Päronvälling

smedsussie

Trådstartare
Minns att jag i barndomens dagar fick något hos farmor som hon kallade päronvälling.
Minns även att det var gråpäron och troligen mjölk i den, men kommer inte ihåg vad som ingår mer (minnet falnar en del på typ 30 år...).

Finns det någon vänlig själ på Buke som kan tänkas ha recept på päronvälling? Har googlat men inte hittat något. :(

Tack på förhand!
 
Enl. Kajsa Warg:
Koka 50 g havregryn i 5 dl vatten. Passera massan när de blivit mjuka, späd med 8 dl mjölk och värm, smaksätt med riven mandel (4 söt- & 2 bitter-) och lite salt.
Skala och tärna 8 päron, koka mjuka i 5 dl vatten, 50 gr socker och en bit ingefära.
Blanda päron+spad i vällingen direkt före servering.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
36 194
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 198
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 053
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp