Panikångest hos häst?

MoQ

Trådstartare
Hjälp!!
Min älskade häst blir precis stollig , sparkar i väggar , springer runt när hon står inne utan att min andra häst är där.
Det har snarast blivit värre och jag kan i princip inte rida min andra häst efter intaget.
Nu ska den andra säljas, då vi inte riktigt fungerar ihop.
Har ni några tips om vad jag kan göra för att hjälpa hästen?
Lite lugnare när jag är där, men inte mkt....
 
Jag har en som är likadan. Hon brukar bli bättre när hon stått i ett nytt stall under några månader. I ett stall blev hon dock aldrig lugn. I ett annat stall blev hon lugn från första stund. I hennes fall har det varit stor skillnad om hon har fönster i boxen eller inte.

Jag ser det inte som panikångest utan stress. Min häst gick i flera år i en verksamhet där hon aldrig var ensam och hon blev otrygg utan andra hästar omkring sig. Det har långsamt blivit bättre med åren.
 
Hjälp!!
Min älskade häst blir precis stollig , sparkar i väggar , springer runt när hon står inne utan att min andra häst är där.
Det har snarast blivit värre och jag kan i princip inte rida min andra häst efter intaget.
Nu ska den andra säljas, då vi inte riktigt fungerar ihop.
Har ni några tips om vad jag kan göra för att hjälpa hästen?
Lite lugnare när jag är där, men inte mkt....
Det är inte panikångest, det är dödsångest. Det är den naturliga flockinstinkten som säger henom att hen kommer dö när hen blir ensam. Att vara ensam som häst innebär döden i naturen så att det stressar är något helt naturligt. Generna är ju desamma oavsett om hästen är född i fångenskap eller som vild. Man får vänja sakta och mycket försiktigt och för vissa går det ganska enkelt medans andra aldrig kan vara lugna ensamma.
 
Har haft en drös med sådana hästar som inte kan bli lämnade ensamma i stallet. Att träna en sådan häst att vara ensam genom att lämna den ensam fungerar oftast inte, de blir panikslagna och lär sig bara att det är fruktansvärt hemskt att vara själv. En panikslagen häst lär sig ingenting. Det enda sättet det har fungerat, eller blivit hanterbart på har varit att aldrig lämna hästen ensam, att den blir trygg i att den inte kommer att bli ensam, först då brukar de kunna vara ensamma för de är trygga. Lite bakvänt, men folk som låter hästen fara runt i panik och säger att "den vänjer sig" är inget bra sätt utan väldigt förlegat.
 
hade en sån häst.provade ha henne ensam.Det som blev svårt med henne var att när man lämnade stallet med andra hästar och hon blev ensam fick hon panik och likadant så fort någon kom in i stallet igen vare sig det var en häst eller människa.Smög mig på henne när hon stod själv, och då kunde hon stå lugnt och tom sova....
 
Det är inte panikångest, det är dödsångest. Det är den naturliga flockinstinkten som säger henom att hen kommer dö när hen blir ensam. Att vara ensam som häst innebär döden i naturen så att det stressar är något helt naturligt. Generna är ju desamma oavsett om hästen är född i fångenskap eller som vild. Man får vänja sakta och mycket försiktigt och för vissa går det ganska enkelt medans andra aldrig kan vara lugna ensamma.

Jag skulle nog våga påstå att dödsångest år det inte i sammanhanget .
Däremot stress och ångest att vara separerad från trygghet /flock . Det är ändå stor skillnad på det och DÖDSångest faktiskt rätt rejält.
 
Hjälp!!
Min älskade häst blir precis stollig , sparkar i väggar , springer runt när hon står inne utan att min andra häst är där.
Det har snarast blivit värre och jag kan i princip inte rida min andra häst efter intaget.
Nu ska den andra säljas, då vi inte riktigt fungerar ihop.
Har ni några tips om vad jag kan göra för att hjälpa hästen?
Lite lugnare när jag är där, men inte mkt....
Vänja jättelångsamt och se till att din häst inte blir lämnad utan är den som lämnar. Tex du ta in henne först utan att det är någon annan häst i stallet med mat i boxen. Och sen går och hämtar din andra. Så förhoppningsvis lär hon sig det fast det är skitjobbigt stt vara själv att hennes polare kommer snart.
Alltså börja så och sen succesivt uttöka ensamhetsträningen.
 
Har haft en drös med sådana hästar som inte kan bli lämnade ensamma i stallet. Att träna en sådan häst att vara ensam genom att lämna den ensam fungerar oftast inte, de blir panikslagna och lär sig bara att det är fruktansvärt hemskt att vara själv. En panikslagen häst lär sig ingenting. Det enda sättet det har fungerat, eller blivit hanterbart på har varit att aldrig lämna hästen ensam, att den blir trygg i att den inte kommer att bli ensam, först då brukar de kunna vara ensamma för de är trygga. Lite bakvänt, men folk som låter hästen fara runt i panik och säger att "den vänjer sig" är inget bra sätt utan väldigt förlegat.

Jag håller verkligen med om att det inte går att lära en panikslagen häst något , (oavsett vad det må vara) som du skriver !

Däremot är det ju otroligt ovanligt att man har jättemånga hästar genom åren som inte fixar att kunna vara själv i stallet på olika tider och att övriga hästar i stallet inte kan komma och gå utan att hästen i fråga får panik .

Får man det problemet med många hästar tror jag det handlar om något helt annat i grunden - tex att hästarna över lag inte är exponerade för ändringar i rutiner /träning, att tolerera att förändringar i vardagen kan ske allmänt .
 
Senast ändrad:
hade en sån häst.provade ha henne ensam.Det som blev svårt med henne var att när man lämnade stallet med andra hästar och hon blev ensam fick hon panik och likadant så fort någon kom in i stallet igen vare sig det var en häst eller människa.Smög mig på henne när hon stod själv, och då kunde hon stå lugnt och tom sova....

Kanske den ”gav upp” och ställde sig ”att sova” ? :confused::cry:
Tyvärr responderar de ju ibland med att ge upp på det sättet.
 
Min gamle häst var lite sån, fick tuppjuck om han blev lämnad själv i stallet. Man kunde inte ställa honom i box eller binda upp honom, men stå lös på gången gick bra, så där fick jag vackert stå ibland när vi väntade på hovslagaren...
Han blev helt bra från detta när vi flyttade till stort stall där hästarna åkte in och ut på dagarna olika tider, och han inte kunde ha översikt över hela stallet. När vi flyttade därifrån så var jag orolig hur det skulle bli i nya stallet som var mindre och med fastare rutiner, han hade vissa återfall (oftast med min syster, så hon borstade och sadlade honom i hagen ibland...) men var i överlag mycket bättre.
 
Jag håller verkligen med om att det inte går att lära en panikslagen häst något , (oavsett vad det må vara) som du skriver !

Däremot är det ju otroligt ovanligt att man har jättemånga hästar genom åren som inte fixar att kunna vara själv i stallet på olika tider och att övriga hästar i stallet inte kan komma och gå utan att hästen i fråga får panik .

Får man det problemet med många hästar tror jag det handlar om något helt annat i grunden - tex att hästarna över lag inte är exponerade för ändringar i rutiner /träning, att tolerera att förändringar i vardagen kan ske allmänt .
Otroligt ovanligt? Menar du att jag hittar på? Eller vad menar du?
Nu har hästarna varit på det viset när jag har fått dom och blivit bättre med tiden. Det är väl något i personligheten hos dessa hästar jag fastnar för. Nu förstår jag inte varför jag ska sitta och försvara hur/varför mina hästar varit på ett visst sätt inför dig. Det är otroligt tröttsamt :banghead:
 
Jag håller verkligen med om att det inte går att lära en panikslagen häst något , (oavsett vad det må vara) som du skriver !

Däremot är det ju otroligt ovanligt att man har jättemånga hästar genom åren som inte fixar att kunna vara själv i stallet på olika tider och att övriga hästar i stallet inte kan komma och gå utan att hästen i fråga får panik .

Får man det problemet med många hästar tror jag det handlar om något helt annat i grunden - tex att hästarna över lag inte är exponerade för ändringar i rutiner /träning, att tolerera att förändringar i vardagen kan ske allmänt .
Det beror nog snarare vad man har för hästar. Har man enbart "färdiga" hästar, dvs. färdiginridna, skolade, tävlade, hanterade på tävlingar och meetings sedan innan så ja, då kanske det är ovanligt men inte med unghästar, inte med hästar som vuxit upp utan särskilt mycket inblandning av människor, inte med hästar som bott på samma ställe hela sitt liv och alltid gått ihop med samma kompis, inte med hästar som inte tävlas/tränas på bortaplan och inte heller med verksamhetshästar. Du vet, alla hästar är inte tävlande halvblod. Dessutom är det vanligt att en häst som är van vid att vara ensam ändå panikar när hen blir svårt sjuk. Det ligger i hästens natur att inte vilja vara ensam och att det stressar även en tillsynes lugn häst att vara ensam vet man. Det syns på ett enkelt blodprov. En häst vet att hen inte klarar sig ensam och precis som vi får lära henom varligt att vi inte är rovdjur som ska äta upp henom när vi vill upp på dess rygg så får vi också lära henom varligt vid allt annat märkligt vi vill utsätta hästen för som inte ligger i dess natur. Det finns inget självändamål med att utsätta hästen för scenarion som troligen aldrig kommer ske och dessutom finns det väldigt många hästar som är så stressade att de har magsår. De kanske inte visar sin stress synligt för den genomsnittliga människan men hästen far precis lika illa ändå. Det alla borde fråga sig är vilket liv vi vill ge våra hästar. Inte bara om hästen kan anpassa sig till det vi vill oavsett vilket pris hen får betala.
 
Kanske den ”gav upp” och ställde sig ”att sova” ? :confused::cry:
Tyvärr responderar de ju ibland med att ge upp på det sättet.
Kanske, men man kan tycka att var det så hemskt vilket jag tror hon upplevde när hon blev lämnad, så skulle hon inte vila ett bakben och slummra?Speciellt inte då hon annars var en flyktbenägen häst.Ensam i transport uppförde hon sig inte alls sådan
 
Min gammelman kunde ej vara själv inne i stallet. Inga problem ute. Blev lugn när jag var bredvid honom.
Han var hingst länge, typ 13-14 år.
 
@TinyWiny jag vet inte riktigt vad du baserar ditt svar till mig på ang svaret att ”det är skillnad på om man bara haft färdiga tävlingshästar eller hästar utifrån andra förhållanden - unghästar, få hästar isolerat osv” .

Det känns som du drar något antagande vad jag har haft för hästar utifrån någon ”kategori” ? :confused:

Jag har haft hästar i 40 år och alla kategorier . 2 hästar i isolerad ”skyddad” miljö . Unghästar. Tävlande och tränande hästar . Mindre stall, större stall.

Tycker det blir konstigt med din vinkel och det du verkar anta att det blir skillnad att verkligen se till hästarna och ”missat tecken på stress” etc ?
Det känns jättekonstigt att få ett sånt inlägg /antagande för att man svarar att nej -hästen har nog inte dödsångest rent ut, när den reagerar och inte vill vara själv.

Fö ang tidigare respons på mitt inlägg @Lindsen så headbangande :banghead: tycker jag är en rejält märklig grej allmänt att svara med - det finns nog inget som överstiger den att fullkomligt idiotförklara folk med/svara med allmänt . Jag har öht inte skrivit något om dig och dina hästar och vet inget om dem. Så din tolkning och :banghead: som svar blir bara trist.
 
@TinyWiny jag vet inte riktigt vad du baserar ditt svar till mig på ang svaret att ”det är skillnad på om man bara haft färdiga tävlingshästar eller hästar utifrån andra förhållanden - unghästar, få hästar isolerat osv” .

Det känns som du drar något antagande vad jag har haft för hästar utifrån någon ”kategori” ? :confused:

Jag har haft hästar i 40 år och alla kategorier . 2 hästar i isolerad ”skyddad” miljö . Unghästar. Tävlande och tränande hästar . Mindre stall, större stall.

Tycker det blir konstigt med din vinkel och det du verkar anta att det blir skillnad att verkligen se till hästarna och ”missat tecken på stress” etc ?
Det känns jättekonstigt att få ett sånt inlägg /antagande för att man svarar att nej -hästen har nog inte dödsångest rent ut, när den reagerar och inte vill vara själv.

Fö ang tidigare respons på mitt inlägg @Lindsen så headbangande :banghead: tycker jag är en rejält märklig grej allmänt att svara med - det finns nog inget som överstiger den att fullkomligt idiotförklara folk med/svara med allmänt . Jag har öht inte skrivit något om dig och dina hästar och vet inget om dem. Så din tolkning och :banghead: som svar blir bara trist.
Du skrev att det är otroligt ovanligt att hästar inte kan vara ensamma. Jag anser inte att det är otroligt ovanligt utan att det beror på vilken typ av hästar man har omkring sig. Jag antar inget alls. Jag utgår ifrån det du skriver.

Du kanske ska läsa vilket inlägg jag svarade på? Huruvida det är stress eller dödsångest är vi helt enkelt oense om. Jag anser att en individ som vet att situationen hen befinner sig i kan leda till döden har dödsångest och det anser inte du. Att människor missar tecken på stress hos hästar är så vanligt att det är sorgligt. Jag utgår iallafall ifrån att det är orsaken. Jag vill inte tro att människor bara skiter i att hästen är stressad utan att göra något åt det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: mily
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp