Paso Peruano och dess gångarter

skuggi

Trådstartare
Så, min kompis har en Paso Peruano och vi undrar nu lite om deras gångarter, hur man normalt tränar dem och varför.
Det är inte så lätt att hitta en tränare som har erfarenhet, så jag tänkte att buke kanske har :)

Som jag förstått det är det mkt ovanligt att man ens tar fram traven, man jobbar bara med skritt, tölt och galopp.
För mig som gammal islandshästryttare känns det helt förvrängt, jag tycker att jag lärt mig att för att tölt och pass ska bli bra så behöver skritt/trav/galopp sitta som en smäck.

Så, varför travar man inte Paso Peruano?
Är det dåligt att göra det, eller är man bara inte intresserad av traven?

Hoppas på att hitta lite gångartsentusiaster som kan reda ut begreppen.
Jag vet ju vad jag tycker själv, spontant, men vad säger ni?
 
Så, min kompis har en Paso Peruano och vi undrar nu lite om deras gångarter, hur man normalt tränar dem och varför.
Det är inte så lätt att hitta en tränare som har erfarenhet, så jag tänkte att buke kanske har :)

Som jag förstått det är det mkt ovanligt att man ens tar fram traven, man jobbar bara med skritt, tölt och galopp.
För mig som gammal islandshästryttare känns det helt förvrängt, jag tycker att jag lärt mig att för att tölt och pass ska bli bra så behöver skritt/trav/galopp sitta som en smäck.

Så, varför travar man inte Paso Peruano?
Är det dåligt att göra det, eller är man bara inte intresserad av traven?

Hoppas på att hitta lite gångartsentusiaster som kan reda ut begreppen.
Jag vet ju vad jag tycker själv, spontant, men vad säger ni?
Frågan i grunden är väl varför man köpt en Paso och vad man avser använda den till ?
 
För att rida på, hobbynivå, utvecklas tillsammans och allt det där.
Ja det förstår jag men det behövs väl lite specificering ändå vad man vill använda hästen till och utifrån det varför man väljer att köpa en så udda ras gångartsavelsmässigt. Måste den tex trava bra utifrån köparens avsikt ? Vad ska den användas till som sagt och vad är målen ? "Utvecklas tillsammans " säger inte så mycket ffa inte när man valt en så ovanlig ras i fråga om användning och vad den används till utifrån avel ?
 
Ja det förstår jag men det behövs väl lite specificering ändå vad man vill använda hästen till och utifrån det varför man väljer att köpa en så udda ras gångartsavelsmässigt. Måste den tex trava bra utifrån köparens avsikt ? Vad ska den användas till som sagt och vad är målen ? "Utvecklas tillsammans " säger inte så mycket ffa inte när man valt en så ovanlig ras i fråga om användning och vad den används till utifrån avel ?
Tanken är inte att avla eller tävla, eller använda specifika gångarter, man fastnade för en individ då man sen tidigare var gångartsintresserad(islandshäst).
Nu vill man träna sin häst på bästa, hållbara sätt. Vissa tränare menar att denna ras inte ska travas alls, medan andra menar att man behöver använda skritt, trav och galopp för att bygga en bra fysiologisk grund för att hästen ska bli stark, lösgjord och hållbar.
Så, frågan är, vem har rätt?
Kan det bli fel att ta fram traven i en paso peruano? Denna är inte travad och väljer det inte naturligt, men det finns det ju en massa islänningar som inte gör heller om man inte "tvingat" dem.
 
Så, min kompis har en Paso Peruano och vi undrar nu lite om deras gångarter, hur man normalt tränar dem och varför.
Det är inte så lätt att hitta en tränare som har erfarenhet, så jag tänkte att buke kanske har :)

Som jag förstått det är det mkt ovanligt att man ens tar fram traven, man jobbar bara med skritt, tölt och galopp.
För mig som gammal islandshästryttare känns det helt förvrängt, jag tycker att jag lärt mig att för att tölt och pass ska bli bra så behöver skritt/trav/galopp sitta som en smäck.

Så, varför travar man inte Paso Peruano?
Är det dåligt att göra det, eller är man bara inte intresserad av traven?

Hoppas på att hitta lite gångartsentusiaster som kan reda ut begreppen.
Jag vet ju vad jag tycker själv, spontant, men vad säger ni?

Jag har absolut inte kunskap om hur man brukar träna såna.

Däremot tänker jag dels att de kommer från ett ställe där man har en helt annan syn på häst.
Dels är hästen mer ett brukarsredskap och dels är man inte lika brydd i mentala eller fysiska spänningar bara hästen lyder.

De rids ju oftast i rätt rejäl spänning och med låst rygg, för att vara bekväma men fortf se flashiga ut med fladdrande ben(biljarderande oftast) och hög hållning.
De har en rätt speciell fysik som inte direkt borde vara det lättaste att få att röra sig ergonomisk.
Traven verkar svår att få bra och korrekt IOM deras rörelsemönster.
Och sånt brukar man inte lägga tid på i såna länder alltid. Blir de halta är det ju svårare att se än på hästar med mer separerad takt och större gång a la mer straight movers.
Och det är inte alltid man bryr sig i småhältor i såna länder.
Även om det så klart finns toppenfolk med!

Jag skulle utan tvekan försöka forma om dem och få fram ren trav med icke låst rygg.
Men jag må vara dressyrskadad och är ju inte direkt en gångartsentusiast ens på Islänningar.
Men ska man få en frisk häst som håller hade ju iaf jag velat lära den svinga i ryggen och kunna släppa att trycka ner och låsa den.
Då brukar man kunna mildra biljardering och slitaget av det. Utöver muskulära prob i rygg och ev hältor av rygglåsningen sas.

Men med vinklarna många av dem har är det inte någon lätt match, tror jag.
 
Ja, personligen skulle jag ju vilja se lite ryggsving. Jag kan inte se hur det skulle kunna vara dåligt för tölten, ellerhur? På islänningar blir ju tölten oftast bättre om övriga gångarter blir bättre.
 
Tanken är inte att avla eller tävla, eller använda specifika gångarter, man fastnade för en individ då man sen tidigare var gångartsintresserad(islandshäst).
Nu vill man träna sin häst på bästa, hållbara sätt. Vissa tränare menar att denna ras inte ska travas alls, medan andra menar att man behöver använda skritt, trav och galopp för att bygga en bra fysiologisk grund för att hästen ska bli stark, lösgjord och hållbar.
Så, frågan är, vem har rätt?
Kan det bli fel att ta fram traven i en paso peruano? Denna är inte travad och väljer det inte naturligt, men det finns det ju en massa islänningar som inte gör heller om man inte "tvingat" dem.
Ja då blev det ju betydligt tydligare .

Hur gammal är hästen ?
Eftersom det är en väldigt udda ras jmf med islänning jmf vis och avlad enligt användning väldigt specifikt kan det bli svårt att hitta en tränare som förstår ev omskolning av den på ett främjande sätt bland annat . Beroende på ålder utöver det så ju äldre/mer riden den är i traditionell anda så blir det ju även en rejäl utmaning att skola om den dvs bygga om den på ett hälsosamt hållbart sätt .

Är den inte travad alls lär ev omskolning kräva en otroligt kompetent tränare och en duktig lyhörd ryttare för att omskola hästen .

Många hästar håller bättre även om de går i icke dressyrform än för ryttare som ändrar om allt och samtidigt inte riktigt har kunskap om vad en ärlig dressyrform är eller hur man kommer dit . Inkl tränare som vill ändra väldigt mycket med en ryttare/elev som inte riktigt har förmågan
 
Senast ändrad:
Ja då blev det ju betydligt tydligare .

Hur gammal är hästen ?
Eftersom det är en väldigt udda ras jmf med islänning jmf vis och avlad enligt användning väldigt specifikt kan det bli svårt att hitta en tränare som förstår ev omskolning av den på ett främjande sätt bland annat . Beroende på ålder utöver det så ju äldre/mer riden den är i traditionell anda så blir det ju även en rejäl utmaning att skola om den dvs bygga om den på ett hälsosamt hållbart sätt .

Är den inte travad alls lär ev omskolning kräva en otroligt kompetent tränare och en duktig lyhörd ryttare för att omskola hästen .

Många hästar håller bättre även om de går i icke dressyrform än för ryttare som ändrar om allt och samtidigt inte riktigt har kunskap om vad en ärlig dressyrform är eller hur man kommer dit . Inkl tränare som vill ändra väldigt mycket med en ryttare/elev som inte riktigt har förmågan
Den är sex år men bara riden något år då den gått med föl.
Enligt veterinärer och kiropraktorer är hästen mjuk och spänningsfri, men när man ser den röra sig så är det många (tränare och andra) som tycker sig se spänning och därför vill "ändra något". Bland annat har man alltså funderat på om den inte skulle må bra av att kunna få trava.
Islandshästtränare menar ju att övriga gångarter stärker tölten, frågan är om det går att jämföra?
 
Jag känner lite att en häst är en häst.
Det som gäller för andra hästar av samma typ av exteriör och med liknande rörelsemönster etc tror jag alltså är bra även för denna ras.

Muskler, spänningar, leder, balans, tyngdlag etc är samma på alla hästar..
 
@skuggi jag tror inte trav eller inte trav eller x eller y oavsett i ngt sammanhang om vi pratar ridning i sig är avgörande . Ffa inte att det skulle vara skadligt på ngt sätt att trava en häst i sak , även om traven oavsett häst är mer slitande och mindre naturlig för hästarna om de inte arbetas helt korrekt i den utifrån vad som är mest korrekt för stunden för att åstadkomma det man vill på den individen .

Mycket hänger på att ha en duktig ryttare, duktig lyhörd tränare osv, i sammanhanget vilket gäller alla som ska skola om en häst som jobbat /inte jobbat tidigare , i det att man tar det väldigt lugnt . Ffa tränaren som tar på sig att guida ryttaren att skola om en häst helt utifrån naturlig exteriör/användande tidigare osv, har ett stort ansvar .
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 929
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
2 758
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp