Päls som tovar sig - vad göra?

Ramona

Trådstartare
Alltså, jag ger snart upp på min katt och hans päls. Spelar ingen roll hur mycket jag borstar, det tar ett par timmar så har han stora tovor i armhålorna, på magen och runt öronen.

Han har kattlucka och kommer och går som han vill och missar jag en enda dag av borstning blir det totalt kaos. Har aldrig varit med om en snabbare process, mina perserkatter var inte i närheten av denna djävulspäls!! Under sommaren har det inte varit några problem, utan bara på vintern. Han blev ett år gammal i somras och första vintern bodde vi i lägenhet så detta är nytt för både katten och mig.

Vad är tricket? Jag klipper bort i den mån jag kan, och han tillåter, men vissa tovor är så nära huden att jag inte vågar klippa bort dem. Jag klipper lite och sen nystar jag upp tovorna när de är sådär, men han blir ju som en liten haj och bits. Han hatar det verkligen! Och jag kan ju inte raka av all päls på honom heller, han är ju ute om dagarna.

Vad gör jag?
 
Nej. Hade faktiskt ingen aning om att fodret gjorde att det blev mer tovor.
Vad ska han få för foder för att tovorna ska försvinna?
 
Håller med om ev foderbyte plus att har du tvättat honom? Hårigare katter blir lättare att hantera om man tvättar dem några gånger per år. De fäller dessutom pälsen lättare på våren efter en tvätt :up:
 
Gör som med hästar på lösdrift täcka honom? ;) Annars kaske du kan klippa honom kort men inte raka och pröva foderbyte.
 
Regelbundna bad (helst med efterföljande föning) brukar rekommenderas. Spraybalsam på utsatta punkter. Furminator för att bli av med allt som är det minsta löst.

Nu kan jag ju inte vittna om effekt på tovor, men mina katter har spegelblank päls när de äter färskfoder. (Orkar knappt laga mat till mig själv, så vi kör helt på Mush)
 
@Ramona Eftersom han blir som en liten haj när du klipper så kan det vara värt att testa att ha tratt när du ger dig på tovorna.

Jag kommer följa denna tråden då du inte är ensam om problemet har testat diverse olika balsam och spray men inget vidare resultat tyvärr.
Här vart det att köpa trimmer (Moser max 45 fungerade :love: tyvärr är det ju inte en lösning för dig men ett allmänt tips)
Min Pälsfröken inte ute på egen tass dock vattengalen i allmänhet och balkongfriare)

En hel hög med pepp @Ramona :bump::banana:
 
Nej. Hade faktiskt ingen aning om att fodret gjorde att det blev mer tovor.
Vad ska han få för foder för att tovorna ska försvinna?

Jag märkte stor skillnad på min långhåriga sunkiskorsing (som hade dålig pålskvalite av raskombinationsanledning men fodret gjorde det mycket bättre). Hon fick snabbt tovor på vissa foder (hon lever inte längre så minns inte vad hon åt) och på de bättre behövde jag bara borsta en gång i veckan.

Men tyvärr minns jag inte vad jag gav, testade ganska många olika.
 
Min erfarenhet är att ju mer man klipper desto värre blir tovorna :crazy: Pälsen blir så mjuk och fjunig där man har klippt att det tovar sig än värre. Något som kan hjälpa i vissa fall är att blanda ca 5% äppelcidervinäger med 95% vatten, skaka om och spraya på en handduk och torka katten med det och sedan borsta ut det (eller spraya direkt på om katten accepterar det och borsta ut det). Äppelcidervinägern gör hårstråna lite blankare och därmed blir håren mindre benägna att tova sig. Fungerar på människor också :angel: Lukten försvinner såfort det har torkat och äppelcidervinägern förhindrar också statisk elektricitet och har en viss repellerande effekt mot insekter.
 
Vad rekommenderas för foder?
Jag har inte varit märkestrogen, utan har bytt lite hit och dit mellan 2-3 olika märken.

Tog bort henne för två år sedan, jag minns inte riktigt vilket som funkade bäst. Men gav applaws en period minns jag. Men det är inte ett foder jag rekommenderar efter jag läst om vart ingredienserna var ifrån. Läst att det var katter i USA bland annat som blev sjuka av fodret.
 
Det finns foder som är speciellt för långhåriga katter (antar att det är en långhårig katt du har?) Jag hade börjat med att testa ett sånt foder en period och blir det inte bättre så får man testa ett annat. Det kan vara väldigt olika vilket foder som fungerar. Ett foder som fungerar för en katt fungerar kanske inte alls för en annan :)
 
Vad rekommenderas för foder?
Jag har inte varit märkestrogen, utan har bytt lite hit och dit mellan 2-3 olika märken.
TIll min tovkatt körde jag Royal Canin Hair and skin som just var för katter med "problempäls".
Blev jättemycket bättre bara på ett par veckor och den fick t.o.m. mer täckhår.
Det är dyrt på liten påse, men jag köpte 10 kg för runt 700. Granngården har smakgaranti, gillar inte katten det, får man lämna tillbaka.
Kolla doseringen bara, det är bra kräm i det. Lycka till
 
Jag öppnar upp denna tråden igen för jag blir helt knäpp på dessa tovor. Hur gör människor med långhåriga utekatter? Eller är det bara min som har världens sämsta päls? Jag har ju bytt till ett foder veterinären rekommenderade och kan fick dessutom kattungefoder ett tag i somras när han rasade i vikt för att han jagade och var ute så mycket.

Förra helgen var jag på spa och han var hemma med tillsyn själv. Så har jag spenderat hela veckan att röja upp pälsen för att han inte blev borstad på ett par dagar. Åker iväg och är borta fredag och lördag denna helgen då jag åkte Tjejvasan och kommer hem inatt till en katt som är helt igentovad på magen. Började nysta upp lite imorse och fick bort någon tova, men känner att jag inte pallar mer. Hur kan kattens pälsvård daligen ta mer tid än vad hästarna gör tillsammans liksom?? Jag kan ju inte raka ner en katt som är ute så mycket som han är. Han älskar dessutom att vara ute och det vill jag ju inte ta ifrån honom då vi ju bor så bra.

Just nu tänker jag att jag behöver åka in till veterinären och få lugnande så att jag kan raka bort all päls på magen och vid öronen för han är ju allt annat än beskedlig när jag ska pilla med tovorna.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag öppnar upp denna tråden igen för jag blir helt knäpp på dessa tovor. Hur gör människor med långhåriga utekatter? Eller är det bara min som har världens sämsta päls? Jag har ju bytt till ett foder veterinären rekommenderade och kan fick dessutom kattungefoder ett tag i somras när han rasade i vikt för att han jagade och var ute så mycket.

Förra helgen var jag på spa och han var hemma med tillsyn själv. Så har jag spenderat hela veckan att röja upp pälsen för att han inte blev borstad på ett par dagar. Åker iväg och är borta fredag och lördag denna helgen då jag åkte Tjejvasan och kommer hem inatt till en katt som är helt igentovad på magen. Började nysta upp lite imorse och fick bort någon tova, men känner att jag inte pallar mer. Hur kan kattens pälsvård daligen ta mer tid än vad hästarna gör tillsammans liksom?? Jag kan ju inte raka ner en katt som är ute så mycket som han är. Han älskar dessutom att vara ute och det vill jag ju inte ta ifrån honom då vi ju bor så bra.

Just nu tänker jag att jag behöver åka in till veterinären och få lugnande så att jag kan raka bort all päls på magen och vid öronen för han är ju allt annat än beskedlig när jag ska pilla med tovorna.

Äter han blötmat eller torrfoder? Veterinärer är ofta rätt snabba på att rekommendera olika torrfoder, därav min undran.
 
Han har fri tillgång på torrfoder, men han jagar ju rätt så friskt så han får i sig diverse smådjur också - både fåglar och gnagare.
 
Om man tar en sax med runda spetsar brukar det gåa tt stoppa in ena spetsen mellan skinnet och tovav - nånstans. Så klipper man tvärs av istället för längsmed skinnet så blir risken att klippa i skinnet mindre. När de väl är delade några gånger brukar de vara lättare att pilla loss.
 
Min erfarenhet är att ju mer man klipper desto värre blir tovorna :crazy: Pälsen blir så mjuk och fjunig där man har klippt att det tovar sig än värre. Något som kan hjälpa i vissa fall är att blanda ca 5% äppelcidervinäger med 95% vatten, skaka om och spraya på en handduk och torka katten med det och sedan borsta ut det (eller spraya direkt på om katten accepterar det och borsta ut det). Äppelcidervinägern gör hårstråna lite blankare och därmed blir håren mindre benägna att tova sig. Fungerar på människor också :angel: Lukten försvinner såfort det har torkat och äppelcidervinägern förhindrar också statisk elektricitet och har en viss repellerande effekt mot insekter.
Ättika på en trasa så slipper man sockerkladdet i vinägern. Göra huden surare kan vara bra ibland om den är irriterad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 040
Katthälsa Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
8 393
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 510
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp