Pälsallergi

Sofie.S

Trådstartare
När jag var yngre hade vi hundarna Bichon Havanais och Soft Coated Terrier - de var då listade som allergivänliga hundar.
Nu när jag googlar mig runt så finns det inga allergivänliga hundar.
Det är ju proteinet som man är allergisk mot, men har det inget att göra med om hunden fäller eller inte?

Grunden till mina funderingar är att min man har med vår strävhåriga hund till sitt jobb. Han arbetar inom vården och hans elev mår bra av den här kontakten med hunden. Ingen på boendet är allergisk.
Men nu har en utomstående som ibte vistas så ofta på boendet opponerat sig, MEN, den här personen har själv katt, vilket enligt forskning har mer protein än vad hundar har?
Det är ju givetvis upp till chefen att avgöra.
Men kan man verkligen tåla katt men inte hund?
Finns det inga allergivänliga hundar?
 
När jag var yngre hade vi hundarna Bichon Havanais och Soft Coated Terrier - de var då listade som allergivänliga hundar.
Nu när jag googlar mig runt så finns det inga allergivänliga hundar.
Det är ju proteinet som man är allergisk mot, men har det inget att göra med om hunden fäller eller inte?

Grunden till mina funderingar är att min man har med vår strävhåriga hund till sitt jobb. Han arbetar inom vården och hans elev mår bra av den här kontakten med hunden. Ingen på boendet är allergisk.
Men nu har en utomstående som ibte vistas så ofta på boendet opponerat sig, MEN, den här personen har själv katt, vilket enligt forskning har mer protein än vad hundar har?
Det är ju givetvis upp till chefen att avgöra.
Men kan man verkligen tåla katt men inte hund?
Finns det inga allergivänliga hundar?
Men katt och hund är ju helt olika djur? Självklart kan man vara allergisk mot enbart ett av djuren.

Sen kan man också vänja sig med sitt eget djur. Jag har grym kattallergi men kunde leva med katt. Nu då jag inte klappat katt på flera år blir jag jätteallergisk av att röra katter.
 
Tror t o m att man kan vara olika allergisk mot olika raser. Min dotter har mycket svårare för schäfer än border collie t ex. Och våra pumi går riktigt bra. Katterna här hemma undviker hon att klappa, men klarar i övrigt ganska bra. Det har blivit värre sen hon flyttade hemifrån och inte utsätts för det hela tiden. Hon hade egen ponny när hon bodde hemma, men är nu ganska känslig för häst.
Så jag tror det kan ändra sig med individer, raser, kringliggande faktorer.
 
Man kan vara allergisk mot olika saker och såklart olika arter.
De raser som brukar kallas allergivänliga fäller inte så de sprider väl sina allergener mindre. Betyder dock inte att alla tål dem.
 
Det går tom att vara allergisk mot enbart viss individer inom samma ras och absolut att man kan reagera olika på olika arter.
Man kan också vänja sig vid vissa individer medans för andra allergiker blir det tvärt om, att allergin utvecklas åt det sämre om man ständigt utsätts. Därför kan jag förstå om en allergiker väljer bort att bli utsatt för något som den kan vara känslig emot.
 
Pälsdjursallergi är svårare än man tror. Det är inte så att man kan vara mer allergisk mot en viss specifik ras än en annan. Det finns alltså inte några allergivänliga raser. Alla hundar bär på allergener, men i olika mängd.

Allergerna sitter i hud, saliv och hanhundskiss. Precis på samma sätt som alla hundindivider bär olika mycket av olika allergener så reagerar människor olika mycket på de olika allergenerna. Dvs, en hund som kodar extra mycket för en viss protein kan vara värre för en allergiker medan en annan allergiker som reagerar på andra protein kanske inte känner av hunden alls.

Hur höga halter allergener en hund bär på varierar både inom ras, men även inom en och samma valpkull(!). Att vissa raser som kallas för sk ”allergenvänliga” skulle vara det har avfärdats av forskare. Däremot sprider ju inte fällfria pälser hudallergenerna på samma sätt som en fällpäls (så har jag förstått det). Men vissa allergiker reagerar som sagt mest på exempelvis saliv och då kvittar såklart pälsvarianten. Med det sagt kan allergin fortfarande variera och långhårspälsar är inte lika med värre, utan det beror som sagt på halten allergener den bär på. Därför kan exempelvis en korthårig hund vara betydligt värre än en långhårig och vice versa.

Det går att vänja sig vid vissa individer, men det kan lika gärna gå åt andra hållet och alltså försämra ens allergi. Så där gäller det väl att känna av för den berörde. :)

Oftast reagerar folk värre på katter som jag förstått, men det verkar vara väldigt individuellt även det.

Edit: Skrev detta inlägg mellan plugg och @Voff hann posta en kortare variant emellan. :angel:
 
Självklart kan man tåla katt men inte hund men det är även olika hur man reagerar på olika raser och olika individer men också i vilken ålder de är. Valpar och kattungar ger oftast mer allergiska symptom än vad en vuxen individ gör. Det är samma sak med katter, olika individer och olika raser ger olika mycket symptom och vissa inga alls. Jag reagerar mycket mer på gula katter och värst verkar gula katter med mycket vitt vara, än vad jag gör på andra färger, där verkar hårlaget i övrigt ha mindre betydelse.
Man kan också reagera starkt på en individ i början för att sedan bli mindre allergisk när kroppen har vant sig vid den. Så är det med den katt jag har nu. I början var jag tokallergisk mot henne men sedan hon flyttade in (stallkatt som en dag valde att bosätta sig inne från att inte ha velat vara inne alls, nu vill hon inte vara ute alls) så är jag inte alls lika allergisk mot henne. Värst är det oftast vid tillfälliga kontakter både med hund och katt.
Det finns inga allergivänliga raser för det som en reagerar på reagerar inte en annan på. Pudel som förr ansågs vara en allergivänlig ras reagerar jag lika mycket på som schäfer som jag är jätteallergisk mot. De raser jag inte brukar reagera på är annars raser utan underull. Underullen verkar vara den gemensamma triggande faktorn för just mig.
För min del ger en hund som duschas iallafall en gång i månaden mindre allergiska symptom än en hund som duschas mer sällan och så har jag märkt att det är för fler.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 865
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp