Pälslös fläck på bakben

EllenCla

Trådstartare
Hej har en fråga om hästens vård. Min häst har fått en märklig pälslös fläck på ena bakbenet. Det lossnar lite torkad hud/smuts och som små pälstussar från fläcken. Har ingen aning vad detta är eller vad det kan bero på. Tacksam för svar om ni har några tips eller förslag på hur man antingen kan få bort det eller vad det är🙂
872A8095-DA23-407A-8B56-3610AF30AD67.jpeg
 
Min häst får så där på benen i samband med fällningen. Lite mjöligt/mhälligt och hårlöst. Hon har aldrig problem annars så jag låter det bero och försöker borsta så lite som möjligt för det blir värre ju mer jag grejar.
 
Det kliar inte på henne och detta är den ända fläcken hon har, men tror att det kanske är det som Tualma skrev. Finns det något namn på åkomman eller något man kan göra åt det?
 
Jag vet inte riktigt vad det är faktiskt. Någon obalans, lättare hudinfektion gissningsvis iom mjälligheten. När jag hade använt ryktsten för några år sedan och jag lade märke till fenomenet första gången, blev det mer utbrett på skenbenet och då smorde jag med någon lätt antiseptisk kräm, men i övrigt har jag inte gjort något. Hästen verkar inte ha något obehag och det uppkommer/är synbart endast några veckor på våren i samband med fällningen.
 
Så det bästa är helt enkelt att låta det va av sig själv och inte göra något? Jag tvättade det en gång med desinficerande hästschampo men blev ingen skillnad.
 
Jag har iaf gjort så. Vid misstanke om fotskabb eller om hästen uppvisar någon form av obehag vill jag förstås råda till att tillkalla veterinär för bedömning.
Om så inte är fallet skulle jag nog avvakta några veckor och se om det försvinner efter fällningen. Spola bort ev. lera och se till att hästen får tillfälle att torka upp ordentligt under natten. Håll under uppsikt så det inte förvärras. Visst kan du tvätta med Hexocil eller liknande, men om inte hästen har besvär kanske du kan avvakta även med det, så man inte mixtrar ännu mer med hudfloran. Men det är min uppfattning som lekman och baserat på endast ett fall (min egen häst) :). Lycka till!
 
@EllenCla säger som flera : hade inte brytt mig om det annat än haft koll men om det krustar sig mycket lokalt då hade jag gjort som du tvättat lite ytligt med desinficerande .De kan ibland få så vid fällning /någon mindre lokal hårsäcksinflamation.
 
Nu förra häst fick alltid så på benen vid fällning. Mjällig och lossnade små sjok av päls. Kliade inte och försvann när nya pälsen var klar.

Så om det inte kliar el blir sårigt så hade jag nog bara låtit det vara!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
713
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Jo det är såhär att jag för ungefär 2 dagar sedan såg att min ena häst stod & kliade sig på ett träd & när jag tog in honom så hade...
Svar
5
· Visningar
1 202
Senast: SusieQ
·
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: EZMK
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp