påstrykningslappar - finns det?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle önska att det gick att hitta lagningslappar till vattentäta ytterkläder (barnkläder, typ Reima - även till regntäcken m andasfunktion), som det bara är att stryka fast med strykjärnet.
FINNS det något sånt?

Jag har några småhål i hästens "övergångstäcke" som är för pluttiga för att sitta och sy och för stora för att ignorera...
Och jag har en Reimaoverall till aktiva snart 6-årige sonen som är lite ruggad på knäna och det hade ju varit bra att kunna förstärka de där knäna INNAN han nöter hål på dem....
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Jag har inget svar, men är på jakt efter samma sak.
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

på granngården har jag inhandlat täckeslagningslappar...
dom stryks inte dit med strykjärnet utan limmas med medföljande tyglim.
jag lagade ett hästtäcke förra hösten, och det har använt dagligen både förra vintern och denna och inga tecken på att det ska släppa.

tror man fick med tre lappar i olika färger och en liten tub lim.. för under hundringen..
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Till hästtäckena brukar man ju få med ett kit- det kanske inte blir samma färg iofs... Eller så får man fynda ngt second hand ;)
Limma fast är nog det bästa :) Har du bara tänkt laga täcket för att klara säsngen så är silvertejp bra ;)
Annars borde man ju kunna sätta på en söt lapp på overallen- bara du har ordentigt med klister under :) Alltså täta hålet och bara dekorera med lappen :)
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

funkar det att limma på med vanligt textillim? jag fick för mig att det inte håller....

jag har både ett lagningskit till hästtäcke, faktiskt till det som är trasigt :bow:, och flera andra gamla täcken som jag skulle kunna klippa lappar från.
Sonens overall skulle må bra av en förstärkning på knäna, det skulle nog minst dubbla kvarvarande livslängden....
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Limma på lapparna. Är du inte noga med att det ska vara exakt färg så kan du nog hitta lämpligt tyg i vilken tygbutik som helst. Bävernylon borde funka, men glöm inte att impregnera.
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

jag kommer nog klippa bitar från kasserade utegångstäcken, de är förmodligen mer slitstarka än overaller, men har ändå andastyg... (om det nu gör ngn större skillnad när det är fastlimmat)
tack för era tips!
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Har raderat ett par inlägg.
Tänk på att det inte är tillåtet att länka till webbutiker.


/moderatorn
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Det finns självhäftande laglappar i nylonliknande material att köpa ev förstärker jag med superlim under om de lossnar ,funkar i tvätt och håller bra.köpte mina i en större livsmedelsaffär typ stormarknad.
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

tack för info, då får jag leta efter såna! :)
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Okej. Om jag säger såhär då:

På närmaste tyg eller sybehörsaffär finns säkert påstrykningslappar som är vattentäta. Fråga efter det hos personalen. Finns inte det där så pm:a mig så ska jag tipsa om ställen man kan köpa sådana på.

Om du väljer att limma: Tänk på att inte få lim så det syns. Blir jättefult efter ett tag. Alltså om det nu är viktigt...
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

till hästtäcken köpte jag typ "klisterlappar" och lagade mindre hål med (stora är det ju bara nål och tråd som gäller tyvärr). De var i nylon tror jag, vattenavstötande. Borde funka till barnkläder också. Lapparna var alltså förklistrade, men ibland satte jag dit lite extra lim om täckestyget var lite knepigt att klistra på (typ bucas-täckena ala 10 år gamla var svåra att fästa på). Finns att köpa i syaffärer häromkring i alla fall.
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Precis, de brukar kosta en tjuga för 20 x 10 cm och är förklistrade med STARKT klister. Är ursprungligen lagningslappar för dunjackor tror jag, alltså i väldigt tunn nylon, men håller hur bra som helst!
Visserligen har jag bara lagat stalltäcken (typ termotäcken med dessa) men tvättat dem x antal gånger och de sitter som berget! :)

/Keb
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

swedpatch, finns en uppsjö av SNYGGA lappar och de fungerar, jag har redan beställt från dem tre gånger, det har tagit lite tid och de finns bara i bomull, men jag kör med impregneringsspray på de plagg som kräver lite mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: påstrykningslappar - finns det?

ouh... ser nu att jag direkt begick ett regelbrott, kanske kan moderatorn ändra mitt inlägg så det blir mer neutralt, jag bara kände att de där förtjänade att bli omnända..
 
Sv: påstrykningslappar - finns det?

Kom bara ihåg att klippa runda "hörn" så håller lapparna mycket bättre om man klistrar på dem :)

Jag använder antingen nylonlaglappar, finns i sybehörsaffärer o på Åhléns, eller bitar avklippta från gamla täcken som jag limmar med superlim.

Problemet med att sy i utetäcken är att man isf måste använda marin tråd, sån som sväller. Annars blir det ju pyttesmå hål runt hela sömmen som inte håller tätt.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp