Påverkas era (inne)katter av vädret?

tott

Trådstartare
Jag tycker att jag ser tydlig skillnad på min katts beteende under regndagar mot fina dagar. Han sover mycket mera och är sådär slö som vi människor också brukar vara vid regn.
Påverkas era katter?
 
Jag tycker att jag ser tydlig skillnad på min katts beteende under regndagar mot fina dagar. Han sover mycket mera och är sådär slö som vi människor också brukar vara vid regn.
Påverkas era katter?

För min är det mer årstidsvis, hon vill ha varmt. Dvs på vintern blir hon mer eller mindre innekatt. Idag har hon varit ut flera vändor i regnet (och torkat sig på min säng sedan... :meh:).
 
Storkatten blir påverkad av både väder och årstid. Han vill gärna vara ute i trädgården och speja, men det ska inte vara för varmt, inte för kallt, ingen blåst, ingen snö/frost, inget regn, etc. Han sover mycket :D

Lillkatten blir inte lika påverkad. Han är mer vaken och då vill han ut - oavsett väder. Förvisso sover han säkert en del under altanen när det regnar, men annars sitter han på gräsmattan och glor.

Hällregnar det däremot nöjer sig båda katter med att sova hela dagen lång på balkongen. Så de blir lugnare på det sättet att de inte "kräver" att få gå ut i trädgården.
 
Katten här hemma påverkas inte nämnvärt av vädret. Möjligen att det är roligare att titta ut genom fönstret om det är bra väder. Om det däremot är väldigt varmt påverkas han mycket. Han klarar inte riktigt av värmen och blir väldigt slö och trött. Då får jag dra för gardinerna och lägga ut kyldynor på hans favoritställen :)
 
Mina sover sig igenom regniga dagar och har så gjort de 14/17 år jag haft dem . De är innekatter med fri tillgång till balkongen.

@Fazeem : min ena är en Maine coon mix, som jag tagit med mig hem från USA där jag bodde många år. På somrarna där jag bodde i USA var det ca 30+ och extrem luftfuktighet väldigt långa perioder på somrarna. Han led ngt oerhört i sånt väder - lade sig tryckt mot de öppna fönstren med myggnät i och vände upp magen.
Jag minns att jag blötte handduk och knöt om honom ibland - det uppskattade han oerhört - men det såg roligt ut för när han då orkade mer så busade han ibland runt i bostaden med den på sig och såg ut som en liten Stålmannen med slängkappa :heart

Jag började sen klippa honom sommartid när vi bodde där och då blev han pigg och obesvärad , han älskade när pälsen rykt vid sån värme .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 700
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp