Partisan 655

Jo det stämmer, och det var andra hingstar i stallet som bar sig åt som idioter så fort en människa eller annan häst gick förbi.

Mkt beror ju på mödernet också. Samt att alla hästar passar inte ihop, genetiskt.
 
Jag hade en Partisanare.....han var inget kul alls, tyvärr. Köpte honom då han var 6 månader, han var då hur snäll och lätthanterlig som helst. Visades sedan som tvåårig hingst och rekommenderades vidare. Sen verkade det som det "slog över". Han kastrerades då vi inte, trots lång vana av unghästar, inte klarade ut honom. Inridningen tog en evighet...Då vi väl kom upp på honom till slut var han väldigt speciell. Han kunde gå hur bra som helst under vissa dagar och sen var han som förbytt......Rörde sig underbart och hade "scoop". Ja det var en häst som syntes, men vad hjälpte det. Han såldes till en mycket duktig dressyrryttare och vann en hel del MSV klasser.....Enligt henne var han dock lite tokig livet ut.....Stammen var Partisan-Callaghan-Nepal-Cosmos xx.
 
Sv: Partisan 655

Har en partisan avkomma som e en otroligt härlig kille med mycket hjärna och egna ideer... Vill gärna bestämma.. så de gäller att visa var skåpet ska stå... dock är han fin att titta på...
 
Sv: Partisan 655

Är det någon mer härinne som har häst e. Partisan? Skulle vara väldigt intressant att veta hur de är i temprament, vad de gjort, osv. Har själv ett sto e. honom :love: Gav han verkligen så skarpa avkommor som det har ryktats om? Nog för mitt sto har egna ideer, men inte är hon så skarp inte :smirk:
 
Sv: Re: Partisan 655

Jag hade en Partisanare.....han var inget kul alls, tyvärr. Köpte honom då han var 6 månader, han var då hur snäll och lätthanterlig som helst. Visades sedan som tvåårig hingst och rekommenderades vidare. Sen verkade det som det "slog över". Han kastrerades då vi inte, trots lång vana av unghästar, inte klarade ut honom. Inridningen tog en evighet...Då vi väl kom upp på honom till slut var han väldigt speciell. Han kunde gå hur bra som helst under vissa dagar och sen var han som förbytt......Rörde sig underbart och hade "scoop". Ja det var en häst som syntes, men vad hjälpte det. Han såldes till en mycket duktig dressyrryttare och vann en hel del MSV klasser.....Enligt henne var han dock lite tokig livet ut.....Stammen var Partisan-Callaghan-Nepal-Cosmos xx.

Jag har varit medryttare på en Partisan-häst, som var lite liknande. Mycket kapabel häst i både hoppning och dressyr, men ridbarheten kunde verkligen varit bättre. I hanteringen var han en riktig pansarskalle, tuff som få. Faktiskt den enda häst jag träffat som verkligen aktivt gått in för att skada människor. Snäll om man höll honom under tummen, så att säga, men man var tvungen att passa honom precis hela tiden, så att han inte tog över - och då blev han direkt farlig.

Det positiva man kan säga är väl att det var en snygg och kapabel häst, med mycket personlighet. Nackdelen att han pga sin dåliga ridbarhet aldrig kunde utnyttja sin kapacitet, och att han var farlig att hantera.
 
Sv: Partisan 655

Kul att den här tråden har kommit upp igen :) Det verkar som Partisans temprament går igenom... Har ju själv ett sto, men har då aldrig vart aggresiv mot människor, eller elak. Men det beror ju enhel del på stoet också ;) Sen är hon ju mindre trevlig mot andra hästar, inte så att hon är direkt elak där heller, men hon har ett stort behov av eget utrymme och väldigt ranghög. Numera räcker det att hon lägger öronen bakåt så flyr de andra :smirk:
Vet någon om Partisan var sådan själv i tempramentet, eller om han var svår att hantera?
 
Sv: Partisan 655

Hej! Vet att denna tråden är typ 5 år gammal men älskar Partisan så jag måste svara ändå!:) Jag har ett sto född 94 efter Partisan som är helt underbart. Mkt personlighet i den hästen. ue: utrillo. Yakette (som hon heter) har gått 1,35. Jag har hört att "partisanare" är hårda i huvudet .min häst är den snällaste hästen som finns och hoppar som en gudinna!:) Men hon är väldigt envis och kan vara mkt hård i huvudet. Min kompis hade en häst efter Partisan och den var folkgalen, men det behöver ju inte bara komma från pappan. Jag tycker att det är synd att hingstlinjen inte finns kvar.
 
Sv: Partisan 655

Jag red som yngre men övergick mer o mer till trav. I början av 90-talet fick jag dock ett "återfall" och var på vippen att köpa en unghäst efter övertalning från flera håll. Minns inte vad han hette men han måste varit född runt 90-91 e Partisan-Abbe. Nu blev det inte av pga olika orsaker och jag la ridningen på hyllan.
När man läst vad som skrivits i den här tråden om Partisans avkommor kanske det var lika bra att jag helt gick över till travet istället...:crazy:

Ändå har jag ju undrat flera gånger vad det blev av den hästen.
 
Sv: Partisan 655

Svarar båda. Ja, det verkar troligt att det var den. Aramis hette han ju också.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 111
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 835
Senast: Sel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 910
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp