar. Ja, väldigt olika alltså!

Mitt sto har samma problem i båda bakknäna och det upptäcktes när hon var 16 år (nu är hon 19). För hennes del kan vi inte träna trav och galopp på böjt spår, men rakt spår i måttliga mängder för att hålla henne i form. Jag måste tänka mig för så att underlaget inte är för hårt men absolut inte heller för tungt, som i vissa ridhus. Enligt rekommendation från vet. så backtränar jag henne också för att bygga ryggmuskler, och jobbar över bommar (max 10 min i sträck). Sedan tre år har hon behövt allmänbehandlas en gång, och jag är öppen för att hon kan behöva sprutas/ allmänbehandlas mer återkommande om det skulle bli värre. Men i dagsläget är hon väldigt pigg och glad och vi rider uteritter 99 gånger av 100. Det tycker hon är fantastiskt, även om det inte är vad jag alltid skulle önska ;). Men hon har gjort allt vad hon kunnat för mig, så nu står mina önskningar tillbaka för hennes välmående.
 
Och, förstås, tömkörning är ju guld värt i uppbyggnaden nu när han ska gå vid hand 30 min per dag (tömkörning utan några krav förstås) samt när hästen har vilat i de tre veckorna. Det tycker jag var otroligt bra för min hästs mentala hälsa, för henne är det stor skillnad att tömköras än att gå promenader i grimskaft. Hon blev ju lite halvt galen av att stå i sjukhage! Och när hon hade vilat och skulle börja röra på sig igen så förlängre jag bara de 30-minutrarna tömkörning så att de blev längre och längre, pö om pö.
 
Tack alla för fina och bra svar. Jag ger honom självklart chansen att fortsätta leva så länge det bara går.
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 134
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 256
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 427
Senast: zooii
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 432
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp