Pay and cross

Freazer

Trådstartare
Hej,

Jag undrar om det är någon här som ridit pay and cross och hur det vanligen går till?
Min brorsdotter rider en av mina hästar och vill så gärna vara med på en pay and cross nu i april men jag är lite orolig för att hon ska klara av det, Det finns olika höjder 30, 50 osvosv och tanken är att hon skulle hoppa 30 eller 50 cm isåfall. Hästen är i kondition men har aldrig hoppat terränghinder med ryttare. Den har hoppat utan ryttare och aldrig stannat eller tittat till på hinderna men vet inte om den kommer hoppa med henne. Det är ingen "stopphäst" eller tittid häst i vanliga fall. Brorsdottern är 12 år och ingen van ft ryttare alls. Man får rida två och två, jag kan tänka mig att rida med henne men vill inte att hästen ska känna sig osäker och kanske vägra+det ska även vara en rolig upplevelse för brorsdottern. Hade ni godkänt/låtit henne rida utifrån detta eller ska jag låta henne vänta och åka ut på lite terrängträningar i sommar istället och hoppas det blir en ny pay and cross någonstans?
 
Jag hade åkt till den aktuella banan och tränat först och sedan känt om ryttaren var redo att hoppa en hel bana i tävlingsmiljö. Även om hästen är "snäll" så kan de ju reagera oväntat på vatten, gravar och liknande och då är det bra att ha tränat innan i lugnt tempo. Både hästen och ryttaren ska ju få en rolig och positiv första gång! :) Hoppas det går bra!
 
Jag hade åkt till den aktuella banan och tränat först och sedan känt om ryttaren var redo att hoppa en hel bana i tävlingsmiljö. Även om hästen är "snäll" så kan de ju reagera oväntat på vatten, gravar och liknande och då är det bra att ha tränat innan i lugnt tempo. Både hästen och ryttaren ska ju få en rolig och positiv första gång! :) Hoppas det går bra!

Tack för ditt svar!
Det är redan den 17:e april i Björbäck, tyvärr lite långt att köra men vi har flera fina terrängbanor här hemmavid som vi tänkte prova åka till. Precis, håller med dig. Den är ju väldigt snäll med allt annat men jag har ärligt talat ingen aning om den blir stark, pigg eller rädd och "mesig". Därav att jag tvekar. Min bror och hans fru kan ju inget om hästar så dom förstår inte riktigt och tycker att om dottern vill det så varför inte. :crazy:
 
Jag har aldrig förstått den där fascinationen av att tävla utan att vara väl förberedd så jag hade definitivt sagt nej utifrån det du skriver. Tycker det är så vanligt speciellt inom fälttävlan. Man är i bästa fall en grym hoppryttare med lämplig häst o då fungerar det såklart säkert oftast. Men varför inte ge sig en chans att känna sig trygg i att hoppa terränghinder på ett bra sätt mha en bra tränare först? Den frågan ställer jag mig rätt ofta. Men visst, har man en vettig inställning så kan man väl göra en kul grej av det på en lämplig höjd kanske.
 
Jag hade gärna åkt på någon terrängträning först. Just för att veta hur hästen reagerar.
Att veta hur man tar sej an olika hindertyper tycker jag är viktigt i terrängen! Och hur man parerar om hästen reagerar annorlunda än tänkt.

Har varit på startfälttävlan med bara Stockhinder, upp-nerhopp och valfritt vatten. Väldigt väldigt snällt och inbjudande! Man fick ha 'draghäst' dessutom och en sån bana känns som de flesta hade tagit sej runt.

Ett annat tillfälle var det fantasifulla fältävlanshinder i ministuk, mycket mer utmaning för en orutinerad häst!
Min häst hade ändå tränat lite terräng, orädd och säker men var ändå skeptisk till denna bana.

En payandcross hade 'normala' lite olika naturhinder, första rundan var skeptisk med lite handbroms även om han hoppade snällt. Gjorde därför en andra runda och då hade han fattat galoppen och då var det att hålla i sej för då letade han hinder och insåg vad lattjo det var!
 
Björbäck är väldigt "lätt" utifrån terrängmässigt sett. Jag hade isåfall sprungit med henne runt. De har alltid rivningsbara alternativ och alla hinder är inte fasta.
 
Tack för era svar.
Jag har bestämt mig för att hon faktiskt får vänta. Träna och ev vara med på någon senare i år om det kommer fler. Hon är bara 12 år och hästen 7 år så dom har gott om tid på sig att prova detta senare.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 052
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp