Parkörning

Sofie.S

Trådstartare
Hej!
Har en shetlandsponny under inkörning och drömmer mig bort om att skaffa en till så småningom. Någon som har erfarenhet av parkörning?
Finns det kombinerade vagnar för att köra enkelt eller med två?
 
Ja - och olika system för det.

Enklast är en vanlig lång stång och storsvängel samt svänglar och draglinor.
Sen fist det kortstång, som hästarna inte bromsar med utan där linorna är utbytta mot skaklar.
Sen är där skackelreden med en ännu kortare stång som inre skaklarna löper mot.

Ibland är det separat stångfäste och ibland får man sätta den i skackelfästet. Så många olika varianter med sina för och nackdelar. Men först ska du tömköra i par - mycket. Så det är ett tag till det är dags.
 
Sitter och drömmer än så länge. Funderade på om det fanns en rockard som går att kombinera för enkel/parkörning då jag ska köpa en ny här i dagarna.
 
Finns säkert, eller så tittar du efter vagn. En liten flakvagn med två sådana dragare framför gör mycket nytta!
 
Sitter och drömmer än så länge. Funderade på om det fanns en rockard som går att kombinera för enkel/parkörning då jag ska köpa en ny här i dagarna.
Det finns nån rockard som går att sätta parstång på.
Men helt ärligt, jag skulle inte göra det! När du kör rockard enbet så har du öglor som du lägger skaklarna i och när du sitter i rockarden ska det vara nåt kilos tryck i öglorna (de lärde tvistar om hur mycket tryck man ska lägga där - den diskussionen kan vi kanske hoppa över just i den här tråden...)
När du kör par med parstång så finns det egentligen inget som hjälper till att stabilisera parstången uppåt/neråt utan det kan teoretiskt sett bli väldigt ostabilt att köra. Har du rockarden exakt perfekt balanserad så du kan sitta i den i balans, med parstången upplyft, och du kan sitta så exakt stilla hela körturen - då kanske. Men jag skulle, som sagt, inte rekommendera det.

Jag har lyckats pussla ihop ett par med mina shetlandsponnyer, men har för tillfället inte några ponnyer att köra par med.
Här är utrustningen inte helt idealiskt tillpassad, men det kanske ändå kan fungera som inspiration. Till den här vagnen har jag även skaklar så jag kan byta ut parstången om jag vill köra enbet. Har dock inte testat det än, vet inte om det går att få loss skruvarna :P
13445818_10153728737197404_5369114008605569925_n.jpg

Här syns det lite bättre hur parstång o svänglar är konstruerade
13445324_10153728584882404_935532339858804828_n.jpg


 
Senast ändrad:
Så en flakvagn med parstång är mer att rekommendera än en rockard med parstång. Säger sig ju självt egentligen att fyra hjul är stabilare än två. :)
 
Så en flakvagn med parstång är mer att rekommendera än en rockard med parstång. Säger sig ju självt egentligen att fyra hjul är stabilare än två. :)
exakt så... :)

Själv drömmer jag om en modern vagn med en fjäder som håller parstången uppe. Jag ser ju själv att min vagn inte är helt idealisk på den punkten - fast jag har lite olika inställningar att testa först... Ska bara ha två ponnyer att köra med först... (vänstra ponnyn ovan har flyttat)
 

Liknande trådar

Körning Finns det någon ordentlig vagnsmakare i södra sverige? Har en dos a dos vagn som är renoverad och i superfint skick, men den har järn...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: Sleepy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Blossom
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp