Pelargontråden!

Gah vad jag saknar en kuvös eller ännu hellre stora fönster!

Mitt mikroskopiska hus har pyttefönster. Försådd måste begränsas brutalt. Samma sak med sticklingar. Jag har ingen plats :arghh:

Väntar på lite mer vår. Sedan ska jag så tomater, avkommans chili och nån sort ytterligare som behöver förkultiveras.
 
Gah vad jag saknar en kuvös eller ännu hellre stora fönster!

Mitt mikroskopiska hus har pyttefönster. Försådd måste begränsas brutalt. Samma sak med sticklingar. Jag har ingen plats :arghh:

Väntar på lite mer vår. Sedan ska jag så tomater, avkommans chili och nån sort ytterligare som behöver förkultiveras.
Jag veeeet! Det är för djävligt. Dessutom kan jag inte hålla en vettig temperatur i växthuset eftersom det inte är så avancerat. Den dagen jag blir rik ska jag köpa ett stort växthus med kamin och någon typ av värme. Jag har hela fönsterbrädorna fulla med sådder nu, men det är inte optimalt ändå, de skulle behöva mer belysning. Men vart ska jag sätta den då?? Ja, du vet ju problemet.
 
Mina frodas, fast jag har haft många dödsfall i vinter. Har sått pelargoner för första gången men de verkar inte ta sig :( Aja jag har fler frön men ser inget liv i luckan på ~8 dagar och de ska gro efter 5-7. Börjat ta sticklingar och klippa och frisera, omplantera osv. Får se om jag kan återinföra förlorade sorter, även om några snygga har försvunnit iom att det enda exemplaret jag hade har dött och de hade okänd sort :(
Det är så tråkigt när de dör:( alla mina har klarat sig, utom min favoritstjärnpelargon som jag hade som rotad stickling och en okänd stickling från Frankrike.
Så jag köpte 7 nya:angel:
 
Jag veeeet! Det är för djävligt. Dessutom kan jag inte hålla en vettig temperatur i växthuset eftersom det inte är så avancerat. Den dagen jag blir rik ska jag köpa ett stort växthus med kamin och någon typ av värme. Jag har hela fönsterbrädorna fulla med sådder nu, men det är inte optimalt ändå, de skulle behöva mer belysning. Men vart ska jag sätta den då?? Ja, du vet ju problemet.
När du blir rik....

En bekant byggde ett växthus med murad tegelvägg som norrgavel. Framför den ska det ställas en kamin. Muren magasinerar solvärmen och eldar man i kaminen har den en brandsäker vägg bakom sig. Och den magasinerar förstås också kaminens värme.
 
*knapp*

Åh, här gillade jag att vara. :)
För några år sedan insåg jag att pelargoner var riktigt roligt. Mina äldsta är nu fyra år och jag gillar de annorlunda sorterna, gärna 'dvärgar' och såna med annorlunda blommor.
Jag har en 'pelargontant' i närheten som brukar ha öppet hus och den 8/5 är det dags igen. Jag bara MÅSTE dit och botanisera! Hon har såå mycket olika sorter och tar även fram egna(?!).
Tyvärr är jag usel på att hålla reda på Vilka pelargoner jag har (lapparna trillar/kommer bort).

Jag har bl.a en annorlunda doftpelargon (som jag tycker luktar BLÄ så fort man rör den)men det är riktigt ball med små vita blommor. Jag har nog lite bilder från förra året, ska se om jag hittar dem om någon vill se.

I år har det hittills blivit inköp av en mörkröd hängpelargon, en likadan som dog i vintras. :cry:
Utöver det har jag gett bort massa sticklingar och överlevare som jag har har flera av. Så nu har jag plats för lite fler ovanliga sorter. :love:
 
Varför väljer folk att förvara sina pelargoner på alla möjliga märkliga sätt vintertid? :confused::eek: Typ skaka av all jord och lägga plantan i en mörk papperspåse och ha den under diskbänken. Eller ställa ner allt i ett mörkt kallt källarförråd.

Mina stod inomhus, i rumstemperatur, fick vatten och näring hela vintern med växtlampa på (lite överkurs kanske, men har ju katt som vill nyttja fönsterbrädorna). Förstår inte riktigt tänket :confused: är ju en växt från Sydafrika/Australien.. Deras vintrar är ju inte alls så kalla och mörka som våra?
 
Varför väljer folk att förvara sina pelargoner på alla möjliga märkliga sätt vintertid? :confused::eek: Typ skaka av all jord och lägga plantan i en mörk papperspåse och ha den under diskbänken. Eller ställa ner allt i ett mörkt kallt källarförråd.

Mina stod inomhus, i rumstemperatur, fick vatten och näring hela vintern med växtlampa på (lite överkurs kanske, men har ju katt som vill nyttja fönsterbrädorna). Förstår inte riktigt tänket :confused: är ju en växt från Sydafrika/Australien.. Deras vintrar är ju inte alls så kalla och mörka som våra?
Mina står i en gammal glasveranda där vi hållet plusgrader, de små sticklingarna får stå kvar hemma i fönstret. Men jag ger ingen näring under vintern, de får snällt vila.
 
Varför väljer folk att förvara sina pelargoner på alla möjliga märkliga sätt vintertid? :confused::eek: Typ skaka av all jord och lägga plantan i en mörk papperspåse och ha den under diskbänken. Eller ställa ner allt i ett mörkt kallt källarförråd.

Mina stod inomhus, i rumstemperatur, fick vatten och näring hela vintern med växtlampa på (lite överkurs kanske, men har ju katt som vill nyttja fönsterbrädorna). Förstår inte riktigt tänket :confused: är ju en växt från Sydafrika/Australien.. Deras vintrar är ju inte alls så kalla och mörka som våra?

Bara pelargonerna överlever så spelar det väl ingen roll hur man övervintrar dem? :D
Jag har de största plantorna i matkällaren där det är kolsvart. Vattnar en gång/veckan. De som jag är mer rädd om får stå kvar uppe i ett kallare fönster. I år överlevde alla utom en zonale(som hade stått i källaren).

Mina pelargoner har fått flytta ut på balkongen nu (inglasad). Härligt!
Jag hoppas på att min P. Australe kommer att bli ännu mäktigare än förra året för nu ser den mest ynklig ut :o samt att få blommor på min P. Quantoch Blonde för den ville inte ge en enda blomma förra året.
Jag har även ett par Honeywood-plantor som jag gillar väldigt mycket där förra årets sticklingar har tagit sig riktigt fint.
Och så har jag varit och köpt lite nya udda varianter. Om det är någon som vill se så kan jag fota dem.
Samt att jag har köpt hem en ny vinröd hängpelargon, Rio Grande, som jag förlorade förra våren.
 
Varför väljer folk att förvara sina pelargoner på alla möjliga märkliga sätt vintertid? :confused::eek: Typ skaka av all jord och lägga plantan i en mörk papperspåse och ha den under diskbänken. Eller ställa ner allt i ett mörkt kallt källarförråd.

Mina stod inomhus, i rumstemperatur, fick vatten och näring hela vintern med växtlampa på (lite överkurs kanske, men har ju katt som vill nyttja fönsterbrädorna). Förstår inte riktigt tänket :confused: är ju en växt från Sydafrika/Australien.. Deras vintrar är ju inte alls så kalla och mörka som våra?
Jag kan bara svara för mig själv.
Det handlar om att kunna ha dem kvar och inte behöva skaffa nya.

Det finns inte plats. Jag har små fönster och de är redan fulla av andra krukväxter. Så jag har fuchsior och pelargoner i källaren och ute i den svala gäststugan.

Hade jag bott grandiost stort hade jag haft dem stående i ljus och värme.
 
Och jag har dödat ännu en laddning pelargoner.

Man kanske ska vattna mer än en gång under vintern? :o Har haft dem i sadelkammaren där det är plusgrader.
 
Och jag har dödat ännu en laddning pelargoner.

Man kanske ska vattna mer än en gång under vintern? :o Har haft dem i sadelkammaren där det är plusgrader.
Grejen är väl att man måste titta till dem?

Det är levande material. Om dt ser ut att vissna måste de ha lite vatten. Du kan väl inte låta dem vissna mer och tro att de döda grenarna ska skjuta skott sedan?
 
Grejen är väl att man måste titta till dem?

Det är levande material. Om dt ser ut att vissna måste de ha lite vatten. Du kan väl inte låta dem vissna mer och tro att de döda grenarna ska skjuta skott sedan?

Asså...jaaaaag veeeeet! :o:D

Det är ju det jag menar. Jag är värdelös på att vattna blommor. Det enda som överlever hemma hos mig är orkidéer och inte ens det fattar jag.
 
20170518122850-88.129.249.36.JPG

Min lilla stickling har växt som tusan, och nu blommar den :love:
 
Har haft pelargonfrossa hela helgen :love: Min kompis var nere på besök, först åkte vi till en loppis. Han snokade rätt på den enda pelargonbok de hade, som han redan hade, så nu är den min. Sen åkte vi till Blomsterlandet, det var bara tråkiga sorter där som Mårbacka och Dr Westerlund :p Men köpte två tomatplantor och en gurka. Men därefter åkte vi vidare till ett av de kändare pelargonställena som säljer sorter, med 700 sorter. Det var inte lätt att få en överskådlig bild av havet av pelargoner men vi fick komma in och kolla på hela samlingen medan alla vanliga besökare fick lalla runt i den vanliga hörnan :p. Fick köpa sticklingar på sorter som egentligen inte var till salu :D Så därifrån kom jag hem med sex nya och nygamla sorter (köpte en som jag förlorade i höstas, en som jag skulle få som stickling av en kompis nästa år men prognosen är att den växer för dåligt så köpte den istället) och så fyra andra som jag inte hade och inte kommer få av kompisen. Därtill fick jag köpa en stickling som tillhörde behind-the-scenes gänget. Min kompis köpte två i kruka och tre sticklingar, alla av sorter som vi inte hade sen innan. Igår var vi på en annan plantskola och därifrån kom jag hem med en doftpelargon, onamnad men den luktar lite som Prince of Orange fast den har andra blad.
 
Har haft pelargonfrossa hela helgen :love: Min kompis var nere på besök, först åkte vi till en loppis. Han snokade rätt på den enda pelargonbok de hade, som han redan hade, så nu är den min. Sen åkte vi till Blomsterlandet, det var bara tråkiga sorter där som Mårbacka och Dr Westerlund :p Men köpte två tomatplantor och en gurka. Men därefter åkte vi vidare till ett av de kändare pelargonställena som säljer sorter, med 700 sorter. Det var inte lätt att få en överskådlig bild av havet av pelargoner men vi fick komma in och kolla på hela samlingen medan alla vanliga besökare fick lalla runt i den vanliga hörnan :p. Fick köpa sticklingar på sorter som egentligen inte var till salu :D Så därifrån kom jag hem med sex nya och nygamla sorter (köpte en som jag förlorade i höstas, en som jag skulle få som stickling av en kompis nästa år men prognosen är att den växer för dåligt så köpte den istället) och så fyra andra som jag inte hade och inte kommer få av kompisen. Därtill fick jag köpa en stickling som tillhörde behind-the-scenes gänget. Min kompis köpte två i kruka och tre sticklingar, alla av sorter som vi inte hade sen innan. Igår var vi på en annan plantskola och därifrån kom jag hem med en doftpelargon, onamnad men den luktar lite som Prince of Orange fast den har andra blad.
Men vad roligt det låter!
Har du inga bilder (och namn)på dina nya pellisar?

Mina små bebisar som jag köpte i år har vuxit till sig och blommar för fullt.
Bl.a en dubbelbladig lila hängpelargon som jag är helt fascinerad av.
Samt en vildpelargon (Australe)som är 'blå'. Helt underbart fin. Tyvärr hade den vita flygare när jag köpte den som jag brottats med att bli av med så den står fortfarande i karantän. Men nu verkar det som att jag vunnit kampen. *peppar peppar*
 
Men vad roligt det låter!
Har du inga bilder (och namn)på dina nya pellisar?

Mina små bebisar som jag köpte i år har vuxit till sig och blommar för fullt.
Bl.a en dubbelbladig lila hängpelargon som jag är helt fascinerad av.
Samt en vildpelargon (Australe)som är 'blå'. Helt underbart fin. Tyvärr hade den vita flygare när jag köpte den som jag brottats med att bli av med så den står fortfarande i karantän. Men nu verkar det som att jag vunnit kampen. *peppar peppar*
Jag har inte jättestor pejl på vad jag kom hem med :D Ska fotografera dem sen när det är bättre ljus. Av de jag kommer ihåg namnen på så är det Concour Lace, Mr Wren (stickling), Happy Thoughts, Distinction och Lady Plymouth.
 
Var på Flädergården & Pelargonhuset igår. Underbart, många roliga sorter och 4 fick åka med hem :)
Angeleyes Bicolor, Distinction, June Patricia samt en Occold Shield.

Sedan innan har jag Mårbacka, Vänersnäs, Moonlight Violino, Appleblossom Rosebud, Tammo, Red Pandora, Krp.Mary, Aquarello och Prince Gustav ;) Samt några namnlösa Zonale och en doftpelargon samt en engelsk jag inte vet namnen på, de bor utomhus.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 124
Senast: Kildegrei
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp