Patrik Kittel om dressyrdebatten

Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Problemet är ju att media vill sälja. Och inte säljer det att visa en framridning där hästen lägger tungan över bettet och ryttaren genast rättar till det. Och rider ryttaren i den där rollkuren i 1 minut och sedan "normalt" i 30, knappast att det säljer heller.
Så ska media sälja och skapa panik eller lynchstämning, då måste det ju filmas direkt och klippas eller dylikt.

Fö så gillar jag inte rollkuren, vem som än rider den, tycker det är en onaturlig ställning för en häst.
Dessutom så kan ryttare orsaka rejält lidande för hästen, amatör som proffs.

Sedan så finns det ju rejäla experter här på Buke! Och jag är nog inte ensam om att tycka det skulle vara skapligt intressant att se dem rida irl! ;)
Minns tex en användare som regelbundet fullkomligt sågade alla elitryttare med ord som djurplågeri och liknande kraftuttryck. Och det under lång tid. Sedan la människan själv ut bilder när hon red. Jag säger bara, herregud! Red människan alltid på det viset, då skulle jag nära nog hellre slakta en häst än att sälja till den till den människan! :crazy:
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Jag kan halla med dig till stor del. Sarskilt om att det ar latt att snacka ;)

Men jag ar kraftig motstandare till rollkur, det fanns en valdigt mycket battre trad om det innan (ocksa pa nyheter), for det kanns lite som om att den har flyttat hit och man har missat en del som snackats om dar, har.

Det finns en video ut pa nio minuter som ar oklippt. Det ar fortfarande inte 2 h som han pastas ha ridit sa har.
Men de sager jamt att de rider bara nan enstaka minut, bullshit. Sag som det ar istallet.

Till alla; jag kan rekommendera den andra traden som finns pa nyheter (ocksa om Patrik Kittel), den ar battre.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Sedan så finns det ju rejäla experter här på Buke! Och jag är nog inte ensam om att tycka det skulle vara skapligt intressant att se dem rida irl! ;)
Minns tex en användare som regelbundet fullkomligt sågade alla elitryttare med ord som djurplågeri och liknande kraftuttryck. Och det under lång tid. Sedan la människan själv ut bilder när hon red. Jag säger bara, herregud! Red människan alltid på det viset, då skulle jag nära nog hellre slakta en häst än att sälja till den till den människan! :crazy:

:bow::rofl:


Fö så gillar jag inte rollkuren, vem som än rider den, tycker det är en onaturlig ställning för en häst.
Dessutom så kan ryttare orsaka rejält lidande för hästen, amatör som proffs.

Det kanske är precis lika onaturligt med en ryttare på ryggen?
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Om en häst lyckas klämma tungan blir den blå väldigt fort men återgå fort till sin normala färg. (Se senaste ridsport)
Jag har Varit nere hos Patrik och måste säga att mjukare ryttare får man leta efter..
Jag har själv provat på den s.k. rollkuren.. (det var innan jag åkte till Patrik) Min ponny har alltid varit stel i vänster sidan, Sen började jag att i början av ridpasset rida honom i en låg, rund form och överböja honom i båda varven...
Det blev som en helt annan häst! Glad och positiv, man bara satt och lekte sig igenom rörelserna och han bara dansade fram.. Äntligen gick han ärligt fram till min hand i en rund "glad" form... Gjorde bara detta i början och i slutet av passet sen red jag i en lite högre form.. Har aldrig varit fräschare än då...

Som jag har förstått det här med rollkur så är det framgångsrikt just för att man gör det så pass obehagligt och svårt för hästen under en period att när man sedan släpper lite på tyglarna så blir det genast mycket lättare och därför arbetar de med glädje i den formen eftersom den är mycket lättare att gå i. Att rida i rollkur på träning och framridning då och då och sedan släppa efter på tävlingar måste vara ett mycket framgångsrikt koncept för det blir plötsligt mycket lättare för hästen att utföra rörelserna så klart den dansar fram.
Jag antar att du har reflekterat en del över ridningen så det vore intressant att få input av dig i tråden. :)

Men jag undrar vad du tycker om ridningen på filmen? För jag har sett många ryttare som är mer mjuka än Patrik så det känns lite tråkigt om det här skulle vara normen för vad som kallas mjukt i vissa kretsar. Visserligen så ser jag betydligt mjukare ridning från en del andra ryttare i eliten så jag vet att det inte behöver vara så överallt ...
Men dressyr bygger väl mycket på samspel och kontroll? Nu vet jag inte om jag förstod ditt sista inlägg rätt men om Patrik behöver hålla i Scandic så hårt för att han annars blir alldeles för het på tävlingarna så tycker inte jag han har där att göra med just den hästen.
Om han rider mjukt hemmavid så kan han väl ta med sig det till tävlingarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Bra skrivet!
kl
For ovrigt om alla amatorer som sitter hemma och tror sig veta bast.
Det finns MAGNA duktiga ryttare som aldrig kommer over LA troskeln, for den delen betyder inte det att deras ridning ar bortkastad.

Daremot ar det mer prestige att rida pa MSV niva, och da verkar det kvitta om man inte kan gora ett galoppombyte utan grammaner.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Nä från början var det ju knappast tänkt att hästen skulle gå med ryttare på ryggen. Men samtidigt så bör vi ju inte börja missbruka det faktumet att det fungerar att vi sitter och rider våra hästar.

För några år sedan så var vi ju jämfört med idag helt nollställda på hur stor betydelse en dåligt passande sadel hade på hästen. Nu vet vi ju bättre, vi har tom lärt oss att en dåligt passande sadel faktiskt gör hästen halt i slutänden.
Likaså har vi ju lärt oss mer om hur hästen fungerar i munnen. Det som förr ansågs snällt anses ju numera inte som det mildaste.

Och så är det ju med i vilken form hästen ska ridas i för att må bra också. Denna rollkur är ju inte en form som "det senaste rekommenderar" när det gäller hästens anatomi. Men frågan är ju om det är en avart eller om det är en utveckling av ridningen denna rollkur?
Att vissa hoppryttare rider i något som liknar rollkur har ju kritiserats i många år. Det många gånger av dressyrryttare och nu rider dressyrryttarna själva i rollkur. Avart eller utveckling?

Personligen anser jag inte rollkur bra, men om seriös forskning i framtiden visar att den är optimal och att hästar mår bra av den, då kommer jag säkerligen att ändra uppfattning.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

"Resten av passet fungerade bra. Ja, jag rider hästen rund och djup emellanåt i träning. Jag anser att träningen fungerar bra sett till resultaten som jag och många andra har. Mina hästar är glada, tillfreds och nöjda med att få visa upp sig. Scandic gjorde sin bästa kür två dagar efter detta klipp -det går inte att tvinga 600 kg häst till något."

Usch vilken hemsk film :(

tydligen så går det ju visst att tvinga hästar,. eller? :S
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 031
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit...
20 21 22
Svar
420
· Visningar
26 754
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel är en av ryttarna som under det senaste dygnet tagit emot kritik efter Sportbladets publicering. Ryttaren har valt att...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Riyadh rider Patrik Kittel sin nionde världscupfinal. Tillsammans med Touchdown har han varit på plats sedan i torsdags förra veckan...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp