Pelargontråden!

Sorbe

Trådstartare
Jag älskar pelargoner! Någon annan som gör det?
Har många mårbackor hemma, fick ut 60 sticklingar i våras. :crazy:
Var i en handelsträdgård förra veckan och köpte med mig en rosenpelargon och en tulpanpelargon.
Hoppas kunna hålla många pelargoner levande i många år och hitta "sticklings-bytar-vänner" i närheten så man kan byta till sig lite olika sorter. :)

2015-06-22-2046_558857fd2a6b229bce62ad27.jpg

En bild från trädgårdshandeln jag var i här om veckan, tiotusentals olika pelargoner! :love:
 
Själv har jag fullt upp med att hålla mina Dr Westerlund vid liv. Fick fyra sticklingar för några månader sedan och snart måste jag åka och köpa nya krukor för de växer så att de knakar! Skulle dock vilja fylla på med lite andra pelargoner också :)
 
I år har jag vurmat för Dr Westerlund. Har inte köpt så många nya, spännande utan har av tidsskäl bestämt mig för att satsa på att hålla nuvarande bestånd vid liv. En fin appleblossom blev det ändå...
 
Jag har lite olika, mårbacka, stjärnblommiga, rosenblommiga, princess Kate, stulna sticklingar från Grekland:angel: bara rosa, men nu vill jag har Årets pelargon 2015, violino :love:
 
Jag gillar pelargoner men har svårt för mårbacka. De skräpar och är så vulgärt vanliga :angel: :D

Tulpanpelargoner och rosenpelargoner skräpar inte och är helt ljuvliga. Gillar äggskal och fireworks också.

Har några som jag övervintrat (ähum.. överlevt ) och inte blommat än som jag inte vet vilka de är. Kompisen köpte en äggskal åt mig - Irma - på trädgårdsmässan men när den började blomma visade det sig att det som står som vit/orange snarare var ljusrosa med mörkrosa streck. Hrm...
 
Bilder på era fina pelargoner tack! :love:

Jag vill ha en First Yellow men hittar den ingenstans! :cry:
 
Åh pelargoner :love:
Jag har utökat mitt bestånd med två hängpelargoner i år, varav den ena verkar vara på vippen att stryka med nu (dom har inte fått flytta ut än eftersom jag inväntar ny lägenhet med uteplats, och värmen inne verkar den inte tycka om). Men mina andra trivs som aldrig förr, trots att dom bor inomhus i krukor på fönsterbrädorna.
Om jag inte minns helt fel nu så blommar en vit mårbacka, en rosa fireworks, en röd/vitspräcklig Prinsessan Caroline, en rosa engelsk och en sån där vanlig billig från typ ica (zonale?). I övrigt frodas en dr westerlund, en doftpelargon jag just nu tappat namnet på och en stickling från nämnda fireworks.

Är också rejält sugen på någon att byta sticklingar med, det är alltid roligt att vara med från start och ta fram dom. De som är på bilderna nedan, med undantag för den engelska, är sådana jag köpt som sticklingar i butik (Plantagen hade bra priser på sådana!) och sedan varsamt vårdat tills de vuxit till sig och börjat blomma. Det såg ju lite trist ut i fönstret med flera spinkiga gröna växter, men är desto finare nu när alla vuxit till sig och blommar för fullt!

Här kommer lite bilder tagna för några dagar sedan:

xida_7119.jpg

Pr. Caroline

xida_7125.jpg

Mårbacka (har jag för mig?)

xida_7128.jpg

Engelsk pelargon

xida_7116.jpg

Fireworks. Den har betydligt fler blommor egentligen, men jag fick ingen bra bild på den större bollen
 
Jag byter gärna sticklingar (kan man göra sådant med posten?). Har dock bara Dr Westerlund att erbjuda och ni får berätta hur jag ska ta sticklingarna på bästa sätt. MVH Nybörjaren :D
 
Pelargoner :love: @Sorbe vart är den handelsträdgårn?!
I år har jag inget roligare än ett par små zonale och en väldoftande dr Westerlund men förra året och året hade jag helt fantastiska blommor. Varning för liten bildbomb ;)

En Engelsk pelargon som många trodde var en amaryllis på denna bild
IMG_2254b_zpsneecpohp.jpg


Nästa år hade den blivit ett litet träd :heart
IMG_0040_zpsjzzzdqaw.jpg


Den andra engelska jag hade, älskar färgen
IMG_0024_zpsdy2340y4.jpg


Antagligen en vanlig Zonale men den gjorde sig väldigt bra i det blåa
IMG_2290_zpskmaqleqd.jpg


Kan detta ha varit en fjärilspelargon? Minns inte alls
IMG_2236_zpssodwgkk8.jpg
 
Jag byter gärna sticklingar (kan man göra sådant med posten?). Har dock bara Dr Westerlund att erbjuda och ni får berätta hur jag ska ta sticklingarna på bästa sätt. MVH Nybörjaren :D
Jag har suttit och kollat igenom Tradera idag, och där säljs det sticklingar för fullt så skicka lär man kunna göra om man bara planerar lite (d.v.s. kanske inte skickar i värsta värmeböljan eller på en helg).
Hur man tar dom överlåter jag till någon annan, jag är nybörjare på det där. Jag klippte av mina efter råd från mormor, satte ner i vatten och inväntade rotbildning, och det verkar ha fungerat fint :)
 
Pelargoner är tokenkelt att ta sticklingar på, bara att ta där man tycker det passar, sen korta sticklingen så den är typ 20 cm. Plocka blad nerifrån så det är 3-5 kvar och ta bort ev blommor, sen sticker man ner i fuktig jord. På 2 veckor brukar det påbörjats rotbildning, om man håller jorden fuktig. Finns säkert fler sätt, men jag gör så och det funkar.
 
Vi har två blomlådor på balkongen med vanliga zonaler, den undre mittenblomman höll på att dö efter jag köpt den men nu äntligen är knoppar på väg!! Redan klippt ner allihopa två gånger men jisses vad de växer!

Vet inte riktigt vad den understa till vänster gör, dålig planta?


Har en röd inne också, den är stor och fin!
 
Skrev helt fel i förra, det där är en Kronprinsessan Mary och inget annat. Går tydligen även under namnet Vit Rosenknoppspelargon.
Och numera är mitt exemplar fult, för katterna har dängt den i backen. Men den ska nog ta sig igen, helt förstörd är den inte.
 
I år har jag vurmat för Dr Westerlund. Har inte köpt så många nya, spännande utan har av tidsskäl bestämt mig för att satsa på att hålla nuvarande bestånd vid liv. En fin appleblossom blev det ändå...
Själv har jag fullt upp med att hålla mina Dr Westerlund vid liv. Fick fyra sticklingar för några månader sedan och snart måste jag åka och köpa nya krukor för de växer så att de knakar! Skulle dock vilja fylla på med lite andra pelargoner också :)

Dr Westerlund? Är det en sort eller? :D
Bild!
 
Prinsessan Caroline hade jag 12 av i blomlådorna på framsidan förra året. Sparade en i garaget som jag glömde bort! :o Men hittade den för en månad sen med en blomma(!) längst inne i mörkaste garaget! :love:
 
Jag byter gärna sticklingar (kan man göra sådant med posten?). Har dock bara Dr Westerlund att erbjuda och ni får berätta hur jag ska ta sticklingarna på bästa sätt. MVH Nybörjaren :D

Jag byter också jättegärna sticklingar! Fick ut 60 sticklingar av mina mårbackor i år. Svettigt värre!
 
Pelargoner :love: @Sorbe vart är den handelsträdgårn?!

Den ligger strax utanför Mantorp. Kör man på E4:an från Stockholmshållet ser man växthus på vänster sida strax innan Mantorpavfarten. De har en stor skylt längst vägen mellan Vikingstad och Mantorp där man svänger in. Viby Handelsträdgård heter de.
50% på allt har de varje år efter midsommar! Man kunde köpa gigantiska Mårbackor för 70 kr!
 
Den ligger strax utanför Mantorp. Kör man på E4:an från Stockholmshållet ser man växthus på vänster sida strax innan Mantorpavfarten. De har en stor skylt längst vägen mellan Vikingstad och Mantorp där man svänger in. Viby Handelsträdgård heter de.
50% på allt har de varje år efter midsommar! Man kunde köpa gigantiska Mårbackor för 70 kr!

Åh jag kommer ju inte vara så långt ifrån Mantorp litet senare i sommar! Kanske kan övertala morsan att ta en sväng dit :sneaky:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 157
Senast: Kildegrei
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp