Pelargontråden!

Du brände den nog lite innan rotsystemet kunde ta upp vatten. Låt den stå ljust utan "värme" så kommer den sig nog. Vattna yttepytte.
Hur ska jag ställa den för att uppnå det? Jag har bara söderfönster och där blir det ju rätt varmt, ställer jag den mitt i fönstret blir den skuggad där.
 
Hur ska jag ställa den för att uppnå det? Jag har bara söderfönster och där blir det ju rätt varmt, ställer jag den mitt i fönstret blir den skuggad där.
Man kan pensla fönster med filmjölk, när den torkar blir det som en hinna (jättelätt att tvätta bort) som blockerar starkt solljus, insyn osv. Det skulle kanske fungera med pelargoner?
 
Hur ska jag ställa den för att uppnå det? Jag har bara söderfönster och där blir det ju rätt varmt, ställer jag den mitt i fönstret blir den skuggad där.
Dt är vanskligt när de börjar blir ledsna. :crazy:

Men som sista nödåtgärd hade jag gjort ett miniväxthus av en plastpåse - tex en fruktpåse från affären som jag blåser luft i och knyter löst. Sedan hade jag ställt den i ett inte alldeles soldränkt fönster. Ljust men inte i direkt sol.
 
Man kan pensla fönster med filmjölk, när den torkar blir det som en hinna (jättelätt att tvätta bort) som blockerar starkt solljus, insyn osv. Det skulle kanske fungera med pelargoner?
Det hade jag helt glömt, men blev påmind om det nu när du nämnde det. Har en bekant som gjorde det nämligen men det fungerade inte så bra då deras katt var där och slickade bort skyddet hela tiden.. :D

Dt är vanskligt när de börjar blir ledsna. :crazy:

Men som sista nödåtgärd hade jag gjort ett miniväxthus av en plastpåse - tex en fruktpåse från affären som jag blåser luft i och knyter löst. Sedan hade jag ställt den i ett inte alldeles soldränkt fönster. Ljust men inte i direkt sol.

Jag ska testa det när jag kommer hem, vill ju verkligen att den ska klara sig.
 
Jag är jätte sugen på lite andra pelargonsorter än Mårbacka och de vanliga i blomsteraffären som kostar 29:-.
Vart hittar ni?
 
Jag är jätte sugen på lite andra pelargonsorter än Mårbacka och de vanliga i blomsteraffären som kostar 29:-.
Vart hittar ni?
Köp- och säljgrupp för pelargoner på Facebook. Ibland har Plantagen specialplargoner till bra priser också.
 
Jag är jätte sugen på lite andra pelargonsorter än Mårbacka och de vanliga i blomsteraffären som kostar 29:-.
Vart hittar ni?
Nyper skott på ställen där de har fina. Fråga bekantaom jag får ta skott, får skott av bekanta, köper sticklingar på plantmarknader och stora kedjor när det är vår.

Somt överlever. Somt dör
 
Jag har en oidentifierad som jag inte har koll på vilken sort det är. Jag fick den som en Violino, men det är väldigt uppenbart sen den började blomma att det inte är det. Den är buskig och storväxt, trots att plantan inte ens är ett år. Fyllda, kraftigt rosa blommor som blommar som små bollar. Någon som har en aning?
64B1AA73-E0F6-4E07-82EC-DC89BD00A6FB_zpsjdaismy2.jpg

55D60642-9C55-4B33-9329-725045131C43_zpsnderw6xt.jpg
 
Jag älskar pelargoner! Någon annan som gör det?
Har många mårbackor hemma, fick ut 60 sticklingar i våras. :crazy:
Var i en handelsträdgård förra veckan och köpte med mig en rosenpelargon och en tulpanpelargon.
Hoppas kunna hålla många pelargoner levande i många år och hitta "sticklings-bytar-vänner" i närheten så man kan byta till sig lite olika sorter. :)

2015-06-22-2046_558857fd2a6b229bce62ad27.jpg

En bild från trädgårdshandeln jag var i här om veckan, tiotusentals olika pelargoner! :love:
Vart ligger den affären?

Hur gör ni nu när det ska regna några dagar? Tar ni in era krukor under tak?
 
Har sjuka mängder på rotning :angel: vet inte vad jag ska göra med alla. Har tagit sticklingar och inte märkt ut de heller, så får glatt vänta tills de rotar sig och börjar blomma innan jag kan veta om det är en keeper eller något jag borde försöka sälja/ge bort/slänga :nailbiting:
 
Äsch, ordning på sticklingar är för neurotiker :D

Här kör vi också pelargon a la surprise. Ibland försöker jag, när någon vill ha en speciell stickling. Men annars hamnar alla i samma vattenglas till de får rötter, och sedan i vars en kruka. De jag tycker växer fint får stanna, resten åker ut.
 
Hej! Jag har ett gäng pelargoner som är i stort behov av en makeover. Jag har haft dem i några år utan att egentligen göra mer än att vattna och så provade jag att beskära en gång utan något egentligt resultat. Nu vill jag göra ett försök att få dem lite stiligare och att trivas bättre hos mig :)

Såhär ser de ut i dagsläget efter att jag rensat bort lite vissna blad och blommor:
14390880_10153930800726297_8356659946096030523_n.jpg

14370012_10153930800736297_5457552192266606223_n.jpg

Väldigt spretiga och rangliga helt enkelt. Jag förstår att jag behöver plantera om dem så att de får ny jord, men när är det bäst att göra det? Är det någon vits att byta jord nu innan vintern eller ska jag vänta tills i vår?

Beskära dem - hur ska jag göra för att få dem mer buskiga och täta?

Speciell pelargonjord och pelargonnäring, spelar det någon roll?

Övriga tips? Mina pelargoner bor i köksfönstren året runt, det blir väldigt svalt där på vintern så jag har inte sett det som något problem.
 
Hej! Jag har ett gäng pelargoner som är i stort behov av en makeover. Jag har haft dem i några år utan att egentligen göra mer än att vattna och så provade jag att beskära en gång utan något egentligt resultat. Nu vill jag göra ett försök att få dem lite stiligare och att trivas bättre hos mig :)

Såhär ser de ut i dagsläget efter att jag rensat bort lite vissna blad och blommor:
14390880_10153930800726297_8356659946096030523_n.jpg

14370012_10153930800736297_5457552192266606223_n.jpg

Väldigt spretiga och rangliga helt enkelt. Jag förstår att jag behöver plantera om dem så att de får ny jord, men när är det bäst att göra det? Är det någon vits att byta jord nu innan vintern eller ska jag vänta tills i vår?

Beskära dem - hur ska jag göra för att få dem mer buskiga och täta?

Speciell pelargonjord och pelargonnäring, spelar det någon roll?

Övriga tips? Mina pelargoner bor i köksfönstren året runt, det blir väldigt svalt där på vintern så jag har inte sett det som något problem.

De blir rangliga om de inte får nog med ljus, de älskar ljus! Man kan klippa ner de ganska hårt, de flesta verkar beskära och planera om på våren men om du beskär de hårt (kanske inte riktigt så hårt :p), planterar om och ställer de i ett söderfönster eller fixar extrabelysning så kan du nog få buskiga pelargoner till nästa sommar. Vattna med kvävehaltig näring. Pelargonnäring är kvävefattig för att de ska blomma, men hög kvävehalt får de att växa. Det avklippta kan du stoppa ner i fuktig jord i söderfönster i typ genomskinliga plastglas (liten jordyta) och har du tur så rotar dem sig så får du fler som har högre chans att bli buskiga med mer TLC än moderplantorna fått :p
 
Väcker liv i denna tråden igen

Idag har jag klippt och friserat mina övervintrade pelargoner, totalt blev det 47 sticklingar av 11 sorter.
Sen har jag köpt 7 nya sorter som småsticklingar som redan har tagit sig fint:love:
 
Jag älskar pelargoner! Men brukar inte ha så stor koll på vilka sorter jag har här hemma, mer än mårbacka. Övervintrar så gott jag kan och några klarar sig andra inte. Tar sticklingar men tycker frösådd är så mycket roligare. I år köpte jag 4 sorter, Orange Appeal, Cabaret, Appleblossom Orbit och en sort till som jag nu inte minns alls tyvärr. Har 21 plantor av dessa frön som nu växer och frodas.
 
Mina frodas, fast jag har haft många dödsfall i vinter. Har sått pelargoner för första gången men de verkar inte ta sig :( Aja jag har fler frön men ser inget liv i luckan på ~8 dagar och de ska gro efter 5-7. Börjat ta sticklingar och klippa och frisera, omplantera osv. Får se om jag kan återinföra förlorade sorter, även om några snygga har försvunnit iom att det enda exemplaret jag hade har dött och de hade okänd sort :(
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 179
Senast: Kildegrei
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 493
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp