Penicillin vid Streptotrikos

Kickilu

Trådstartare
Hej!
Är det någon som har fått penicillin till hästar med regnskållor? För att göra en lång historia kort så har jag två hästar som fått utslag med 3 månaders mellanrum. De har bott i samma stall de senaste 15 åren. Jag har haft tre olika veterinärer ute och tragglat med detta nu exakt 1 år. Första veterinären tog hudskrap men tog det torrt. Veterinär nr 1 o 2 säger streptotrikos. De är tvättade efter konstens alla regler. Veterinär nr 3 tog blodprov, prov på vätska från en skålla samt biopsi. Säger allergisk reaktion. De fick kortison i 20 dagar o blev något bättre men blommade upp fjärde dagen efter avslutad behandling. Bytt spån mot torv och plockat bort allt foder. De har alltid haft det lika i alla år och inga konstigheter. Känns lite märkligt att två hästar av fyra utvecklar överkänslighet när inget har ändrats. De gick med en femte häst när det bröt ut. Trodde det var insekter till en början så det tog tid innan behandling sattes in. Nu går de på en 10 dagar lång penecillinbehandling som nu går mot sin slut. Krustor finns kvar och nu undrar jag hur lång tid det tar innan man märker en förändring? Hur lång tid det tar innan pälsen lägger sig ned och krustorna försvinner? Någon som har erfarenhet? Känns som jag gjort allt men inget hjälper.
 
Min häst fick något liknande regnskållor för ganska många år sedan, vi vände det snabbt genom att lokalbehandla, att ge henne penicillin oralt hade antaligen mest gjort magen upprörd.
Vi klippte också hela området, och jag tvättade dagligen, sedan på med bredspektrat penicillin (i detta fallet).
 
Min häst fick något liknande regnskållor för ganska många år sedan, vi vände det snabbt genom att lokalbehandla, att ge henne penicillin oralt hade antaligen mest gjort magen upprörd.
Vi klippte också hela området, och jag tvättade dagligen, sedan på med bredspektrat penicillin (i detta fallet).
 
Ok ja här blir man ju så tveksam när veterinärerna säger så olika och inget riktigt hjälper fast tror ju dock mer på regnskållor än allergi då det är två hästar. Den ena har det på båda bogarna och bringan och den andra från bringan och hela ena sidan.
 
Ok ja här blir man ju så tveksam när veterinärerna säger så olika och inget riktigt hjälper fast tror ju dock mer på regnskållor än allergi då det är två hästar. Den ena har det på båda bogarna och bringan och den andra från bringan och hela ena sidan.
Har du täcken på hästarna? Är de klippta?
 
Regnskållor kommer av obalans i tarmen. Det behöver inte vara någon synlig störning, dvs. diarré, bajsvatten, överdrivet pruttande eller så men det kan bli synligt just genom regnskållor och diverse andra hudproblem. Tarmens bakteriebalans är skör och vid alla foderbyten sker påverkan och det är därför det är så viktigt att alltid vänja in nytt foder. Grovfoder ska alltid vänjas in i minst 14 dagar vilket är den tid det tar för en frisk och sedan tidigare opåverkad tarm att ställa om men ju längre tid hästen vänjs in på nytt foder desto bättre.
Det kan ta tid att få ordning på tarmarnas balans igen och särskilt efter antibiotikakuren som slår ut alla goda bakterier i magen. Mitt tips är att ge yea-sacc i dubbel dos under några månader för att sedan gå ner på normaldos. Normaldos är 10 gram verksamt ämne, dvs. läs på förpackningen hur mycket som utgörs av yea-sacc. På de flesta sorter är det 20% vilket innebär att du får ge 50 gram för att komma upp i 10 gram verksamt ämne.
 
Regnskållor kommer av obalans i tarmen. Det behöver inte vara någon synlig störning, dvs. diarré, bajsvatten, överdrivet pruttande eller så men det kan bli synligt just genom regnskållor och diverse andra hudproblem. Tarmens bakteriebalans är skör och vid alla foderbyten sker påverkan och det är därför det är så viktigt att alltid vänja in nytt foder. Grovfoder ska alltid vänjas in i minst 14 dagar vilket är den tid det tar för en frisk och sedan tidigare opåverkad tarm att ställa om men ju längre tid hästen vänjs in på nytt foder desto bättre.
Det kan ta tid att få ordning på tarmarnas balans igen och särskilt efter antibiotikakuren som slår ut alla goda bakterier i magen. Mitt tips är att ge yea-sacc i dubbel dos under några månader för att sedan gå ner på normaldos. Normaldos är 10 gram verksamt ämne, dvs. läs på förpackningen hur mycket som utgörs av yea-sacc. På de flesta sorter är det 20% vilket innebär att du får ge 50 gram för att komma upp i 10 gram verksamt ämne.

Även på min kom problemen ursprungligen från magen. Han hade stora problem med mugg/rasp/regnskållor och allehanda hud-åkommor..... Vi behandlade symptom i en evighet innan jag gav upp och köpte foderjäst. Efter bara ngn vecka gav det med sig och nu har han ”peppar peppar” inga problem kvar.

På honom verkar det vara känslig mage som tar sig uttryck genom just hudproblem, man märker aldrig av några bekymmer med lös mage eller liknande.
 
Hm jag har haft ena hästen i 17 år och den andra i 12 år och aldrig haft några problem med magarna men har läst fler som skriver att det kan komma från magen. Veterinärerna jag haft kontakt med köper inte det. Jag ger nu goda bakterier ändå för att se om det ger någon effekt. Har ju tragglat i 1 års tid nu....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: zelma123
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp