Pendlingkort

Enya

Trådstartare
Nu sitter jag eventuellt i en situation att jag behöver ett pendlingskort till Stockholm från Oxelösund. Frågade om pris och lite till kundtjänst på SL men fick till svar att eftersom Oxelösund inte ligger i Stockholms län så kan de inte svara på frågorna. Men jag måste ju veta.

Frågorna är om det finns ETT kort som gäller både inom Stockholm och Södermanland. Frågan är i så fall vad är priset och var kan jag köpa det? Om svaret är nej, löser jag det med två kort? Ett för Södermanland och ett för Stockholm? Måste jag köpa korten på två olika ställen då? Hur räknar jag ut priserna för vart och ett? Jag vet inte var gränserna går. Jag kan inget av det här är jag rädd, och jag behöver lite tips på hur jag ska hitta rätt bland allt.

Det är ingen bra dag i dag, är purken, ska till Stockholm på en intervju, är nervös för tågbytena, för intervjun och för allt annat inblandat och jag har i övrigt fått besked jag verkligen inte behöver eller vill ha just nu. Säg den lyckan som varar?? Så jag hoppas att jag kan få några svar här på mina frågor, så det blir något bra av dagen. Jag känner ingen som vet (eller vill/har lust/har tid ) att svara på mina frågor, eller vart jag kan vända mig, annars.
 
Fick du inte veta var du skulle vända dig heller? Låter ju som om du ska be att få prata med en annan i så fall, som kanske kan hjälpa dig vidare.
 
Nu sitter jag eventuellt i en situation att jag behöver ett pendlingskort till Stockholm från Oxelösund. Frågade om pris och lite till kundtjänst på SL men fick till svar att eftersom Oxelösund inte ligger i Stockholms län så kan de inte svara på frågorna. Men jag måste ju veta.

Frågorna är om det finns ETT kort som gäller både inom Stockholm och Södermanland. Frågan är i så fall vad är priset och var kan jag köpa det? Om svaret är nej, löser jag det med två kort? Ett för Södermanland och ett för Stockholm? Måste jag köpa korten på två olika ställen då? Hur räknar jag ut priserna för vart och ett? Jag vet inte var gränserna går. Jag kan inget av det här är jag rädd, och jag behöver lite tips på hur jag ska hitta rätt bland allt.

Det är ingen bra dag i dag, är purken, ska till Stockholm på en intervju, är nervös för tågbytena, för intervjun och för allt annat inblandat och jag har i övrigt fått besked jag verkligen inte behöver eller vill ha just nu. Säg den lyckan som varar?? Så jag hoppas att jag kan få några svar här på mina frågor, så det blir något bra av dagen. Jag känner ingen som vet (eller vill/har lust/har tid ) att svara på mina frågor, eller vart jag kan vända mig, annars.

Du kan köpa ett SJ regionalkort med tillägg för lokaltrafik (Länstrafiken Sörmland och (om det behövs) SL). Hör med SJ.

Jag antar att du är förberedd på en restid på över två timmar enkel resa?
 
Nu sitter jag eventuellt i en situation att jag behöver ett pendlingskort till Stockholm från Oxelösund. Frågade om pris och lite till kundtjänst på SL men fick till svar att eftersom Oxelösund inte ligger i Stockholms län så kan de inte svara på frågorna. Men jag måste ju veta.

Frågorna är om det finns ETT kort som gäller både inom Stockholm och Södermanland. Frågan är i så fall vad är priset och var kan jag köpa det? Om svaret är nej, löser jag det med två kort? Ett för Södermanland och ett för Stockholm? Måste jag köpa korten på två olika ställen då? Hur räknar jag ut priserna för vart och ett? Jag vet inte var gränserna går. Jag kan inget av det här är jag rädd, och jag behöver lite tips på hur jag ska hitta rätt bland allt.

Det är ingen bra dag i dag, är purken, ska till Stockholm på en intervju, är nervös för tågbytena, för intervjun och för allt annat inblandat och jag har i övrigt fått besked jag verkligen inte behöver eller vill ha just nu. Säg den lyckan som varar?? Så jag hoppas att jag kan få några svar här på mina frågor, så det blir något bra av dagen. Jag känner ingen som vet (eller vill/har lust/har tid ) att svara på mina frågor, eller vart jag kan vända mig, annars.
Jag har pendlat Uppland - Södermanland med TIM-kort och det är inga problem.
 
Jag brukar använda mig av resrobot för att få en första uppfattning om pendlingstid etc.
Här ovan gjorde jag en sökning den 1 sept på morgonen för Oxelösund/Stockholm... Inte nåt jag skulle ge mig på med tanke på familj etc.
 
Jag har pendlat oxelösund <-> stockholm för ca två år sen.
Då var det ingen skillnad i pris om du köpte de två korten separat, men gick fortfarande att boka platsbiljett om man visste hur.

Nu verkar priset för TiM Stockhom <-> Oxelösund (inklusive sörmlands läns bussar) vara 2 974
Endast stockholm <-> Nyköping 2 508, Nyköping <-> Oxelösund 660

Alltså lönar det sig att köpa ett TiM kort.

Jag hade inte valt att göra den pendlingen igen. Det ÄR över två timmars pendlingsresa dörr till dörr enkel väg, speciellt om du ska ta tunnelbanan också. Alltså fem timmar som går bort varje dag. Inte ens när man kan sysselsätta sig på tåget är det vettigt.

På vintern är det ofta förseningar och inställda tåg, då drar tiden iväg ytterligare. Inställda tåg händer var och varannan dag, då sätts det inte in några extra vagnar, utan människor för två avgångar trängs på ett tåg. Räkna inte med plats att sitta.

Bussarna från Oxelösund har alltid klaffat rätt bra på vägen till Stockholm, men hemvägen är det lite si och så med. Ju senare på dagen man återvänder, desto glesare blir det med bussar. Skulle tåget bli sent med mer än 10 minuter, ja, då blir det nästa buss....
 
Fick du inte veta var du skulle vända dig heller? Låter ju som om du ska be att få prata med en annan i så fall, som kanske kan hjälpa dig vidare.
Det var det som gjorde mig irriterad; inget tips på var jag kunde hitta info och inte kunde personen svara på hur det ser ut inom sitt eget område heller.
 
Du kan köpa ett SJ regionalkort med tillägg för lokaltrafik (Länstrafiken Sörmland och (om det behövs) SL). Hör med SJ.

Jag antar att du är förberedd på en restid på över två timmar enkel resa?
Det som är tim-kort? Jag tänkte på SJ, eftersom jag ju vid de tre tillfällena jag åkt har fått/köpt direkt genom SJ hela resan, smidigt och bra.

Och ja.
 
Så smidigt! Tack så mycket! Jag tänkte inte alls på att det fanns en sådan sida att kolla på. Mindes inte ens min tidigare tråd, men den är väl gammal, tror jag. Eller så är jag det.

Priset ligger på den nivån jag hade för mig det skulle ligga på. Visst är det mycket med 3000 kr i kostnad för pendling, å andra sidan betalade jag ca över 1000 i bara pendling i kollektivtrafiken i Skåne+ en massa tusenlappar extra i bensin för att komma till olika ställen med bil när mamma körde. Jag fick ju betala alla milen och inte bara de som var från och till dit jag skulle och mig. Lån, försäkring, skatt, reparationer på bilen har jag ihop med mamma i 2 år till, men jag slipper den tunga bensinkostnaden. Så ja, 3000 kr är mycket pengar, men i jämfört med tidigare så är det billigare...
 
Jag har pendlat Uppland - Södermanland med TIM-kort och det är inga problem.
Man använder väl kortet på samma vis man gör i Skåne? Det var det jag funderade över, att det borde ju gå att ha ett kort som gäller på båda ställen, för i så fall ser jag inte var det skulle vara problem. :) Egentligen inte heller med två kort, bara jag vet var jag skulle kunna köpa dem.
 
Jag brukar använda mig av resrobot för att få en första uppfattning om pendlingstid etc.
Här ovan gjorde jag en sökning den 1 sept på morgonen för Oxelösund/Stockholm... Inte nåt jag skulle ge mig på med tanke på familj etc.
Jag brukar kolla på SJ faktiskt, och reseplaneraren i fall det rör sig om Sörmland bara. tror den heter så. Heter nog så i Skåne i alla fall. ;)

Man har inte alltid så många val. I mitt fall står jag med 5000 kr minus i inkomst nästa månad. Det är jäkligt mycket pengar för en som redan har lite. Ett halvtidsjobb som städerska i Stockholm är bättre än inget,, eftersom det verkar vara svårt att ens få jobb inom min utbildning just här och jag har dessutom ingen erfarenhet av journalsystemen eller arbetserfarenhet inom yrket heller så jag är ju inte första hands valet om jag säger så. Dessutom har jag problem med synen och hörseln vilket gör mer eller mindre att min utbildning på 2 år och mitt kämpande med 100% utbildning och 50% arbete under den tiden bara kan slängas i soptunnan. Så jag kan liksom inte sitta och glo och vänta tills nån vill ge mig ett jobb inom rätt yrke.
Barnen får helt enkelt stå ut med det en tid tills jag fått ett jobb närmare, vilket är målet. Det kanske kan anses vara för jävligt av mig mot barnen, men då finns det väl lämpligare personer de kan flytta till, som är hemma mer. Vet inte om de skulle bli lyckligare av det dock.
 
Jag har pendlat oxelösund <-> stockholm för ca två år sen.
Då var det ingen skillnad i pris om du köpte de två korten separat, men gick fortfarande att boka platsbiljett om man visste hur.

Nu verkar priset för TiM Stockhom <-> Oxelösund (inklusive sörmlands läns bussar) vara 2 974
Endast stockholm <-> Nyköping 2 508, Nyköping <-> Oxelösund 660

Alltså lönar det sig att köpa ett TiM kort.

Jag hade inte valt att göra den pendlingen igen. Det ÄR över två timmars pendlingsresa dörr till dörr enkel väg, speciellt om du ska ta tunnelbanan också. Alltså fem timmar som går bort varje dag. Inte ens när man kan sysselsätta sig på tåget är det vettigt.

På vintern är det ofta förseningar och inställda tåg, då drar tiden iväg ytterligare. Inställda tåg händer var och varannan dag, då sätts det inte in några extra vagnar, utan människor för två avgångar trängs på ett tåg. Räkna inte med plats att sitta.

Bussarna från Oxelösund har alltid klaffat rätt bra på vägen till Stockholm, men hemvägen är det lite si och så med. Ju senare på dagen man återvänder, desto glesare blir det med bussar. Skulle tåget bli sent med mer än 10 minuter, ja, då blir det nästa buss....
Jag ser mer att bussarna inte funkar lika bra på morgonen som på kvällen. Det i sin tur gör ju att jag har svårt att börja klockan sju på ett jobb där. Det är lite irriterande. Jag har tackat nej till jobb just pga att jag inte kan komma i väg i tid härifrån medan det hade funkat bättre i Nyköping. Ett sommarvikariat rann mig ur händerna pga att man skulle börja jobba kl 6 på morgonen, det var i Eskilstuna, med liknande tid då bussarna inte passade ihop.

Jag hatar kollektivtrafiken i den här delen av landet, den är inte skapt för pendlare. Eller så har de som sitter och bestämmer bil och körkort och inte vet hur det är att inte ha det.

Det hade varit mycket lättare om jag kunnat köra.
 
Jag hatar kollektivtrafiken i den här delen av landet, den är inte skapt för pendlare. Eller så har de som sitter och bestämmer bil och körkort och inte vet hur det är att inte ha det.
Det är länsgränserna som är det största problemet, geografin det andra.
Ingen av dessa bekymmer har du i Skåne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 887
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 046
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag var på en arbetsintervju i december och allt verkade gå bra, vi kom överens om att jag skulle få börja på en praktik som skulle leda...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 750
Senast: Luff
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 764
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp