Pankreatit

ExtraW

Trådstartare
Hej!
Min 2-åriga Whippet fick akut pankreatit (hon är bättre nu) och jag skulle gärna höra vad ni har för erfarenheter av denna diagnos. Vad har ni gett era hundar för mat efter de tillfrisknat? Har de återinsjuknat? Vet ni vad som utlöste pankreatiten?

Min hund är som sagt en 2-årig Whippettik. Aldrig varit i överhull utan snarare åt det tunna hållet. Aktiveras minst två timmars skogspromenad då hon mestadels är lös dagligen, oftast mer. Tränas aktivt i agility 1-2 gånger i veckan. Kör även spår, sök och trickträning. Är alltid med mig, lämnas aldrig ensam. Har flera hundkompisar hon träffar ofta. Har ätit Magnusson meat and biscuit i över ett år. Är alltid jättebra i magen. Belönar även med diverse hundgodis, korv, kokta inälvor, ostbitar, köttbullar, men enbart i små mängder, aldrig blivit dålig innan.

Hon fick plötsligt diarré som höll i sig i 2 dygn, först var hon opåverkad av detta men fick andra dygnet ont i magen och blev slö, åkte då akut till vet som bekräftade pankreatit.
 
Lagotton fick det. För hennes del var det troligtvis njurfodret som var orsaken (hon hade njursvikt, njurfoder innehåller färre protein men mer fett än normalfoder).
När hon fick lågfettfoder (royal canin gastro intestinal low fat körde jag) så gick det över. Hon behövde aldrig läggas in tack och lov.
Pga njurarna fick jag sen kombinera njurfoder och lågfett-foder, det gick det med.
 
Tack gör svaret! Det är gastro intestional low fat som hon får nu och mår tack och lov bra nu, men jag är fullständigt livrädd att hon ska bli sjuk igen
 
Åt Royal Canon Sensitivity Control i 1,5-2 månader. Uppföljande prov visade helt normalt. Gick då över till vanligt foder igen men inget högenergifoder då det innehåller mycket fett.
Inga köttbullar som belöning något mer (en intensiv vecka med flera träningar, kurser och tävlingar ledde till överdrivet mycket köttbullar som sannolikt utlöste pankreatiten då köttbullar är feta).
 
Hej!
Min 2-åriga Whippet fick akut pankreatit (hon är bättre nu) och jag skulle gärna höra vad ni har för erfarenheter av denna diagnos. Vad har ni gett era hundar för mat efter de tillfrisknat? Har de återinsjuknat? Vet ni vad som utlöste pankreatiten?

Min hund är som sagt en 2-årig Whippettik. Aldrig varit i överhull utan snarare åt det tunna hållet. Aktiveras minst två timmars skogspromenad då hon mestadels är lös dagligen, oftast mer. Tränas aktivt i agility 1-2 gånger i veckan. Kör även spår, sök och trickträning. Är alltid med mig, lämnas aldrig ensam. Har flera hundkompisar hon träffar ofta. Har ätit Magnusson meat and biscuit i över ett år. Är alltid jättebra i magen. Belönar även med diverse hundgodis, korv, kokta inälvor, ostbitar, köttbullar, men enbart i små mängder, aldrig blivit dålig innan.

Hon fick plötsligt diarré som höll i sig i 2 dygn, först var hon opåverkad av detta men fick andra dygnet ont i magen och blev slö, åkte då akut till vet som bekräftade pankreatit.


Min 8 åriga pudelgrabb fick det, var nog för ungefär 1 år sen. Började när mamma och pappa hämtade mig på flygplatsen (hade varit på semester) och han bara började vibrera i min famn, var väldigt spänd och uppdragen i buken samt hade diarré.

Han fick ligga inne två dagar med dropp och var väldigt medtagen, men nu är han pigg och fräsch igen (peppar, peppar!)

Veterinären sa för fett foder under för lång tid. Han äter nu detta:
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/bozita/bozita_naturals/537323

Och lär nog få fortsätta göra, jag vågar inte mixtra något mer med maten!
 
Hej,kan börja med att säga att pankreatit inte är helt ovanligt hos Whippet, förmodligen finns det någon ärftlig disposition. Min Whippet-tik har fått det men jag har fått henne på rätt köl igen genom att ge henne hemlagad fettfattig mat (under 10%) och mer kolhydrater T.ex. kyckling,mager fisk,ris, potatis,pasta.Hon får mat morgon o kväll samt ett mellanmål bestående av långfil o en gnutta jordgubbskräm. Eftersom pankreatit kan bli kronisk kommer jag att fortsätta så här hennes liv ut eftersom en pankreatit i värsta fall kan bli dödlig. Kom bara ihåg att kolla kalori-innehållet i maten så att det varken blir för mycket eller för lite. Min lilla Tyra Älskar sin nya diet. Och det är inte så besvärligt, gör en större laddning o frys in i portionspåsar. Lycka till!
 
Vinthundar i överlag är oftast känsligare mot mycket fet mat. Min Whippet klarar sig bra på Mush Barf (den gröna) som är ganska fettsnålt.
Mitt största råd, som många andra skrev, kolla över mängden fett din hund får i sig då det är en stor "trigger".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sorry för ännu en fodertråd :o Har en 2-årig Whippet-tik som alltid varit frisk men för några månader sedan fick akut pankreatit. Tack...
Svar
18
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp