Påskliljor = inget för en valp.

AraSlei

Trådstartare
De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin.

Igår på dagen tog jag ut hundarna för en lek- och fotosession på en av ängarna runt huset, eftersom det blommade så vackert, solen sken och det var massor med vår i luften. Några blommor som fanns i mängd och parti var just påskliljor. Som tydligen är giftigt för hund, och supergiftigt för katter, vilket jag inte hade en aning om. Jag kollade glatt på, skrattade och tog kort när valpen, 9 veckor, sprang runt med påskliljorna i munnen :(

Han började få förgiftningssymptom under eftermiddagen/kvällen, med enstaka kräkningar och senare på kvällen även diarré. Han var fortfarande pigg, så jag tänkte inte så mycket på det, förrän han vid 22-tiden började kräkas mer och mer. Det var först då jag började fundera igenom vad han gjort för annorlunda idag, och googlade på påskliljor.
Vid det här laget hade han troligtvis tömt ut det mesta som fanns, det kom bara vatten ur båda ändar. In till veterinären som inte kunde göra så mycket mer än att ge honom en rejäl dos med aktivt kol och vätska upp honom ordentligt, samt ge honom en probiotikados för magens skull. De har ingen möjlighet till observation där, så han fick 4 dl insprutade direkt under huden i stället.
När han fått i sig lite kol och vätska så blev han nästan sitt vanliga jag, och vi kunde åka hem efter någon timme hos vet.
Inatt har han varit galet mammig och sovit på mig i princip, lille skrutten :love:, men han har piggat på sig rejält och i morse härjade han runt med mina skor. Jag har aldrig blivit så glad över att en hund tuggat sönder ett par skor!

Han har förmodligen inte fått i sig så mycket påsklilja, men ändå tillräckligt för att ge en ganska kraftig reaktion.
Jag hade som sagt ingen aning om att påskliljor var så giftiga för hund, och rent dödliga för katt (!), och en valp är så klart mer känslig än en vuxen hund. I Otis fall var det troligtvis vätskebristen som hade kunnat ge problem snarare än det lilla han fått i sig av påskliljor, men jag vågar inte riktigt ropa hej ännu.
Det kan tydligen ge skador på njurarna, och det vet vi ju inget om ännu, även om det inte verkar ha gett några akuta problem.

De flesta vet säkert om att påskliljor är giftiga, men jag ville ändå upplysa de som inte vet om det. Jag har sett mängder med bilder de senaste dagarna med hundar och just påskliljor. En valp är ju i regel mer benägen att undersöka sin omgivning med munnen än vad en vuxen hund är.

DSC_1290.jpg
 
Oh stackars liten :(
Jag hade aldrig tänkt på påskliljor jag heller, förrän för några år sedan när en grannes yttepyttelilla chihuahua blev supersjuk av just påskliljor - så sjuk att hon nästan strök med (men hon vägde typ bara 1,8 kg vuxenvikt). Innan dess har jag knappt ägnat dom en tanke. Och ändå vet jagi bakhuvudet att alla lökväxter är giftiga i någon form:crazy:
 
Oh stackars liten :(
Jag hade aldrig tänkt på påskliljor jag heller, förrän för några år sedan när en grannes yttepyttelilla chihuahua blev supersjuk av just påskliljor - så sjuk att hon nästan strök med (men hon vägde typ bara 1,8 kg vuxenvikt). Innan dess har jag knappt ägnat dom en tanke. Och ändå vet jagi bakhuvudet att alla lökväxter är giftiga i någon form:crazy:

Stackars liten :( Skönt att hon återhämtade sig!

Ja, man har ju det så inpräntat i skallen att alla lökväxter är giftiga, och ändå hade jag inte en tanke på det :crazy::(
Jag ska ägna dagen åt att rensa närområdet på påskliljor kan jag säga!
 
De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin.

Igår på dagen tog jag ut hundarna för en lek- och fotosession på en av ängarna runt huset, eftersom det blommade så vackert, solen sken och det var massor med vår i luften. Några blommor som fanns i mängd och parti var just påskliljor. Som tydligen är giftigt för hund, och supergiftigt för katter, vilket jag inte hade en aning om. Jag kollade glatt på, skrattade och tog kort när valpen, 9 veckor, sprang runt med påskliljorna i munnen :(

Han började få förgiftningssymptom under eftermiddagen/kvällen, med enstaka kräkningar och senare på kvällen även diarré. Han var fortfarande pigg, så jag tänkte inte så mycket på det, förrän han vid 22-tiden började kräkas mer och mer. Det var först då jag började fundera igenom vad han gjort för annorlunda idag, och googlade på påskliljor.
Vid det här laget hade han troligtvis tömt ut det mesta som fanns, det kom bara vatten ur båda ändar. In till veterinären som inte kunde göra så mycket mer än att ge honom en rejäl dos med aktivt kol och vätska upp honom ordentligt, samt ge honom en probiotikados för magens skull. De har ingen möjlighet till observation där, så han fick 4 dl insprutade direkt under huden i stället.
När han fått i sig lite kol och vätska så blev han nästan sitt vanliga jag, och vi kunde åka hem efter någon timme hos vet.
Inatt har han varit galet mammig och sovit på mig i princip, lille skrutten :love:, men han har piggat på sig rejält och i morse härjade han runt med mina skor. Jag har aldrig blivit så glad över att en hund tuggat sönder ett par skor!

Han har förmodligen inte fått i sig så mycket påsklilja, men ändå tillräckligt för att ge en ganska kraftig reaktion.
Jag hade som sagt ingen aning om att påskliljor var så giftiga för hund, och rent dödliga för katt (!), och en valp är så klart mer känslig än en vuxen hund. I Otis fall var det troligtvis vätskebristen som hade kunnat ge problem snarare än det lilla han fått i sig av påskliljor, men jag vågar inte riktigt ropa hej ännu.
Det kan tydligen ge skador på njurarna, och det vet vi ju inget om ännu, även om det inte verkar ha gett några akuta problem.

De flesta vet säkert om att påskliljor är giftiga, men jag ville ändå upplysa de som inte vet om det. Jag har sett mängder med bilder de senaste dagarna med hundar och just påskliljor. En valp är ju i regel mer benägen att undersöka sin omgivning med munnen än vad en vuxen hund är.

DSC_1290.jpg

Usch vad otäckt! Men tur att det fick bra.
Kan bara tillägga att de flesta påskliljor som finns i Sverige är inte av den giftiga sorten som ger njursvikt, till skillnad mot den som finns i USA som framförallt för katt ofta har dödlig utgång (daffodil är våran påsklilja = inte giftig mer än retande för mage/tarm, easter lily är den mycket giftiga sorten, bildgoogla så ser ni skillnaden).

Man kan bli dålig i magen (av olika grad) men sällan något mer än så! Så lite kan du andas ut. Skulle dock ändå för säkerhetsskull kontrollera hans lever- och njurvärden om två veckor för att se att det ej skett någon påverkan.

Det är många veterinärer som inte vet om att den arten som säljs i Sverige är den "snälla arten".
 
Usch vad otäckt! Men tur att det fick bra.
Kan bara tillägga att de flesta påskliljor som finns i Sverige är inte av den giftiga sorten som ger njursvikt, till skillnad mot den som finns i USA som framförallt för katt ofta har dödlig utgång (daffodil är våran påsklilja = inte giftig mer än retande för mage/tarm, easter lily är den mycket giftiga sorten, bildgoogla så ser ni skillnaden).

Man kan bli dålig i magen (av olika grad) men sällan något mer än så! Så lite kan du andas ut. Skulle dock ändå för säkerhetsskull kontrollera hans lever- och njurvärden om två veckor för att se att det ej skett någon påverkan.

Det är många veterinärer som inte vet om att den arten som säljs i Sverige är den "snälla arten".

Tack, det kändes väldigt skönt att höra! :bow:
Jag översatte bara easter lily rätt över till påsklilja :o och fick typ panik. Men eftersom han ändå var hyfsat pigg kändes just vätskeförlusten oroande.
Han är ju snart 10 veckor, så man kanske göra ett blodprov i samband med 12 veckors-vaccinationen då?

Veterinären var lugn, och sa typ att om han fortsätter kräkas är det förmodligen så att han fått i sig något föremål, så då skulle vi komma in idag och röntga + ta blodprov.
 
Tack, det kändes väldigt skönt att höra! :bow:
Jag översatte bara easter lily rätt över till påsklilja :o och fick typ panik. Men eftersom han ändå var hyfsat pigg kändes just vätskeförlusten oroande.
Han är ju snart 10 veckor, så man kanske göra ett blodprov i samband med 12 veckors-vaccinationen då?

Veterinären var lugn, och sa typ att om han fortsätter kräkas är det förmodligen så att han fått i sig något föremål, så då skulle vi komma in idag och röntga + ta blodprov.

Ja gör det för säkerhets skull! Fördelen med vår påsklilja är just att det mycket sällan påverkar njurarna hos hund. Att han mår så pass mycket bättre idag är ett väldigt bra tecken :)
 
Ja gör det för säkerhets skull! Fördelen med vår påsklilja är just att det mycket sällan påverkar njurarna hos hund. Att han mår så pass mycket bättre idag är ett väldigt bra tecken :)

Det ska jag göra, tack! :)
Vad skönt att höra, han är nästan som vanligt idag, förutom att han har druckit lite mer än normalt.
Han har fått lite risavkok + liite ris nu också, så får han bara behålla det med så känns det ännu bättre.

Om du bara visste vad du har lugnat mig, tack så jättemycket!! Kanske kan jag titta på en påsklilja utan att känna hat, någon gång i framtiden :p
 
Easter lily är ju en lilja, inte en narciss. Vi har ju även liljor i Sverige, bara för att rätt ska vara rätt ;)

Stackars Otis, hoppas han kryar på sig. Inte ens jag, som har tre års växtstudier bakom mig, hade ens funderat på att påskliljor var giftiga. Fin blomma liksom, som så mycket annat.

Fin bild iallafall:)
 
Easter lily är ju en lilja, inte en narciss. Vi har ju även liljor i Sverige, bara för att rätt ska vara rätt ;)

Stackars Otis, hoppas han kryar på sig. Inte ens jag, som har tre års växtstudier bakom mig, hade ens funderat på att påskliljor var giftiga. Fin blomma liksom, som så mycket annat.

Fin bild iallafall:)

Sedär ja! Men när jag googlar verkar "lilja" vara ogiftigt för hundar, men jag gissar att de menar en specifik sort fast bara skriver Lilja? :)

Tack!
Det känns skönt att det inte bara är jag som missat att påskliljorna kan vara giftiga, även om det visat sig att de inte är giftiga i den utsträckningen jag först trodde. :p

Tack, jag får trösta mig med att det blev några riktigt fina bilder, som plåster på såren. Otis har väl ingen nytta av dem kanske, men han verkar ha glömt nattens eskapader nu ändå. Han hänger i Laddas öra och morrar och kampar för fullt just nu.. O_o
 
Fysjutton så läskigt! Jag hade ingen aning om att det kunde vara giftigt med sådana för hundarna utan tänkte ju bara "Åh vilka fina bilder!" när jag såg ditt inlägg i bildtråden (eller om det var valptråden). Hoppas verkligen att det inte påverkat njurarna på något vis och att han får må helt jättebra nu framöver.
 
@MiniLi Tack! Det verkar som att det inte är så många som vet om att de kan vara giftiga. Löken ska tydligen vara värst, men även stjälken och blommorna kan ge symptomen som Otis hade, kräkningar och diarré. Han är ju liten, så det var väl förmodligen därför han reagerade så pass starkt som han gjorde på blombladen..

@Red_Chili Ja, det var riktigt läskigt. Nu hade vi ju tur ändå, men det var ingen rolig upplevelse.. Jag känner mig så himla dum som tyckte det var supergulligt när han bar runt på påskliljorna, han såg onekligen supersöt ut.
Tack, jag hoppas likadant! :)
 
@Red_Chili Ja, det var riktigt läskigt. Nu hade vi ju tur ändå, men det var ingen rolig upplevelse.. Jag känner mig så himla dum som tyckte det var supergulligt när han bar runt på påskliljorna, han såg onekligen supersöt ut.
Tack, jag hoppas likadant! :)

Det hade jag också tänkt, att det var supergulligt alltså... Jag har faktiskt inte tänkt alls på vilka blommor/växter som är giftiga för hund eller inte, troligtvis för att mina hundar sällan har intresse för andra växter än vanliga pinnar från träd i skogen. Kanske något jag borde lära mig mer om :o
 
Jag är extremt dålig på vilka växter som är giftiga och vilka som inte är det. Hästar är bra på att skilja på ätbart och inte, det enda man har koll på därifrån är såklart stånds och ekollon i stort sett. Men vad det gäller hundar har jag noll koll. Med anledning av det så låter jag aldrig min hund äta eller tugga på något annat än gräs och pinnar. Är livrädd för att han ska bli dålig för att jag lät honom tugga på något som visade sig vara giftigt.

Skönt att det gick bra!
 
Jag gjorde mig av med mina vackra änglatrumpeter, som jag hade ute varje sommar - blev för skrämd då en bekants valp dog (och den andre valpen blev supersjuk, men klarade sig) efter litet intag av ett blad från den blomman. Vanlig växt att ha sommartid i trädgårdar och som får enorma vackra trumpetformade blommor, men ack så giftiga för främst djur och barn.
 
Men fy så läskigt! Vi har påskliljor över hela tomten, Lasse Liten har som tur är inte visat något intresse för dom. Än. Nu ska vi definitivt hålla koll! Stackars lilla söt-Otis.
 
Jag brukar utgå ifrån att de blommor som inte de vilda djuren äter är giftiga. Rådjuren som brukar mumsa på kyrkogårdar bl a äter aldrig påsklilja. Eller rättare sagt så brukar de hålla sig ifrån alla gula blommor. Däremot så äter de tulpaner, som också är en lökväxt. Vilda djur äter inte heller vitsippor, så då kan man ju tro att även de är giftiga.
 
Ja, det är nog smart att utgå från att det som inte de vilda djuren äter är giftigt. Eller bara hålla hundarna borta från att äta saker utomhus, helt enkelt :p

Vet tyckte vi skulle kolla njurarna redan igår, så vi var inne och tog blod- och urinprov. Men deras maskin ville inte samarbeta, så värdena blev heltokiga på blodprovet. De skulle köra om proven idag eller skicka iväg dem om maskinen fortsatte krångla. Urinprovet såg bra ut iaf, och han är fortsatt pigg :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 297
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 633
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp