Penicillinchock

Jessica91

Trådstartare
Jag har den senaste veckan haft hand om min kompis halvblodssto då hon är på semester. I detta har det ingått att jag har kört henne fram och tillbaka från seminstationen då hon ska insemineras.
Igår åkte jag in med henne på morgonen och gjorde UL, sen lämnade jag kvar henne under dagen i väntan på att seminen skulle levereras. På morgonen när jag var där kom jag och veterinären överens om att han skulle ge henne en injektion med penicillin då proverna visade svar på bl.a. e-coli bakterier.
Några timmar senare ringer dom mig och berättar att stoet fått en chock på penicillinet. En rejäl chock där hon trillade ihop och låg och krampade. Efteråt när hon väl tagit sig upp på benen stod hon bara och hängde. Så det var inte aktuellt att transportera hem henne. Hon piggade på sig en del under dagen men var långt ifrån pigg. Veterinärer är på plats så hon står under övervakning.
Planen var att hämta hem henne idag då hon förhoppningsvis skulle återhämtat sig, det blev inte så. Hon har hämtat sig betydligt och rör sig obehindrat nu, men ska få dropp och kortison under dagen.
Nu är jag nyfiken på hur det varit för andra som haft hästar som chockat. Hur gick det till och hur snabbt återhämtade dom sig?
 
Jag har sett några genom åren som vi trott reagerat på prokain. Dock har de alla reagerat i slutet av kuren och inte på första sprutan. De har varit ok dagen efter.
 
Jag har den senaste veckan haft hand om min kompis halvblodssto då hon är på semester. I detta har det ingått att jag har kört henne fram och tillbaka från seminstationen då hon ska insemineras.
Igår åkte jag in med henne på morgonen och gjorde UL, sen lämnade jag kvar henne under dagen i väntan på att seminen skulle levereras. På morgonen när jag var där kom jag och veterinären överens om att han skulle ge henne en injektion med penicillin då proverna visade svar på bl.a. e-coli bakterier.
Några timmar senare ringer dom mig och berättar att stoet fått en chock på penicillinet. En rejäl chock där hon trillade ihop och låg och krampade. Efteråt när hon väl tagit sig upp på benen stod hon bara och hängde. Så det var inte aktuellt att transportera hem henne. Hon piggade på sig en del under dagen men var långt ifrån pigg. Veterinärer är på plats så hon står under övervakning.
Planen var att hämta hem henne idag då hon förhoppningsvis skulle återhämtat sig, det blev inte så. Hon har hämtat sig betydligt och rör sig obehindrat nu, men ska få dropp och kortison under dagen.
Nu är jag nyfiken på hur det varit för andra som haft hästar som chockat. Hur gick det till och hur snabbt återhämtade dom sig?
Har chockat en av mina hästar. Hon stod på två ben, slog huvudet och kroppen i väggarna och gick ner på frambenen en gång. Återhämtade sig på någon timme, va kanske lite låg resten av dagen men inget som någon annan än jag noterade ( och det kan varit nojighet från min sida) Har aldrig mer sprutat en häst efter det, har tiggt till mig andra alternativ, vet inte vad jag gör den dagen vi verkligen måste spruta igen. Glömde det var dag 4 på kuren som hon chockade, har aldrig hört någon som gör det på första dagen, vet inte om det är en skröna eller inte men vanligast verkar vara några dagar in i kuren.


/B
 
Hej!

Min förra häst chockade näst sista dagen i en 2-veckors-kur. Vi hann inte ur boxen innan hon exploderade rätt fram, ut ur boxen och in i boxen på andra sidan gången. Där låg hon sen och sprattlade ett tag, för att sen vakna till och vara som vanligt.

Hon fick aldrig med pc. Jag har inte klarat att spruta en häst sen dess :-(.

Min nuvarande är sprutad med pc utan problem, ja utöver att nån annan får göra det, jag blir för darrhänt.

/L
 
Tack för era svar! Jag har också hört att det inte brukar vara första sprutan dom chockar på men i detta fallet var det de.
Det läskigaste är att det tagit sån tid för henne att återhämta sig. Hon var riktigt dålig samma dag och behövde boxväggen som stöd när hon stod upp.
Igår morse kunde jag hämta hem henne och hon är som vanligt! Möjligtvis lite stel i kroppen men är kanske inte så konstigt eftersom att hela kroppen krampat...
Jag lär vara betydligt mer nervös nästa gång någon häst ska sprutas
 
Jag har varit med om en häst som chockat. Den slog halvt ihjäl både sig själv och stallinredningen, fick hjärtstillestånd och behövde hjälp igång. Den blev lite konstig efter det, troligtvis pga hjärtstoppet, och är det än (9-10 år sedan).
 
Två av mina har chockat på pc, båda två i slutet på långa kurer. Den ena kastade sig i boxen och slog upp ögat och den andra mest bara vinglade lite ryckigt i boxen ett par varv. Båda mina var helt återställda direkt efter chocken, förutom de skador som den ena drog på sig i ögat.
 
Har också haft en som chockat på pc, var någon av de sista dagarna på kuren. Jag han inte få in hela dosen innan jag märkte att något var fel, blev spänd i hela kroppen och stirrig i blicken. Vi avbröt direkt och gick snabbt ur boxen hon kastade sig runt i boxen och klättrade på väggarna gick ner på knä någon gång. Riktigt otäckt men det gick över ganska snabbt och hon var snabbt som vanligt igen. Tänker alltid lite extra på plats och säkerhet kring själva sprutningen efter detta.
 
Min ena chockade på första sprutan (veterinären som gav) efter kastrering, dock ganska mild chock, han stod upp och hade lite ryckningar och var spänd i kroppen bara och så fort det gick över var han inte något mer påverkad. Men fick såklart inte fler sprutor efter det...
 
Ett föl chockade efter lååång behandling med penovet. Var sig själv efter några minuter.
Eftersom han fortfarande behövde behandlas var vi noga med att kroppstemperera pencilllinet innan sprutning, samt att jag sprutade i lårmusklerna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 069
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 355
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 308
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp