Pepp när du vet att din häst inte mår bra i en situation?

Aionee

Trådstartare
Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag är en väldigt känslig människa med en känslig häst så kanske jag överreagerar. Ursäktar för den långa texten. :cry:

Hur som helst, det har kommit två nya hästar till vårt stall med fem boxar. Våra tre hästar som stått där har gått toppen ihop nu några dagar (L, F och Hugo. Hugo och L gick bra redan innan och F gick bra in och styrde upp). Men idag gick de två nya hästarna genom stängslet och på nått sätt slutade alla fem hästar upp i samma hage. Hon som var där när detta hände tyckte att det verkade lugnt så hon lät alla vara och öppnade upp de två hagarna så det blev en hage.
Men så när jag kom dit så märker jag genast att de två nya hästarna är på min unghäst hela tiden, speciellt en av de, C (den andra, K, bara hänger med). Han får inte äta där han vill, han får inte hälsa vid staketet som han alltid gör, han får inte stå på en viss plats där den hästen inte tycker att han ska stå, han får inte gå där han vill utan att bli bortkörd och biten i rumpan. Min häst är väldigt låg i rang och säger inte ifrån. Han lyfte lite på baken när den ena hästen (C, det är han som alltid är på min Hugo) bet han i rumpan för den tredje gången under den korta tid vi var där, men aldrig en spark. Hugo vet sin plats och han gör aldrig något för att utmana den andra hästen och jag vet att allt Hugo vill är att vara vän med alla och det gör detta otroligt svårt.
I hagen är det ganska tydligt att L och F går tillsammans (de två är de som gick med Hugo förr) och sen de två nya K och C håller ihop, och sen Hugo lite där ensam eftersom han inte alls är lika dominant som de andra. F (det nya stoet) kommer ibland och skyddar Hugo mot de andra och låter honom äta med henne. Hon har blivit lite som en beskyddande mamma för Hugo men hon kör ju samtidigt med honom så att han vet att hon bestämmer, men han är fortfarande rätt så trygg med henne och så eftersom hon kör iväg C och K när de försöker jävlas med Hugo. Men hon är inte alltid där och Hugo blir jättestressad.
I vanliga fall är Hugo en otroligt utåt, social och glad häst. Han vill alltid vara med och är otroligt glad. Men nu när jag kom i hagen så har han blivit helt förändrad. Han är innåt, inte alls säker på sig själv längre, rädd och stressad. Jag märkte flera gånger att han ville gå och äta på ett ställe men inte fick (det finns fyra höpåsar, förstår inte varför C och K promt skulle vakta den Hugo ville äta ur) och tillslut blev han nedträngd i ett hörn och jag klev in mellan de, körde iväg C och K och gick med Hugo upp så han kunde äta. Stod sedan och vaktade under en bra god tid. C försökte flera gånger hoppa på Hugo men jag körde iväg honom. När jag sen lämnade Hugo för att hämta in hönäten och fylla på de så kom F och tog min plats och höll de andra borta så hugo fick äta ifred. :love:

Men jag märker verkligen att Hugo inte mår bra med C där. Han har fått flera sår, bitmärken och sparkmärken och slagit upp flera ställen på benen när han troligtvis hoppat undan för C's attacker. Hugo har ju varit med om andra ihopsläpp med L och F och det har inte alls varit såhär. Då var Hugo fortfarande sig själv och visst blev han biten på och så, men eftersom han alltid går undan accepterade de andra hästarna det och lät honom vara. C låter han inte vara utan går på hela tiden. Ägaren till F säger att det är okej att de håller på såhär, hennes häst och en annan i ett annat stall stod och sparkade på varandra men sånt får man leva med, och skulle man försöka sära på alla hästar nu kan man göra saker värre och de kan försöka hoppa tillbaka till varandra.
Men alltså... Hugo mår inte bra och jag mår inte bra av att Hugo mår dåligt. Hur ska man kunna ta sig igenom det här utan att börja gråta? :cry: (överreaktion jag vet! kan inte hjälpa det) Jag vill inte att han ska bli mer skadad än han redan är. Han är inte halt, än, men sår har har gott om och mentalt mår han inte bra av C. De ska ju fortsätta gå ihop i och med vad F's ägare sa att det kan göra det värre om vi särar på de som det varit tänkt att ha det (3 och 2 ihop). Men har någon något tips, pepp osv för att ta sig igenom denna jobbiga situation? Usch jag gillar inte alls det här. :cry:

Kanske behövde jag bara skriva av mig, ursäktar för den långa texten. Men är man orolig för sin lilla så är man. :(
 
Nej det är inte okej att din häst får skador i hagen! Nåt litet kan det bli, men som du beskriver är det helt klart upplagt för nåt större när det fryser och blir halt. Då är det inte lika lätt att hoppa undan.

Tycker du ska ställa mer krav på att dela dem igen eller flytta till ett annat stall.
 
Ägaren till F säger att det är okej att de håller på såhär, hennes häst och en annan i ett annat stall stod och sparkade på varandra men sånt får man leva med, och skulle man försöka sära på alla hästar nu kan man göra saker värre och de kan försöka hoppa tillbaka till varandra.

Lätt att säga när det inte är sin häst som råkar illa ut! :mad: Vad är det för fel på 3+2? Alla får ju sällskap. Dumma människor. :rage: Stängsla bättre och dela på hästarna. Jag förstår att du blir ledsen och att det gör ont i dig också när hästen inte mår bra varken psykiskt eller fysiskt :(
 
Vi hade en sån elaking i valackhagen och den togs ut och fick stå ensam länge i en hage bredvid, trots flera försök. Sen efter flera månader har det tydligen gått bra trots att det kommit flera nya. När veterinärbesöken blir vardagsmat är det verkligen dags att bryta. Jag blir så less på de som tycker att de måste ju få göra upp.
 
Jag blir så less på de som tycker att de måste ju få göra upp.

Djur med rangordningar behöver och ska få göra upp den, men det får ju inte bli risk för skador. Ofta gör ju hästar som fått acklimatisera sig lite upp rangen relativt "tyst", utan värre bråk utan kanske genom att springa några varv i hagen eller "hota" någon som kommer för nära hö-högen. Det tycker jag är helt i sin ordning, men inte regelrätta slagsmål/en häst som blir jagad av flera/aldrig får vila. I mina ögon är det skillnad på dessa två situationer :)
 
Djur med rangordningar behöver och ska få göra upp den, men det får ju inte bli risk för skador. Ofta gör ju hästar som fått acklimatisera sig lite upp rangen relativt "tyst", utan värre bråk utan kanske genom att springa några varv i hagen eller "hota" någon som kommer för nära hö-högen. Det tycker jag är helt i sin ordning, men inte regelrätta slagsmål/en häst som blir jagad av flera/aldrig får vila. I mina ögon är det skillnad på dessa två situationer :)
Nu pratade jag om jaga i timmar tills båda var genomsvettiga och blodiga. Jag tror att båda var ganska nyligen kastrerade men ägarna sa att det var iiiingen fara med det. Jo hoppla. 6 månader räckte visst inte
 
Nu pratade jag om jaga i timmar tills båda var genomsvettiga och blodiga. Jag tror att båda var ganska nyligen kastrerade men ägarna sa att det var iiiingen fara med det. Jo hoppla. 6 månader räckte visst inte

Ja det gäller ju att veta vad den andra menar, haha ;)
Till det du pratar om känner jag så här :rage: :cry: :banghead: :rage:
 
Min häst är ranghög, och i vårt förra stall var det trots det en häst som var på henne precis hela tiden. Han sparkade, försökte bita, försökte dra igång henne för att leka, nosade henne under svansen och bet sönder hennes täcken. Han menade inget illa, han var bara ung och extremt understimulerad eftersom han bara gick i hagen och inte fick någon som helst stimulans, men hon som reds flera gånger i veckan och inte alls är den där lekfulla typen var fruktansvärt ointresserad. Han gav sig inte heller, och hon är då trots allt en häst som är rätt så bra på att försvara sig. Just eftersom min svarade med att sparka och slå tillbaka blev det nästan farligt att gå in och hämta min häst i hagen, den andra hade noll respekt för människor och drog sig inte för att försöka springa över både mig och hästen. Jag var vansinnig, min häst blev halt av det en gång, utöver det kostar det en hel del med all trasig utrustning den andra hästen sabbade, det var inte roligt att gå in i hagen och nästan riskera livet bara för att ta ut hästen, och framför allt märkte jag ju att min häst vantrivdes något så fruktansvärt med hela situationen. När jag klagade blev jag bara den gnälliga hästägaren som inte kunde fatta att den andra hästen var ung (det är min också, men hon är åtminstone uppfostrad att inte springa på folk... :meh:) och att jag överreagerade. Till slut fick jag ha ett långt spö med mig in i hagen för att mota bort den andra, och hjälm på huvudet.

Det hjälpte inte speciellt mycket, så till slut lyckades jag tjata till mig att min häst skulle få gå i egen hage. Det var inte speciellt populärt, jag blev stämplad som ännu fjantigare, och det var ju inte heller speciellt roligt för min häst. Nu har vi bytt stall, det finns andra unghästar även här, men det har inte varit några som helst problem överhuvudtaget. Varken med min eller med någon av de andra. Om jag hade varit som du hade jag antingen sagt ifrån rejält om att det här är ohållbart, och om de fortfarande vägrar lyssna hade jag sett mig om efter en annan stallplats. Det finns stall med trevligare hästar och mer tillmötesgående hästägare.
 
Jag tycker det bara låter som de gör upp rangordningen men det är väldigt fullt att låta dem gå ihop utan att alla ägare får vara med innan och tyckte till och även vara med vid ihopsläpp!

Har haft 3 jobbiga ihopsläpp nu på senaste tiden och hästen har blivit mer tillpucklad än din... vilket är jävligt bittert o tråkigt och i efterhand kunde alla ihopsläpp sköts bättre.
Det tydligaste var min valack som kom springandes mot mig i hagen med ett sönderbitet täcke och då slapp han gå med den gruppen hästar igen.

Ni borde hänga matpåsarna(?) äter de ur påsar i hagen?
Eller iaf matplatserna ska vara längre ifrån varandra så de inte orkar köra iväg din häst hela tiden.
Hur länge har det gått ihop alla 5? Vad säger ägaren till L och F?
 
En dag får det lov att vara stökigt efter ett hopsläpp enligt mig.
Sen kan man stå ut med något enstaka gnabb och lite mer om man har två ranghöga hästar ihop men en ranglåg häst som inte får vara ifred och dessutom blir skadad är inte okej!
Jag hade krävt att dom skulle delas.
Det är inte okej att man som hästägare går och oroar sig hela dagen om man har en hel häst när man kommer ut på eftermiddagen.
 
Jag har också varit med om åtminstone två jobbiga ihopsläpp. Ett där mitt sto blev sparkad och blockhalt och ett där min valack blev så jagad att han sprang genom 2 staket för att komma undan. Den enda lösningen var att låta dem gå med andra hästar. Det är INTE värt din hästs mentala och fysiska hälsa för att "alla hästar ska gå ihop". Är inte alla nöjda så får man dela, det är inte något ni har kommit överens om och då ska det inte vara så heller. Blir otroligt trött på såna människor som inte kan se den andras sida av saken.
 
Jag anser att någon dags stök är ok/normalt vid ihopsläpp, och att det kan vara lite smågnabb ett tag medan rangordningen befästs. Men där någonstans går gränsen för mig. Hade din häst varit min, hade jag krävt att flocken delas. Eller en egen hage, medan jag letat annat stall..

I förra stallet gick min häst i en hage med några andra valacker. Det gick överlag bra, men en av de andra (nr två i rangordningen, med min häst under sig och en lugn och trygg herre över sig) var på honom en hel del. Inte så att jag såg honom jagas runt, men min häst ville ofta inte gå ut i hagen när jag skulle släppa ut honom (fick dra honom genom grinden). Jag hade också problem emellanåt då jag skulle hämta min, pga den andra gick på min häst både innan och när jag fångat honom. Hästens ägare vägrade att inse att hennes häst var dominant mot andra (han var även på en av de andra i hagen, och en annan häst som släpptes ihop med dem togs därifrån igen pga han inte lät nykomlingen vara ifred utan pucklade på honom om han inte kliade tillbaka osv). Hagen var dock stor, så det var aldrig så att någon blev inträngd i ett hörn utan att komma undan eller liknande. Min häst fick inga skador i hagen.
Nu flyttade jag och hästen till annan ort, så det blev inte aktuellt med annan åtgärd. Men hade vi blivit kvar hade jag begärt att få flytta min till en annan hage, då jag inte anser att en sådan situation är hållbar i längden.

Vid ett ihopsläpp i nuvarande stallet fick min häst nån knäpp. Han är inte ranghög, men kan försöka kaxa sig lite (nästan vem som helst kan säga åt honom dock, och då viker han sig direkt och backar undan). Alla ihopsläpp jag varit med om med honom har gått helt lugnt till; han piper lite, nosar lite, kanske bockar och piper lite mer. Så var det även den gången; han var nyfiken som attan på det lilla (ungefär lika hög som min, men nättare) söta stoet på andra sidan staketet, och när hon släpptes in var det lite hälsande och pipande från alla håll, sen lugnt. Men efter ett par dagar blev han svart i blicken när han såg henne, och kunde jaga efter henne utan mycket provokation. Har aldrig sett honom reagera så på en annan häst.. Hagen var stor och ingen skadades mer än att de sprang, och det lade sig igen. De blev kompisar och trivdes bra ihop. Stoet var dock ungt och lite dum/nyfiken/snäll - hade i allmänhet attityden att alla nog älskade henne och ville umgås med henne (även när hästen ifråga lade öronen bakåt och högg mot henne).
 
Tycker inte alls att du överreagerar! Man ska vara rädd om sina djur och särskilt i sådana här situationer.
Min häst är otroligt rang hög i hagen och vet nog faktiskt inte hur han ska bete sig mot de andra. Så jag låter min häst gå själv i bland och med de andra någon gång just på grund utav att varken min eller någon annans häst skall bli skadad och det har fungerat bra. :)
 
Tack alla för era svar! Ska försöka svara på allt så gott jag kan. :)

Först och främst; Jag vill inte byta stall eftersom jag är helt säker på att jag aldrig kommer hitta så underbara stallägare som i det här stallet. De är verkligen guld och ställer upp för allt. Mannen hade varit hemma hela dagen och tittat i hagen stup i kvarten för att se att de inte såg för hemskt ut idag.
Stallägarna har även sagt att vi kan dela hästarna nu och så, och att även om F's ägare låter de nya gå med F så kan Hugo och L gå i en egen hage tills hagen blivit lagad igen (alltså så vi delat in den igen). Problemet är vad F's ägare säger om att det kan störa balansen? Liksom göra saken värre att dela på de? Typ att de ska försöka tränga sig in till varandra igen. Jag har ingen aning om det är sant eller ej, så kan inte direkt argumentera emot det...
Hugo är fortfarande hemskt stressad. Inte så att han svettas och har sig, men idag stod han och åt ur ett av näten (nät, inte påsar ;)) medan alla andra hästar var på andra sidan hagen och så kommer en häst ca 10-15 m bakom honom till vattnet och han verkligen flyger i luften och tror att någon ska hoppa på honom. När han sen märkte att ingen var där så gick han tillbaka och åt. Detta hände cirka 3 gånger under bara någon halvtimme, så stressad och "paranoid" är han ju... Han är fortfarande inte sig själv och väldigt osäker. När jag är i hagen följer han mig som ett plåster och till och med gömde sig bakom mig när C kom och försökte bråka. K är snällare med Hugo men även hon har flugit på honom idag oprovocerat när han var på väg bort från mig (han var ca 10m ifrån henne och hon bara sprang upp till honom och bet och sparkade, fast hon ska vara brunstig också..).
En sak som jag funderat över är om hela situationen är otroligt främmande och konstig för Hugo som aldrig gått med ston och var bara några månader med sin mamma innan han blev särad på, och kanske aldrig riktigt blivit uppfostrad? Och nu när inte alla vill vara med honom och kör med honom så blir han jätterädd och osäker? Jag vet inte. Idag hade han inte fått några sår i alla fall, men under täcket var det en hel del bit/spark märken i pälsen. :(
Jag vet inte hur många dagar jag bör ge de heller innan man ser att det inte fungerar? Det har gått två dagar nu och som sagt, de andra ihopsläppen var mycket snällare mot Hugo. Ingen annan har varit såhär på honom förut.
 
Att hästarna kivas lite första dagen och att det kan vara oroligt i hagen några dagar efter ihopsläppet tycker jag är en sak, att de är så fruktansvärt på en specifik häst som på din är en annan. Jag hade väntat några dagar till för att se hur det utvecklar sig, men är det ingen förbättring hade jag satt ner foten. Du verkar ju ha stallägarna på din sida, det måste väl ändå vara de som bestämmer och inte den andra hästägaren? Ni var ju även helt krasst där först. Jag tycker också att det hade varit en annan sak om båda hästarna som bråkar hade varit ranghöga, men din är ranglåg, och verkar inte försvara sig.

Jag har faktiskt bara stått i två stall där alla hästarna har gått tillsammans, det här och mitt första, där det bara var tre hästar med min. Annars har hästarna varit uppdelade på olika hagar. Om ni sätter upp dubbla linor, går de andra hästarna igenom då också? Finns det bara en hage vid stallet?
 
Alltså jag fattar din tråd som att hästarna bara gått ngn dag tillsammans och att ingen blivit skadad och det inte heller verkar som det är bråk utan att hästarna vallar/kör bort varandra från vatten/mat osv ?

Det är ju inga konstigheter utan helt normalt ?

Vad jag kan läsa hanterade den som kom på hästarna att ha släppt ihop sig själva helt korrekt och klokt genom att öppna upp hagarna och bedöma att om de ändå skulle släppas ihop på sikt var det lika bra att låta dem vara om de nu redan gjort det . Klart man dock blir orolig som ägare att det skedde oplanerat !!!!

Sen ang att gå och fodra osv eller över huvud taget knalla omkring med sin häst i en ny flock ... Det gör man inte det är bäddat för bråk.

Utifrån det jag tolkat din tråd hade jag inte haft panik utan låtit hästarna vara och observerat några dagar om inget sker som ser ut att vara att ngn häst är regelrätt mobbad med skaderisk utifrån det .

Har jag läst ngt galet får du rätta mig !
 
Tycker inte alls att du överreagerar! Man ska vara rädd om sina djur och särskilt i sådana här situationer.
Min häst är otroligt rang hög i hagen och vet nog faktiskt inte hur han ska bete sig mot de andra. Så jag låter min häst gå själv i bland och med de andra någon gång just på grund utav att varken min eller någon annans häst skall bli skadad och det har fungerat bra. :)
Min erfarenhet är att är hästar sanningsenligt ranghöga har de inga behov att slåss/bråka öht . Det är om de är osäkra men ändå propsar på rang, alternativt de lite lägre i rang- 2an och 3:an osv, som brukar ha anledning att strida och bråka , inte en verkligt ranghög häst .


Ston är lite annorlunda än valacker .

@Liten :oavsett rang så INGA uppfostrade hästar ska ngsin gå på ngn i ngn flock när en människa hämtar sin häst ! Det är verkligen grunden i all hästutbildning och inte svårt alls i sak så utifrån din redovisning låter det mer som otroligt missanpassade dåligt uppfostrade hästar !
 
Min erfarenhet är att är hästar sanningsenligt ranghöga har de inga behov att slåss/bråka öht . Det är om de är osäkra men ändå propsar på rang, alternativt de lite lägre i rang- 2an och 3:an osv, som brukar ha anledning att strida och bråka , inte en verkligt ranghög häst .


Ston är lite annorlunda än valacker .

@Liten :oavsett rang så INGA uppfostrade hästar ska ngsin gå på ngn i ngn flock när en människa hämtar sin häst ! Det är verkligen grunden i all hästutbildning och inte svårt alls i sak så utifrån din redovisning låter det mer som otroligt missanpassade dåligt uppfostrade hästar !

Tillägg till inlägg om hästar ovan:
Vet man inte hur hästarna är så brukar iaf jag se till att de inte får komma i närheten av mig och annan häst då jag ska leda den i hagen och ut ur den. Det är bra många meter man har som säkerhetsradie vid grind!
Just det där att hästar går på ens häst etc sker väldigt sällan om man hela tiden ser till att ha så pass många meter att safe:a med när man inte är helt säker på de djur man hanterar.
Det är så himla många som blir förvånade över sånt beteende och som blir skadade i såna situationer eller fodring/godis-givande i hagar.
Det är synd! För det brukar vara ganska enkelt att undvika såna problem. :)
 
Jag gissar på att du är ganska ung och det inte är så jättemånga år du haft häst. Det går över med tiden!

Klart att man inte är helt säker någonsin. Men man slutar bli hysterisk iaf.
Hästar är inte människor och deras första möten skiljer sig lite åt från våra.
Att det tar lite tid innan alla hittat sin plats i flocken är inte ovanligt och en häst blir inte ledsen för saker som vi skulle blivit. Att de kör lite med varann är naturligt och normalt.
Skulle det vara så att din inte får i sig nog mat blir det ju ett problem. Men det brukar lösa sig när de flockat sig och man kan underlätta genom att ha väldigt många utfodringsplatser, fler än antalet hästar. Då har de alltid en hög att käka från.

Jag tror du kan ta det lugnt. Ge det några dagar och ha is i magen, förutsatt att de inte är vansinniga förståss. Men det du beskriver tycker jag låter normalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 827
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 457
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp